Waarom val ik steeds meer af sinds ik gezonder eet en leef?

Hallo,

Zes jaar geleden heb ik, op 43 jarige leeftijd, een hartinfarct gehad. Binnen 'no-time' kwam ik daarna al snel ruim 14 kilo aan. Van 70 kilo naar 84 kilo.

Ik begon zelfs een 'buikje' te krijgen, waar ik me niet prettig bij voelde. Het leek alsof de aangekomen kilo's zich alleen maar rond mijn buik ophoopte.

Sinds twee maanden ben ik eindelijk bewuster en gezonder gaan eten. Drie maaltijden per dag, geen bakboter meer maar olijfolie, volkoren brood i.p.v. wit brood, twee keer per week vegetarisch, vaker verse en gezondere (gestoomde of geroerbakte) groente, veel pasta's, geen jus, geen frisdrank, cafeïnevrije koffie en veel minder snoepen.

Twee keer per week fitness ik een beetje in de sportschool maar dat deed ik voorheen ook al.

Die 14 kilo ben ik dan ook in snel tempo inmiddels alweer kwijtgeraakt en zelfs veel meer dan dat. En ik blijf alleen maar afvallen. Ik weeg nu nog maar 64 kilo dus veel te weinig voor een 49 jarige vent van 1.78 cm.

Toch zou ik mijn gezondere levensstijl willen blijven aanhouden zonder nóg verder af te vallen want ik word nu zelfs veel te mager.

Verder vóel ik me goed.

Heeft iemand hier een verklaring/oplossing voor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het is logisch dat je bent afgevallen, want je bent minder kcal gaan eten.

- 3 maaltijden per dag (kan ik hier niet zo goed uithalen, maar je at eerst meer?). Minder kcal.
- geen boter meer maar olie, waarschijnlijk in kleinere hoeveelheden. Minder kcal.
- volkoren brood ipv wit brood, dit vult beter door de vezels, en eet je waarschijnlijk minder plakken van. Minder kcal.
- 2x per week vegetarisch, door vlees weg te laten zit je waarschijnlijk op minder kcal in een maaltijd.
- meer groente, vult goed door de vezels en is laag in kcal.
- geen jus. Minder kcal.
- geen frisdrank. Minder kcal.
- minder snoepen. Minder kcal.

Je hebt allemaal gewoontes aangepast die ervoor zorgen dat je minder kcal op een dag binnen krijgt. Elke stap hierboven genoemd draagt er aan bij.
Als je niet meer wilt afvallen, moet je je kcal weer wat gaan verhogen. Probeer wat meer vet en eiwitten toe te voegen, ik lees nu vooral koolhydraten (brood, pasta, groente). Is ook prima, geeft goede energie, maar vetten zijn ook belangrijk voor bepaalde hormonale functies en opname van vitamines, en eiwitten zijn belangrijk voor spieropbouw.

Toegevoegd na 2 minuten:
Qua BMI zit je trouwens nog prima momenteel, maar dit zegt natuurlijk niet alles over gezondheid.
Ga eventueel ook even bij huisarts langs, om medische oorzaak uit te sluiten.
En je huisarts kan je ook doorverwijzen naar dietist. Deze persoon kan samen met jou kijken naar een passend voedingsschema.
Ritsuka