Kan hydrocultuur(vb. witlof,aardbeien en tomaten) ook bio zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
fremar
7 jaar geleden
Hydrocultuur heeft altijd een vervuilend effect op het milieu, vooral indirect door het gebruik van benodigdheden die zelf uit vervuilend materiaal gemaakt zijn, door het fabricatieproces van die benodigdheden en het transport alsook door het verbruik van energie (elektriciteit, brandstof…). http://jungletuin.com/2016/07/is-hydrocultuur-milieuvriendelijk/
Reddie
7 jaar geleden
Wat versta je onder bio?
Moeten de aardbeien dan aangevreten zijn door slakken en spreeuwen? Of mag je een net over het aardbeienbed spannen? @fremar, volgens mij heeft bio niets te maken met het milieu, maar met gezondheid.
En kennelijk weet je niets over de "fabricage" en transport van een en ander. Ook bio aardbeien moeten worden verpakt en getransporteerd.
Je houd je bezig met het millimeterwerk, en ziet de kilometers over het hoofd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat een belachelijk stukje in die jungletuin link. Een tractor is ook van kunststof en metaal en die rijden ook op de meest biologische boerderijen... @Reddie: er zijn in Nederland regels voor wat precies bio als in biologisch genoemd mag worden. Over de vraag: +
Uitgaande dat er biologisch bedoeld wordt:
Ik weet het niet en ik kan het niet vinden.
https://www.skal.nl/biologische-teelt-van-gewassen/voorwaarden-teelt/
Hier kom ik het woord hydro cultuur niet tegen. Ik vind trouwens van niet.

Antwoorden (1)

Intrigerende vraag, dus ik ben even voor je op zoek gegaan.
Mijn conclusie is dat het kan, en het is zelfs niet moeilijk is.
Als hobytuinier ga je toch al niet in de weer met bestrijdingsmiddelen en zo, stel ik me voor. Het enige waar het dan nog over gaat is de keuze (en herkomst) van de voedingsstoffen die je aan het water toevoegt, en die zijn gewoon verkrijgbaar. Zie de link.
NB: dan hebben we het niet over biologisch-dynamisch. Daar zijn wel misverstanden over zag ik in de reacties.