Waarom kan bewerkt vlees voor 'schade' aanbrengen aan je darmen?

Vanuit meerdere hoeken lees en hoor ik al jaren, eet geen of heel weinig 'rood' en/of bewerkt' vlees (waren)
Dit kregen ook mensen waarbij al darmproblematiek bekend was als advies ( 2 met al darmkanker) te horen van de MDL arts.

Zijn intussen -en dus recent in 2016 - hier nog meer onderzoeken naar gedaan ?
Ps, gaat nu niet om wel of geen dierenleed, vegetarisme of flexitarier zijn ;)

Toegevoegd na 2 minuten:
typefoutje: "voor" moet weg, en deze url is mij ook bekend ;)http://www.volkskrant.nl/wetenschap/bang-maken-voor-vlees-heeft-politiek-doel~a4173072/

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Ligt aan de dosis, en ook wat je verder eet. Als je bijvoorbeeld veel groente eet, is bewerkt vlees minder schadelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens laatste onderzoek drink meer koffie :) tegen darm k morgen weer een nieuwe hype . Laat je niet gek maken eet gevarieerd en alles met mate .

Het beste antwoord

Er is nog geen nieuw onderzoek uit 2016 bekend, het meest recent en spraakmakende is het onderzoek van de WHO uit oktober 2015.
Welke stoffen in bewerkt vlees kanker veroorzaken weten we nog niet, speculaties over nitriet, nitrosamines en andere eng klinkende stoffen zijn niet goed onderbouwd.

Maar... het lijkt ook ergens een storm in een glas water: de kans om nooit darmkanker te krijgen is 94% met bewerkt vlees en 95% zonder.

Achtergrondinfo
Het is al tientallen jaren bekend dat darmkanker vaker voorkomt bij mensen die veel rood vlees eten. ‘Rood vlees’ betekent ‘vlees van rund, varken en schaap’; een doorgesudderd runderlapje is bruin en een doorgeslagen biefstuk grijs, maar ze vallen nog steeds onder rood vlees.
Ook bekend: mensen die meer vlees eten, leven ook op andere punten minder gezond. De vleesconsumptie is hoger bij laag opgeleiden, grote vleeseters zijn dikker, ze bewegen minder, ze roken meer en ze eten minder groenten, fruit en volkorenbrood.
Onderzoekers proberen al die effecten uit elkaar te peuteren met wiskundig-statistische berekeningen, maar het is de vraag of het resultaat helemaal te vertrouwen is. Vandaar dat de WHO wat slagen om de arm houdt over het verband tussen vers rood vlees en kanker.

Bij bewerkt vlees – ham, worst, frikadellen – laat de WHO alle twijfel varen; dat krijgt sinds oktober het label ‘kankerverwekkend’, net als sigaretten. Dat is vooral omdat het verband tussen bewerkt vlees eten en darmkanker zo consistent is; of het nu onderzocht werd bij Amerikanen, Japanners, Uruguayanen of Engelsen, steeds ging bewerkt vlees eten samen met een wat grotere kans op darmkanker.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank, goed antwoord en wellicht nu ook te vroeg om aantoonbaar meer verbanden te zien.. ;)