Is geroosterde gerst even ongezond als geroosterd, verbrand brood?

In Italië kan je Orzo kopen, dat is geroosterde gemalen gerst, die er uitziet als gevriesdroogde koffie en ook zo ruikt. Eigenlijk een ander alternatief voor koffie, zoals chicorei. Ik weet dat bruin, zwarte koolhydraten carcinogeen zijn, dus stel ik me de vraag: is deze geroosterde gerst te vergelijken met een verbrande tarweboterham?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Bij een goede kwaliteit geroosterde gerst zal er geen of weinig verbrande gerst zijn want dat beinvloed de smaak op een zeer negatieve manier.
Je kunt het vergelijken met het caramelliseren van suiker op het moment dat je te ver gaat wordt het bitter en wordt het eigenlijk oneetbaar, verbrand brood is ook bitter mooi geroosterd brood zonder verbranding heeft ook de caramelsmaak door de suikers in het brood.