Wat is een lekker vegetarisch recept?

Ik ben sinds kort vegetarier, en mijn moeder vind het heel moeilijk om steeds maar avondeten te moeten verzinnen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (10)

Er bestaan heel veel nep vlees/groente burgers die ook heel lekker zijn. Die kun je ook gewoon bij je aardappels eten. Er bestaat ook vegetarisch gehakt, dat door bijv. Macaroni precies het zelfde smaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snelle curry met sugarsnaps en wortel

Ingredienten voor 2 personen:
- 100 g cashewnoten
- 150 g snelkookrijst
- 2 el olie
- 1/2 el groentebouillon, van tablet
- 1 dl kokosmelk, blik à 4 dl
- 200 g bosworteltjes, in dikke reepjes van ± 5 cm
- 1 sjalotje
- 150 g sugarsnaps
- zout en peper

Kook de rijst in kokend water met zout volgens de beschrijving op het pak. Verhit een wok of hapjespan met 1 el olie en roerbak de cashewnoten in 1-2 min. bruin. Neem ze uit de pan en laat op keukenpapier uitlekken.

Voeg nog 1 el olie toe en roerbak het sjalotje in ca. 2 min. goudbruin. Voeg de currypasta toe en bak het ca. 2 min. zachtjes. Voeg de kokosmelk en 1 dl heet water toe, breng het tegen de kook aan en roer de groenten erbij. Laat de groenten ca. 5 min. zachtjes koken.

Breng de curry op smaak met zout en peper, strooi de cashewnoten erover en serveer met de rijst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar staan er ontelbaar van op internet. Google met 'vegetarisch recept' en zoek er een aantal uit die je lekker lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Couscous salade van Jamie Oliver! Het recept kan je googelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK heb ook jarenlang vegetarisch gegeten. Ik woonde toen ook nog thuis.
Wat mijn moeder deed was gewoon koken voor het hele gezin maar voor mij deed ze er dan geen vlees bij maar zo'n burger. Die kwamen toen net zo'n beetje in opmars.
Aten we iets met een saus, zoals rijst of spaghetti, dan maakte ze voor mij dezelfde saus maar dan in een apart pannetje zonder vlees maar met een vleesvervanger erin.
Of een keer een ei bij je eten!
Verder is het zo dat de meeste mensen teveel vlees eten.
Voor je lichaam is het echt niet nodig om iedere dag vlees binnen te krijgen. 2 à 3 keer in de week is genoeg.
Je moeder hoeft dus ook niet iedere dag koortsachtig met haar menu om te gaan. Een beetje relaxed mag best!
Dan eet jij gewoon wat de rest ook eet alleen zonder vlees.
Er zijn natuurlijk genoeg heerlijke veggie recepten, maar neem aan dat je moeder niet dagelijks twee verschillende maaltijden wil maken. Of gaat ze dan zelf ook veggie eten? Dan kan het wel.
Groetjes van Rian die alweer een paar jaar vlees eet, haha

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik weet trouwens niet of de vlieger van slechts 2 à 3 keer in de week vlees ook opgaat voor mensen in de groei. Ik ben er zelf zonder problemen groot mee geworden in ieder geval, spuugde als baby het vlees al uit :D
Dit zou je voor de zekerheid nog eens uit kunnen zoeken.
Geeft je moeder in ieder geval wat rust in haar hoofd!
Verder zijn walnoten heel gezond, zitten boordevol goeie vetten, ik koop iedere woensdag op de markt een zakje en deze gaat dan in de loop van de week op. Gewoon effe een handje noten tussendoor! Hoef je nog niet eens allerlei kookrecepten met noten te verzinnen!
Lees ook onderstaande link eens van t voedingscentrum. Met name de stukjes over noten eten als vleesvervanger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon dezelfde avondmaaltijd eten en dan het vlees weglaten is niet verstandig. Kan best af en toe natuurlijk, maar je hebt wel een proteïnebron nodig bij je maaltijd, en met alleen graan/pasta/aardappel en groente heb je dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik juist te zeggen, je hebt die proteïnen wel nodig, maar niet zo veel als gedacht wordt.
Nu weet ik echter niet hoe dit zit bij mensen in de groei, vandaar mijn latere toevoeging.
Kijk anders maar eens op google bij 'minder vlees'. http://www.google.nl/#sclient=psy-ab&hl=nl&source=hp&q=minder%20vlees&pbx=1&oq=&aq=&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=1f9efa4f8c6e9dc&biw=1366&bih=677&pf=p&pdl=500 Je hebt je proteïnen hard nodig, maar het mag best wat minder allemaal! Als je verder goed uitgebalanceert eet dan is het helemaal niet nodig om elke dag vlees te eten.
Het wordt zelfs aangeraden om minder vlees te consumeren. Ons Westers dieet bevat te veel vlees.
Groetjes Rian
Er zijn er ZO ontzettend veel ,dat het een beetje weinig zin heeft hier een heel kookboek neer te plempen natuurlijk.
Bovendien kun je zowel heel creatief vegetarisch koken als een vleesvervanger gebruiken naast het gewone vlees voor de rest van de familie, als niet iedereen vegetarisch wil.

