Ik vermoed dat je agavesiroop bedoeld. Agavesiroop is erg zoet, 25% zoeter dan gewone kristalsuiker, maar heeft een veel lagere glycemische index. Een lage glycemische index zorgt ervoor dat de energie geleidelijk in het lichaam wordt vrijgegeven, dat is beter voor je lichaam dan de snelle suikeropname van gewone suiker. Dit komt omdat kristalsuiker chemisch gezien anders is dan agavesiroop. Gewone suiker bestaat namelijk uit sucrose, die voor de helft bestaat uit fructose en voor de andere helft uit glucose. Agavenectar bestaat in pure vorm voor 90% uit fructose, de rest is glucose. Door deze enorm hoge fructosewaarde heeft agavesiroop een lage glycemische index. De ene agavesiroop bevat een hoger percentage fructose dan de andere, afhankelijk van welke soort agaveplant is gebruikt en de productiemethode.
Productiemethode van agavesiroop
Als de agave zeven tot tien jaar oud is, worden de bladeren afgesneden. Dan blijft de kern van de plant over (de pina), welke lijkt op een gigantische ananas. Hierin zit de agavenectar, een zoete stof met vitaminen en mineralen. Er bestaan twee methodes om agavesiroop te maken. Voor de meest voorkomende methode wordt het sap uit de pina gefilterd en verhit op lage temperatuur. Zo zetten de koolhydraten zich om in suikers. Voor de andere methode worden enzymen gebruikt om de suikers te verkijgen.
Agavesiroop lijkt een beetje op honing. Het heeft dezelfde kleverige substantie, maar is iets dunner. Ook heeft het de kleur van honing. De ene soort heeft een iets lichtere kleur dan de andere. De lichte soort is minder verhit en beter gefilterd, daardoor heeft het een mildere smaak dan de agavesiroop met een meer donkere kleur. Doordat agave met een lichte kleur beter gefilterd wordt, zitten er ook minder vitaminen en mineralen in.

Is agavesiroop een goede suikervervanger?
Agave is een soort suiker, dus gebruik hier zo min mogelijk van.
Het antwoord op jouw vraag is dus ja.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een goed andwoord hierboven, nog een kleine toevoeging:
wat een goede vervanger is op suiker en zoetmiddelen ia ahorn siroop, dit is een natuurlijke siroop maar let wel, met mate want teveel zijn alle suikervervangers slecht voor je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar de belangrijkste vraag is... Kan je er mee bakken? Heeft het de zelfde chemische eigenschappen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja je kunt ermee bakken,
Agave siroop is op een grote verscheidenheid aan manieren te consumeren, wat varieert van het gebruik als ingrediënt in allerlei soorten taart, cake, gebak en andere lekkernijen tot aan het als ingrediënt in dressings of allerlei soorten shakes en smoothies te gebruiken. De mogelijkheden zijn letterlijk eindeloos en natuurlijk is het ook heerlijk als stroop op een lekkere pannenkoek. Wel met mate gebruiken, omdat grote hoeveelheden fructose niet goed is voor de gezondheid.

Andere antwoorden (1)

Agavesiroop – een wolf in schaapskleren

Geplaatst op 04 januari 2010

agavesiroopAgavesiroop wordt aangeprezen in termen als ‘veilig voor diabetici’, ‘onbewerkt’ en ’100% natuurlijke zoetmiddel’. Stuk voor stuk onwaarheden! Agavesiroop is een natuurlijke noch organische zoetstof, maar een in hoge mate bewerkte vorm van fructose, zelfs geconcentreerder dan de high fructose corn syrup (HFCS) – vaak toegevoegd aan frisdranken en andere producten – die de laatste tijd in een kwade reuk is komen te staan. Geraffineerde fructose is geen ‘natuurlijke’ suiker en er komen steeds meer bewijzen dat fructose mede verantwoordelijk is voor de toename van ernstige degeneratieve ziekten. Agavesiroop is geen gezondheidsbevorderend product, maar veeleer een op een bedenkelijke, zo niet malafide wijze in de markt gezette dubieuze zoetstof.

lees verder op: http://www.praktijk-advance.nl/blog/voeding/agavesiroop-een-wolf-in-schaapskleren