Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je met een normaal gewicht diabetes krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat kan, een te hoog gewicht verhoogd de kans op diabetes.
erotisi
8 jaar geleden
Overgewicht en diabetes type 2 gaan vaak samen. Toch zijn er ook veel slanke mensen die diabetes type 2 krijgen. Maar hun normale gewicht betekent niet dat ze automatisch gezonder blijven, zo blijkt nu. Nieuw onderzoek geeft te denken over hoe diabetes in elkaar zit. https://www.diabetesfonds.nl/nieuws/slanke-mensen-die-diabetes-type-2-krijgen-hebben-dubbel-pech

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja. Diabetes type 1 is helemaal onafhankelijk van lichaamsgewicht: dit is de aangeboren vorm. Bij type 2 is lichaamsgewicht een van de factoren die de kans erop vergroten, maar niet de enige en ook bij een normaal gewicht kan je het krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb ook de aangeboren vorm en die openbaarde zich op mijn zevende. Dat is heel normaal. Het feit dat je afweersysteem zich tegen lichaamseigen cellen keert is een aangeboren fout. Die openbaart zich niet direct maar een griepje was bij mij ook de reden dat de aandoening aan het licht kwam.
Ja. Overgewicht hangt wel in de meeste gevallen samen met het ontstaan van diabetes type 2, maar er zijn ook mensen met een normaal gewicht die deze aandoening krijgen. En daarbij lopen donkere mensen en Aziaten bij een lagere BMI een hoger risico dan blanken. Men heeft ontdekt dat de hoeveelheid vezels die je dagelijks binnenkrijgt er invloed op heeft. Mensen die voldoende volkoren graanproducten, groente en fruit eten hebben een aanmerkelijk lagere kans dan zij die leven van wit brood en witte rijst.
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding