Wie weet er een manier om rustig te kunnen eten als je verkrampte kaken hebt?

Door spanningen zet ik welleens mijn kaken onbewust op slot. Ik probeer er op te letten maar ben me er niet altijd bewust van. Hoe krijg ik toch mijn eten naar binnen als ze eenmaal verkrampt zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Stop kleine hoeveelheden voedsel in uw mond.

Nuttig vooral zacht voedsel of maal het voedsel bijvoorbeeld met een staafmixer.

Snijd de korstjes van het brood.

Gebruik geen taai of hard voedsel. Denk daarbij aan taai vlees, oude kaas, nootjes, harde appels, stokbroodjes, rauwe wortels etc.

Probeer als je gaapt de onderkaak te ondersteunen zodat je mond minder ver open gaat.

Ontspanningsoefening voor kauwspieren en kaakgewricht:

Houd uw tong omhoog tegen uw verhemelte bijna tegen
de achterkant van uw snijtanden aan; houd uw lippen
gesloten en uw kiezen van elkaar.
Let daarop gedurende de dag! Deze positie kunt u verkrijgen door het woordje ‘en’ uit te spreken en daarbij de N langer vast te houden.
Dit is een uitstekende manier om uw spieren en gewricht te ontspannen.