mijn man heeft een hoge cholestrol hoe minder ik dat?

hij eet gezond, we hebben 2 theelepeltjes zout op een pan aardappels voor 5 personen en hij eet bijna geen drop.
wel gebruikt hij veel jus dat gaat hij nu minderen maar wat kan ik nog meer veranderen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er is speciale Becel om cholesterol te verlagen, die werkt echt. Is wel duur, dus alleen gebruiken om zíjn boterhammen mee te besmeren. De kosten ervan mag je wel gebruiken om bij je ziekenkosten op te tellen, bij de belastingaangifte. Toegevoegd na 10 minuten: ziekenkosten = ziektekosten

Ik denk dat hij dat zelf moet doen wellicht met behulp van u. Via de huisarts(of specialist) door laten sturen naar een voedingsdeskundige en naar een sport(lichaamsbewegings) deskundige. Deze adviseur kunnen hem de beste tips en advisen geven. En bij het uitvoeren daarvan kunt u de grootste steun zijn.

Zo weinig mogelijk verzadigde vetten. Die zitten in koekjes, gebak, chips, en alles wat gefrituurd is. Geen rood vlees. Wel kip en vis. Liefst bakken in olie of Becel of zo. Eet producten met weinig vetgehalte bvb: 20+ kaas, magere yogurt, veel groenten en fruit. Zout heeft niets met cholesterol te maken, wel met hoge bloeddruk. Succes! Toegevoegd na 1 minuut: Bewegen ben ik nog vergeten! Elke dag een wandeling kan het verschil al maken.

In het lab is vastgesteld dat er sprake is van een hoog cholesterolgehalte. Daar zijn 2 soorten in. De huisarts schrijft daar medicatie voor. Laat u voorlichten door een voedingsdeskundige. Veel Becel producten passen in een cholesterolverlagend dieet.

Als ie zout moet minderen, dan zou ik LoSalt kopen. Smaakt hetzelfde, maar heeft maar 33% "gewoon" zout. Verder zou ik (room)boter uit de keuken verbannen en alles met eerste persing olijfolie bereiden. Veel groente, fruit, en vette vis. Verder zou ik op internet opzoeken welke levensmiddelen extra slecht zijn als je op je cholesterol moet letten. Of .... te rade gaan bij een dietist(e). Succes ermee.

Door naar een arts te gaan, die zal je statines voorschrijven, die door de zorgverzekering worden vergoed.

Ik heb zelf ook een cholesterolprobleem. Het duurt best lang voordat het cholesterol zakt(helaas) Zelf ben ik bij een dietist geweest en kreeg daar de nodige info over de vetten in producten. Mijn cholesterol is wel gezakt zonder medicijnen. Dat wil ik graag houden. Ik gebruik ook Becel producten. Als ik u was zou ik een afspraak maken bij een dietist. De huisarts kan u man zo doorverwijzen.

Tips: -Eet gezond en gevarieerd, niet te veel, niet te zout en niet te vet. Vooral groente, fruit, aardappels en graanproducten zijn goed voor u. Kies voor magere melkproducten en magere kaas, vis, mager vlees (kip, kalkoen) of plantaardige vleesvervangers. Eet weinig verzadigde vetten. Kies in plaats daarvan voor onverzadigde vetten zoals in vette vis, olie en vloeibare dieetmargarine en braadproducten. Vaak staat op de verpakking van producten vermeld wat voor vetten er in zitten. -Drink niet meer dan twee glazen alcohol per dag en liefst niet elke dag. -Zorg voor voldoende lichaamsbeweging: ten minste vijf dagen per week een halfuur intensief bewegen zodanig dat u er sneller door gaat ademen (stevig wandelen, fietsen, zwemmen, dansen, traplopen of tuinieren). Bewegen is goed voor uw cholesterol en glucosegehalte (suiker) van uw bloed, én goed voor uw bloeddruk en gewicht. -Als u te zwaar bent (overgewicht), probeer dan af te vallen door gezond en niet te veel te eten en meer te bewegen.

Bronnen:
http://www.kiesbeter.nl/medische-informati...

Door producten te kopen met plantaardig / onverzadigd vet. Ezelsbruggetje: dit zijn de zogenaamde "zachte" vetten, zoals zonnebloemolie, olijfolie, halvarine, margarine, vloeibare bak -en braad, maar ook bepaalde vette vis en noten. Door producten te mijden met dierlijk / verzadigd vet. Ezelsbruggetje: dit zijn de zogenaamde "harde"vetten, zoals echte boter, kaas, vlees, vast frituurvet, pakjes bak en braad en ook de vetten in koekjes en chocolade b.v. Bij bepaalde voedingsmiddelen met dierlijke vetten kiezen voor de magere variant, dus magere / halfvolle melk, kaas, yoghurt i.p.v de volvette. Er zijn ook nog speciale producten te verkrijgen met een extra cholesterolverlagende werking, zoals becel b.v. Daarnaast is het ook erg belangrijk om voldoende lichaamsbeweging te nemen. Het lijkt me verstandig voor u om samen met een diëtiste een dieet samen te stellen, iets wat bij u past en vol kunt houden. Succés!

Je hebt het vooral over het minderen van zout, niet over het minderen van slecht vet, wat juist nodig is voor de verlaging van cholesterol. In de link staan veel tips

Bronnen:
http://www.hartstichting.nl/9800/13341/152...

