Bij suikerziekte is de regulering van het glucosegehalte in het bloed (deels) defect.
Deze hoort pakweg tussen de 4 en 6 mmol /ml te zijn, gemeten in het bloed uit een vinger.
Een te laag gehalte veroorzaakt bewusteloosheid en coma, een te hoog beschadigt organen als nieren, lever ogen enz.
wordt vervolgd.

Toegevoegd na 12 minuten:
Meestal ontbreekt het aan de stof insuline, deze zorgt dat suiker uit het bloed in de cel opgenomen kan worden om via een adp naar atp omzetting de cel energie te leveren.

Omdat dit bij gebrek aan insuline niet voldoende gebeurt hoopt de glucose zich op in het bloed en beschadigt ons lichaam, tevens is er te weinig energie ter beschikking om de cellen goed te laten werken.

Omdat vooral ook bloedvaten worden aangetast kunnen er makkelijk doorbloedingsproblemen ontstaan waardoor netvlies en delen van het lichaam waar minderdoorbloeding is, zoals vingers en tenen.
Dit maakt ze erg kwetsbaar en een eventuele infectie kan dan veel schade berokkenen.

Het is dus belangrijk dat er in het bloed de juiste hoeveelheid glucose zit en er voldoende insuline is om de omzetting van suiker in energie mogelijk te maken.

Als men wat veel insuline of een hoge inspanning heeft en het suikergehalte in het bloed te laag is (oa door te weinig omzetting van glycogeen in glucose in de lever) kan men ook daardoor sterk ontregeld raken en een hypo veroorzaken , welke verschijnselen geeft als bij een epileptische aanval (dat is het eigenlijk ook) waarbij glucagon de beste oplossing biedt.
Is men nog bij bewustzijn dan is glucose, een snoepje of suiker mogelijk nog op tijd om de patient bovenstaande te besparen. Bel bij een hypo als de persoon buiten westen is.epileptische aanval heeft direct 112, het gaat NIET vanzelf over.
Het is heel gevaarlijk bewusteloze mensen proberen suiker(water) te geven, een gucagoninjectie is de beste oplossing.
Niet zelden heeft een diabeet deze bij zich maar gebruik die niet als je niet weet hoe je dat toe moet dienen!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat de bloedsuiker 'schommelt' is normaal. Pas als het lichaam niet meer in staat is om een te hoge bloedsuiker weer op een aanvaardbaar niveau te brengen kan er sprake zijn van diabetes/suikerziekte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord in een notendop, maar een plus waard, geen min!
Het verschil is, uiteraard, dat bij een lage bloedsuiker er weinig suiker in je bloed zit om , en bij een hoogsuikergehalte teveel.

Normaal schommelt bij iedereen de bloedsuikerspiegel de hele dag. Is er veel suiker voor handen, dan maakt je lichaam insuline aan, die er voor zorgt dat e suiker in de cellen kan en dus energie levert.

Als dat proces verstoord is, doordat er weinig of geen insuline wordt aangemaakt of doordat het lichaam er ongevoelig voor is geworden, dan spreken we van suikerziekte.

Eigenlijk is die naam een beetje misleidend, want met 'suiker' zoals wij ons dat voorstellen, heeft het niet direct te maken. De stof waar het om gaat is onze primaire energie, onze brandstof : koolhydraten.

De symptomen van een erg laag en een erg hoog suikergehalte zijn eigenlijk erg hetzelfde : in beide gevallen komt je lichaam energie tekort (in het eerste omdat het er niet IS, in het tweede omdat het niet gebruikt kan worden). Moeheid is vaan één van de eerste tekenen van suiker. En dan is het vaak ook al vrij vergevorderd, dus af en toe laten testen (zoals nu in de diabetesweek) kan beslist geen kwaad. Hoe eerder je er bij bent en maatregelen kunt nemen (medicijnen, dieet, leefstijl), hoe beter, en hoe kleiner de kans op gevolgschade.

Een TE laag bloedsuikergehalte kan ook nog veroorzaken dat je in coma raakt, maar dat kan eigenlijk alleen voorkomen bij een overdosering insuline (danwel te weinig gegeten of teveel bewogen na een relatief te kleine maaltijd). De suikerspiegel zo snel mogelijk laten stijgen (door het toedienen van fruitsuikers / sap / ranja oid) kan dan het ergste voorkomen. Van een te hoog bloedsuikergehalte merk je niet zo veel, maar als dat heel vaak of langdurig voorkomt, loop je een groot risico op schade aan zenuwen en bloedvaten.

Je hebt pas suikerziekte als je te weinig insuline aanmaakt, zodat je bloedsuiker voortdurend, ook wanneer je nuchter bent, te hoog is. Het is echter aan een arts om die diagnose te stellen ; tabelletjes met bloedsuikerwaarden om zelf te dokteren heb je dus niks aan.