Waarom heb ik geen kater?

Ik drink regelmatig veels te veel drank. Wat er dan meestal gebeurt is dat ik in slaap val door de hoeveelheid alcohol. Maar dan word ik de volgende ochtend wakker en heb ik echt NOOIT een kater, ook al was ik ontzettend dronken. Hoe kan dit? Vroeger kreeg ik wel katers namelijk.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.6K
Ritsuka
7 jaar geleden
Ook al krijg je geen kater, regelmatig zuipen is ongezond

Antwoorden (2)

23% van de mensen heeft nooit last van een kater, zelfs niet als ze zeer zwaar drinken.
Studies suggereren dat deze eigenschap in de genen zit. Daarnaast kunnen angstige mensen er meer last van hebben dan neurotische.
Ook als je ouder wordt heb je minder last van katers: vandaar dat je ze vroeger wel kon hebben.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar ik snap het niet. Ik ben best wel depressief en hooggevoelig. En wanneer ik drink doe ik dat echt met een noodvaart. Is het dan allemaal te danken aan mijn 'genen' en omdat ik niet snel stress ervaar?
SimonV
7 jaar geleden
Het zijn dus je genen. Je hebt geluk gehad!
Daarnaast: als je depressief bent, neig je wellicht meer naar het neurotische. Het zou natuurlijk nog leuker zijn als je zo gelukkig was dat je de drank niet meer nodig zou hebben.
Een 'getrainde' lever verwerkt de alcohol sneller, dus regelmatige drinkers zullen minder snel een kater oplopen (bij alcoholisten werkt de lever overigens juist langzamer). En wie fit is, zal minder snel een kater oplopen.

Veel alcohol drinken kan het zogenaamde microsomaal-ethanol oxiderende systeem stimuleren. Dat systeem zorgt voor een snellere afbraak van alcohol door oxidatie ervan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kater_(alcohol)#Afbraak_van_alcohol_in_de_lever
https://www.gezondheidsnet.nl/verslavingen/8-vragen-over-een-kater