Hebben mensen met veel vet het sneller warm, koud, of verschilt dit niet met mensen met een normaal vetpercentage?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk het wel. Ik ben vrij dun en heb het bijna altijd koud, vooral voeten en handen. En een vriendin die volslank is krijgt het heel snel benauwd en heet, vet werkt natuurlijk ook wat isolerend. Dus ja, mensen met meer lichaamsvet hebben het warmer dan mensen die dat niet of minder hebben.

Of je het snel warm of koud hebt hangt meer af van de werking van de stofwisseling dan van de hoeveelheid lichaamsvet. Er bestaat al een behoorlijk verschil tussen mannen en vrouwen wat betreft het gemiddelde lichaamsvetpercentage. Sommige vormen van overgewicht zijn het directe gevolg van een trage stofwisseling, waarbij je het sneller koud hebt. Bedenk dat zich vlak onder de huid ook bloedvaten bevinden en dat het grootste orgaan, de huid, zich volledig aan de buitenkant van het lichaam bevindt.

Vet isoleert inderdaad, maar je stofwisseling bepaalt ook hoe warm of koud je het hebt (dus die bepaalt niet alleen of je veel vet hebt of niet). Veel lichaamsvet en het koud hebben en een trage stofwisseling hangen alledrie met elkaar samen. Als je verbranding flink werkt - je lichaam dus voortdurend aan het 'verbranden' is (wat je met een gezonde manier van eten en bewegen kunt bereiken) - krijg je het daardoor warm. Ik spreek uit ervaring: ik was ook altijd een kouwelijk type, totdat ik consequenter en regelmatiger ging eten en sporten. Daarna had ik nooit meer 'zomaar' een koud gevoel; was over het algemeen warmer. Dat sommige 'dunne' mensen het toch gauw koud hebben, komt in hun geval doordat ze het isolatielaagje missen. En misschien eten ze dan wel te weinig.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100