kan ik in plaats van nutridrink ook Respifor gebruiken bij ondergewicht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
Respifor is bedoeld voor mensen met COPD: http://www.nutriciamedischevoeding.nl/patienten-en-verzorgers/onze-producten/respifor
Wat zegt je behandelend arts/dietist? Ik neem aan dat je onder begeleiding staat
Cryofiel
8 jaar geleden
Ligt er ook aan wat de oorzaak is van je ondergewicht. Maag- of darmziekte waardoor voeding slecht wordt opgenomen?
Slecht voedingspatroon?
Psychische stoornis zoals anorexia?
Overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen?
Medicijngebruik?
Iets anders?
Ritsuka
8 jaar geleden
Goede vragen Cryofiel
Amadea
8 jaar geleden
Bekijk haar vragengeschiedenis en je weet het...
Cryofiel
8 jaar geleden
Oei... Laten we hopen dat ze onder behandeling is van een goede psychiater...
Ritsuka
8 jaar geleden
5 jaar geleden: ik ben bang om te eten en heb in het ziekenhuis een paar keer sondevoeding gehad ik zou dat graag thuis willen http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/46570/thuis-sondevoeding-gewicht-wel-normaal
4 jaar geleden: ik heb jaren geen warme maaltijd gegeten alleen vloeibare drinkvoeding kan een lichaam gewoon weer warm eten aan na zo’n lange periode?? http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/voeding/vraag/152429/gaat-lichaam-ermee-jaren-warm
3 jaar geleden: ik eet zo’n 900 kcal. per dag en ik val niks af. http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/voeding/vraag/250936/val
3 weken geleden: Als ik alleen nutridrink gebruik kan ik dan gezond leven of is het puur een drankje met veel kcal. Of kan het ook gewoon als gezonde voeding gezien worden? http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/voeding/vraag/565416/nutridrink-gezond-leven

Het beste antwoord

Als je COPD hebt, zou je arts of diëtist(e) je respifor kunnen voorschrijven als aanvulling op je voeding. Het kán wel gebruikt worden bij ondervoeding door een andere oorzaak, maar naar alle waarschijnlijkheid is dit middel dan niet het juiste product voor je. Dat is echter iets wat je arts of diëtist(e) moet vaststellen.

Drinkvoeding wordt voorgeschreven door een arts in samenwerking met een diëtist(e). Het wordt nauwkeurig samengesteld naar aanleiding van jouw voedingsbehoefte, waarbij de reden waarvoor jij drinkvoeding gebruikt en het doel wat je ermee hebt centraal staat. Dat kan zijn het tijdelijk overbruggen van een ziekteperiode waarin je moeilijk kunt eten, het gebruiken van drinkvoeding om aan te komen bij ziektegerelateerde ondervoeding - waaronder bijvoorbeeld ook eetstoornissen vallen -, het gebruik om juist op gewicht te blijven als je door slikstoornissen of maagdarmproblemen geen vaste voeding meer kunt eten, om tijdelijk bepaalde voedingsstoffen extra binnen te krijgen die je anders onvoldoende binnenkrijgt - en nog veel meer.

Er bestaat drinkvoeding die bedoeld is als aanvulling op normale voeding en er bestaat drinkvoeding die daarnaast ook gebruikt kan worden als volledige vervanging van gewone voeding. Naast het assortiment van energieverrijkte, eiwitverrijkte en energie- én eiwitverrijkte voeding die ingezet wordt bij allerlei soorten aandoeningen waarbij extra of vervangende drinkvoeding wenselijk is, zijn er ook soorten drinkvoeding die specifiek ontwikkeld zijn voor mensen met een bepaalde aandoening. Zo is er drinkvoeding voor operatiepatiënten, voor kankerpatiënten, voor specifieke stofwisselingsziekten en nog veel meer. Er is zelfs een specifieke drinkvoeding voor mensen met Alzheimer, wat eigenlijk meer de status heeft van een voedingssupplement en wat claimt de achteruitgang door Alzheimer mogelijk te vertragen.

Respifor is zo'n drinkvoeding die specifiek is ontwikkeld voor mensen met een bepaalde aandoening, in dit geval COPD. Bij echte ondervoeding is meestal gewone nutridrink geschikter omdat het per flesje meer kcal bevat (300 versus 190 bij respifor). Respifor heeft een hoger vitaminegehalte en is meer bedoeld om mogelijke tekorten aan te vullen en te voorkomen dat iemand afvalt dan om echt aan te komen.

Maar nogmaals: overleg het met je arts. Bij COPD én ernstig ondergewicht zal misschien een grotere hoeveelheid respifor worden voorgeschreven in plaats van nutridrink. Dat is aan de arts om te bepalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
O, dear; ik zie nu pas je vragengeschiedenis. Ben je gediagnosticeerd met een eetstoornis? M.i. is daar duidelijk sprake van, al kan ik niet bepalen op grond van deze informatie of er sprake is van een specifieke stoornis als anorexia of bulimia. Ben je onder behandeling voor die eetstoornis? Ik hoop dat je niet van plan bent om op eigen houtje met drinkvoeding te gaan experimenteren. Hoewel aankomen een prima doel is wanneer je ondergewicht hebt, moet dat wel op een gezonde manier gebeuren. Het kan zelfs slecht zijn om van weinig eten in één keer naar veel eten te gaan. Daar kun je behoorlijk metabool en hormonaal van ontregeld raken, men noemt dat wel refeeding syndroom, zie bijvoorbeeld hier: http://www.geldersevallei.nl/informatie/732/refeeding-syndroom Er zijn dus vele redenen om aankomen bij fors ondergewicht onder begeleiding van ten minste een diëtist(e) te doen; bij een eetstoornis is vrijwel altijd ook psychische begeleiding nodig. Als je nog geen hulp hebt op dit vlak, zoek dat dan asjeblieft. Er zijn mensen die er hun vak van hebben gemaakt om mensen met jouw soort problemen te helpen en als ik jou was, zou ik daar gebruik van maken. Het is niet gemakkelijk, maar in elk geval een heel stuk minder moeilijk en vooral medisch gezien meer verantwoord dan wanneer je het alleen probeert.