Val je af als je je dagelijks(e) wijntje(s) laat staan?

Ik drink een dag of 4/5 per week twee tot drie glazen wijn. Ik wil graag wat kilo's kwijt. Zou dit lukken door alleen de alcohol van het 'menu' te schrappen?

Amadea
8 jaar geleden
Niet als je daar andere calorierijke drankjes voor in de plaats neemt. Een voormalige collega van mij moest stoppen met frisdrank en nam daarvoor in de plaats sinaasappelsap. Dan denk je dat dit heel gezond is, maar hij dijde er behoorlijk door uit omdat hij twee literpakken per dag binnenkreeg.
tinus1969
8 jaar geleden
@francisca15; het gaat om het totaal, niet alleen om die wijntjes.

Het beste antwoord

Een glas rode wijn bevat ongeveer 100 kcal: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=590
Als jij op een dag 2-3 glazen wijn drinkt en deze vanaf nu laat staan, dan heb je per dag een tekort van 200-300 kcal gemaakt (als je verder alles hetzelfde laat met eten, drinken en bewegen).
Dit tekort zorgt ervoor dat je kunt afvallen. Wel zien dat je het niet gaat compenseren door iets anders te eten of drinken waardoor die kcal er weer aankomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus niet in plaats van glas wijn in de avond frisdrank of vruchtensap pakken, maar gewoon water of thee.
En als je naast je wijn ook nog eens iets als toastjes nam en die laat staan, of vervangt door iets gezonders als een bakje kwark, wat fruit of knabbelgroente, heb je nog meer gezondheidswinst.

Uiteindelijk kun je gaan kijken naar je hoeveelheid slaap, hoeveelheid beweging en sport, en of je voldoende groente en eiwitten eet, maar stoppen/minderen met alcohol is al een heel goed begin!

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik ben er bij mijn antwoord van uit gegaan dat je met je huidige inname van kcal en verbruik op gewicht blijft.
Mocht je momenteel al langzaam aankomen, dan kan het zijn dat alleen je wijn laten staan niet genoeg is om te gaan afvallen.
Maar daarvoor zou je even een tijdje moeten bijhouden wat je eet en drinkt (met keukenweegschaal) en kijken wat er gebeurt met de weegschaal, je afmetingen (taille, heup omtrek etc) en je energie niveau en humeur.
Ritsuka
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Dit tekort zorgt ervoor dat je kunt afvallen."
Hoezo val je dan af als je 200-300 kcal per dag minder binnen krijgt? Stel dat deze mevrouw 700 kcal per dag te veel binnen kreeg, en nu dus nog 'maar' 400-500 kcal per dag teveel.
Dan val je niet af, je komt relatief gezien alleen minder bij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar wel een + voor je antwoord. De kern is goed, ik twijfel alleen over de conclusie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt wijn gerust vervangen door light frisdrank. Daarin zitten vrijwel geen calorieën.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik ben er van uit gegaan dat vraagsteller met de huidige inname op gewicht blijft, maar ik zal het nog even toevoegen aan het antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips:
Alle zoete vervangers geven enkel door de smaak al een insuline reactie . Daardoor wordt vet moeilijk aanspreekbaar als brandstof waardoor afvallen moeilijk wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd:
Mijn diabetes verpleegkundige heeft mij als insuline afhankelijke diabeet cart blanche gegeven voor consumptie van light frisdrank, Ik mag dat onbeperkt gebruiken en dat zou zeker niet het geval zijn als dat een insuline reactie gaf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips:
Als je afhankelijk bent van insuline maakt je lichaam dat minder/nauwelijks zelf aan, bij jou zal die reactie er dan ook nauwelijks zijn. (ff kort door de bocht want ik ken je verder niet) Ik raad je aan om zelf op onderzoek uit te gaan. Met voeding is zoveel te doen dat je mogelijk volledig van je insuline af kan komen. (realistischer is dat je een stuk minder nodig hebt en dat scheelt weer in de bijwerkingen)

Andere antwoorden (1)

Een glas wijn bevat 150 calorieen, keer 8-15 = 1200-2250 calorieen extra per week, bijna een hele dag eten extra dus.

Als je er niks anders voor in de plaats neemt (hooguit water) gaat het zeker schelen. Maar ik betwijfel of 4-5 keer in de week 2-3 glazen nog gezelligheidsdrinken genoemd mag worden.....dat schrappen lijkt me sowieso geen slecht plan. Niet alleen vanwege de calorieen.