En eigenlijk vind ik het niet het probleem van je MOEDER, maar van JOU. JIJ maakt de keuze vegetarisch te eten (en bent blijkbaar oud genoeg om die keuze te maken), dan ben je OOK oud genoeg om te bedenken wat je wilt eten, de boodschappen te doen en eventueel zelfs een paar keer per week de kook-taak over te nemen.

Wat je in elk geval minimaal kunt doen is een vegetarisch kookboek voor haar kopen, en/of periodiek een vegetarisch tijdschrift, waarvan er steeds meer verschijnen. Lees zelf ook kookboeken en recepten (Internet) om inspiratie op te doen en haar ideeën en recepten te verstrekken. Wie weet krijgt ze de smaak zelfs helemaal te pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele lekkere recepten staan in het boekje 'De dunne Vegetariër'! Verder zijn er enorm lekkere dingen te maken met tofu... mmmmm!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op deze site kom ik zelf nog wel eens als ik iets lekkers zoek: probeer maar eens: als het nou goed beviel, dan moet je het recept bewaren in een eigen receptenboekje, dan hoeft je moeder, of jij zelf, niet steeds weer te zoeken naar iets nieuws.

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hoofdgerechten/vegetarisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlees kan je goed vervangen door kant-en-klare vegetarische burgers, balletjes, gehakt etc. Elke supermarkt heeft tegenwoordig wel zulke producten. Het is heel makkelijk, gewoon even bakken in de pan of oven.
In natuurwinkels (ook wel natuurvoedingswinkels en biologische winkels) heb je ook een heel ruime keuze en in toko's heb je meestal ook een aantal.

Ook zijn er allerlei basisproducten die je zelf nog smaak moet geven, zoals witte tofu, tempeh, sojabrokjes. Sojabrokjes (toko, natuurwinkel) en tempeh (toko, Jumbo) zijn heel erg goedkoop. Smaak geven kan je doen door ze na het bakken te marineren met bijvoorbeeld zoute sojasaus, zoete sojasaus, balsamicoazijn, en specerijen als peper, kerrie, komijn, knoflook, gember, korianderpoeder, paprikapoeder (allemaal wel te koop bij de Albert Heijn).

Ook kan je vlees vervangen door peulvruchten, erg gezond en heel goedkoop, maar vaak wel iets meer werk dan een kant-en-klaar product. Je kan ze gekookt eten met wat specerijen (uit blik is al gekookt dus hoeft alleen opgewarmd en gekruid te worden), ze pureren en in een saus verwerken, of er zelf burgers van maken.

Ook noten en zaden (amandel, walnoot, pecannoot, paranoot, pinda (officieel geen noot), cashew, pistache, sesamzaad, zonnebloepit, pijnboompit, pompoenpit, etc.) zijn een gezonde vervanger. Je kan ze als snack eten, of fijnhakken, (even kort bakken) en over je maaltijd strooien, of pureren en in de saus gebruiken.

Daarnaast bestaan er natuurlijk duizenden heerlijke vegetarische recepten online. Ik heb een paar handige websites met alléén vegetarische recepten, bij mijn bronnen gezet.
Een vegetarisch kookboek is natuurlijk ook heel handig, elke boekwinkel heeft wel een flinke stapel daarvan; of je koopt het bij een kringloopwinkel als je het goedkoper wilt houden.

Je kan je moeder aanbieden dat je af en toe helpt met koken en dat jullie dan samen een vegetarisch recept uitproberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardappel-Paprika-Kaas Ovenschotel

Ingrediënten: 2 uien, teentje knoflook, boter, 2 gele paprikas, 2 theelepels paprikapoeder, 900 gram voorgekookte aardappelschijfjes, zout, 300 gram Feta-kaas, groot bekertje zure room - hoofdgerecht voor vier personen

Bereiding: snipper ui en knoflook, en fruit ze kort in boter. Gooi in stukjes gesneden paprika en paprikapoeder erbij. Samen nog een minuut laten bakken. 1/2 kopje water toevoegen en nog 5 minuten doorkoken. Aardappelplakjes verdelen over ingevette ovenschaal en bestrooien met beetje zout. Paprikamengsel hier overheen verdelen, en in blokjes gesneden feta er op. Schaal afdekken met deksel of folie en een kwartier zetten in een op 200 graden voorverwarmde oven. Dan folie verwijderen, zure room er over scheppen en 10 minuten onafgedekt doorbakken.

Tip: serveer met sla of een salade.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier heb je nog meer lekkere recepten:

http://www.urbanwasted.com/