Waarom staat er bij medicijnen nooit hoeveel calorieën er in zitten?

Op vrijwel alle levensmiddelen staat de samenstelling per 100 gram en per portie. Op bijsluiters van medicijnen staat wel de samenstelling, maar nooit het aantal calorieën per stuk. Ook staat er niet bij of het medicijn je stofwisseling beïnvloedt, zodat je gewicht gaat toenemen. Ook ik slik dagelijks een portie medicijnen en daarom vroeg ik mij dit af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt het toch zelf al:het staat op levensmiddelen(dus voedsel)
En het is verplicht voor de fabrikant dit erop te zetten.
Medicijnen vallen niet onder levensmiddelen.
Ik weet wel dat je beter suikervrije hoestdrank kan nemen als je op calorieën let want in gewone zit echt veel suiker.
Ritsuka
12 jaar geleden
Beinvloeding stofwisseling zou bij de bijwerkingen moeten staan.

Het beste antwoord

Ik ben het niet helemaal met je eens dat op de bijsluiter niet zou staan dat er gewichtstoename kan toe of afnemen.Dit staat er echt wel op hoor.

Persoonlijk denk ik dat dit een bewuste keuze is om het er niet op te zetten zo voorkome je dat mensen die op dieet zijn hun medicatie niet nemen omdat er teveel cal. in zouden zitten.
Wat je zou kunnen doen is een afspraak maken met de apotheek hierover en vragen naar de bijsluiter vaak heeft de apotheek ook nog een speciaal boek waar info instaat over een bepaald medicijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je slikt normaal gesproken geen 100 gram medicijnen per dag daarom staat er niet bij hoeveel calorieën er in zitten. En of dit medicijn je stofwisseling beïnvloedt is per persoon verschillend, je kunt dit dus het beste aan je arts vragen die weet hier meer over te vertellen dan wij hier op G.V.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij medicijnen is de hoeveelheid calorieën niet belangrijk.
Want je moet ze toch innemen, hoeveel Kcal er ook inzitten.

Er zijn inderdaad medicijnen die - door een bijwerking - van invloed kunnen zijn op het lichaamsgewicht.
Dat komt doordat het medicijn invloed heeft op verschillende lichaamsprocessen.

Een bijwerking kan zijn dat het lichaam óf vet gaat opslaan óf vocht gaat vasthouden, óf beiden. Het gevolg is een gewichtstoename.

Het gevoel van honger, verzadiging en eetlust wordt geregeld vanuit de hersenen. Sommige medicijnen hebben hier invloed op en veroorzaken een sterkere eetlust. Eet iemand meer dan het lichaam eigenlijk nodig heeft, dan wordt dit opgeslagen als vet.

Maar:
Al dit soort processen zijn heel persoonlijk.
Gelden dus niet in zijn algemeenheid.
Vaak wordt dit soort bijwerkingen trouwens wel
vermeld als "mogelijke" bijwerking in de bijsluiter.