Hoe komt het dat mijn keel irriteert bij het drinken van kraanwater en niet bij flessenwater?

Hallo,

ik weet van mijn zelf dat ik vroeger kraanwater/drinkwater nooit graag dronk omdat ik regelmatig slijm moest ophoesten. Sinds 3 jaar drink ik geen kraanwater meer en alleen flessenwater en heb zelden last van slijm ophoesten en irritaties in de keel. Gisteren heb ik nog eens geprobeerd om van de kraan te drinken, heb het halve dag volgehouden en ik kreeg weer irritatie/pijn en lichte zwellingen in mijn keel, echt vervelend hoor en ik vraag mij af waaraan dit kan liggen, iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.9K

Het beste antwoord

In het leidingwater zitten van nature opgeloste mineralen, maar of je daar last van kan krijgen lijkt me sterk.
Verder wordt het water niet meer ontsmet met chloor ( mag niet meer) maar ontsmet met ozongas of met ultraviolet licht.
Sommige waterleidingbedrijven gebruiken echter voor de eerste reiniging van oppervlakte water nog wel minimaal chloor of chloordioxide .
En dit zijn stoffen waar je inderdaad op zou kunnen reageren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ik weet niet hoe het nu echt zit, hier bij ons in Zeeland zit het er niet in, dacht dat ze ozongas gebruikte.
Las ergens op internet, dat het sinds 2004 verboden zou zijn voor het drinkwater en het alleen nog wordt gebruikt voor het ontsmetten bij het inlaten van oppervlaktewater. Wij hebben hier mee te maken gehad omdat we een vijvercentrum hebben en veel vissen in voorraad hebben.
Ik ruik of proef ook niets hier aan het leidingwater.
Dus ja, hoe zit het dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
las dit op internet: Chloor is sinds 2005 in Nederland niet meer toegestaan als primair desinfectiemiddel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat is me bekend, daar is nog geen verbod op chloor, kan je goed proeven als je thee drinkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wtp, als ik vroeger in Rotterdam kwam en daar thee dronk, smaakte het vreselijk vies, de mensen daar woonden , waren er aan gewend, maar wij dronken water in het Gooi en dat was toen prima.
Dus dacht ik altijd dat die vieze smaak door het chloor kwam.

Andere antwoorden (1)

Kraanwater is perfect gezond en zuiver. Grote boosdoener is steeds de keukenkraan. De kraanopening is meestal een broeihaard van bacteriën. Het zijn waarschijnlijk die beestjes die je keel doen ontsteken. Regelmatig de kraan ontsmetten (afbranden of bacteriedodend middel) is de boodschap.