Uit je vraag en de toelichting wordt niet helemaal duidelijk of een verhoogd cholesterol of een verhoogde bloeddruk het probleem is. Vaak gaan ze wel samen als symptomen van een verhoogd risico op hart- en vaataandoeningen. Er zijn wel wat algemene adviezen te geven die cardiovasculaire risico’s kunnen verminderen. Stress, overgewicht, gebrek aan beweging en ongezonde voedingsgewoonten zijn de grootste boosdoeners. Probeer dus voldoende te bewegen door regelmatig een wandeling te maken of een stuk te fietsen. Dat werkt meteen stressreducerend. Een paar kilo afvallen kan voor de meeste mensen geen kwaad en vaak valt er op voedingsgebied heel veel te verbeteren. Zout heeft bij de meeste mensen niet zo gek veel invloed op de bloeddruk maar door minder kant-en-klaar fabrieksvoedsel en meer zelf te maken krijg je vanzelf veel minder zout en andere toevoegingen binnen. te weinig zout is overigens ook niet goed. Een streng zoutarm dieet vergroot de kans op een hartinfarct viermaal. Door zoveel mogelijk volwaardige voeding te eten, minder bewerkt, minder geraffineerd, meer volkoren met minder toevoegingen ben je ook al een stuk gezonder bezig. Wees niet bang voor een beetje vet. Je hebt het nodig als bouwstof en vanwege noodzakelijke in vet opgeloste stoffen zoals enkele vitamines. Verzadigde vetten hebben een onterecht slechte naam maar transvetten, kunstmatig geharde plantaardige olie, zijn bijzonder slecht voor je gezondheid. Dit chemische misbaksel komt al veel minder voor in onze voeding maar wordt nog relatief veel verwerkt in allerlei soorten gebak, zoals koekjes, croissants en taart maar ook in rookworst en veel ander fabrieksvoedsel komt het nog voor. Als belangrijkste vet zou je olijfolie kunnen gebruiken maar met wat variatie zorg je ervoor dat je je noodzakelijke stoffen binnenkrijgt. Cholesterolverlagende margarines verlagen weliswaar de bloedcholesterolspiegel maar er is geen enkel bewijs dat ze je gezondheid ten goede komen. Hetzelfde geldt voor statines, cholesterolverlagende medicijnen, die de kans op een hartaanval bij een heel klein percentage gebruikers een heel klein beetje vermindert maar het totaal aan ziektes en sterfte niet verminderen. Alles pleit er dus voor om het vooral in een gezondere leefstijl te zoeken.

Hij zou meer plantaardig kunnen eten. Een gemiddeld plantaardig dieet bevat geen cholesterol (in plantaardig voedsel zit nooit cholesterol) en een stuk minder verzadigd vet dan een gemiddeld eetpatroon met vlees, ei en zuivel. Een goed plantaardig kookboek kan helpen om te leren hoe je lekker kan koken op een gezonde manier. (Maar ook daar geldt uiteraard dat je gezonde keuzes moet maken, gefrituurde snacks en taartjes kunnen immers ook plantaardig gemaakt worden)

Ik zie dat je goed voor jouw man wilt zorgen. Heel mooi. Welke rol krijgt jouw man zelf in het verminderen van zijn cholesterol. Hij kan zelf ook eens rond gaan kijken wat voedingsmiddelen zijn die een hoog cholesterol veroorzaken. Daarna kan hij zelf kijken waar hij in overtreding gaat met voedingsstoffen met het verkeerde cholesterol erin. Vaak is het gewone eten niet altijd het probleem. Hij kan voor zichzelf nagaan of hij een snoeper van vet is tussen te bedrijven door (chips, vette koekjes, frietje, snaaien etc.), een inactief leven heeft? Hij zal zelf dus de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen.

1. voor gezond vet kiezen: kies voor magere of halfvolle varianten van melkproducten, kaas, vlees en vleeswaren. Koekjes, chocola, gebak en snacks bevatten ook veel verzadigd vet, betere tussendoortjes zijn: noten, studentenhaver, pinda's, olijven, Japanse mix of popcorn. Verantwoorde zoete tussendoortjes zijn: ontbijtkoek, Sultana, Evergreen, biscuitjes, kruidkoek en rozijntjes. Let ook op het soort broodbesmering: dieetmargarine en dieethalvarine zijn goede keuzes. Een besmering die plantensterolen bevat (Becel pro-activ of goedkopere versies van de Aldi/Liddl) kunnen ook helpen het cholesterol te verbeteren. 2. Eet volop groente en fruit. 3. Eet wat vaker (vette) vis, de omega-3 vetzuren hierin zijn gunstig. 4. Eet meer vezels, hierdoor wordt cholesterol uit de voeding minder goed opgenomen. Kies voor producten met oplosbare vezels, die zitten in: peulvruchten, haverzemelen, groente en fruit. 5. Zorg voor een gezond gewicht. (BMI lager dan 25) 6. Ga meer bewegen. Beweging verhoogt het HDL-cholesterol in het bloed (dit is het goede cholesterol). 7. eet maximaal 1x per 2 weken orgaanvlees en niet meer dan 4 eieren per week. Orgaanvlees en eieren bevatten cholesterol, maar hebben wel minder invloed op het cholesterolgehalte in het bloed, dan eerst werd gedacht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100