Volkorenmeel is een poederachtige substantie en een basisingrediënt in voeding. Volkorenmeel wordt gemaakt door hele granen fijn te malen. In tegenstelling tot gewoon meel wordt het daarna niet gezeefd, waardoor zemelen in het volkorenmeel aanwezig blijven. In volkorenmeel zitten nutriënten zoals vezels en vitaminen die niet meer in gewoon meel aanwezig zijn.

Volkorenmeel wordt gebruikt voor het maken van volkorenbrood en andere bakproducten. Vaak wordt het ook vermengd met gewoon meel om de voedingswaarde ervan te verhogen.

Of volkorenmeel rogge bevat is dus niet zo te beantwoorden. Volkorenmeel is gemaakt van graan en rogge is een graansoort. Je zult dus op de verpakking moeten kijken om te weten van welke graan het gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volkorenbrood is 100% meel van gemalen tarwe, en is eigenlijk vol tarwebrood.

Ter informatie: bij ons zijn vier bekende graansoorten, haver rogge, tarwe en gerst. De oerversie spelt wordt tegenwoordig ook door bakkers gebruikt.
Haver is voor de paarden, van gerst maakt men bier. Koren is niet meer dan een verzamelnaam voor tarwe, rogge en gerst, op zich bestaat het niet. Bijna alle brood wordt uitsluitend gemaakt van tarwe. Deze graankorrel word niet gemalen maar gebroken en gezeefd. Dit proces herhaalt men tot er zuivere witte tarwemeel overblijft (bloem).
Meestal kopen de bakkers witte tarwemeel en grof tarwemeel (bevat zemelen) en zemelen apart die ze eventueel extra kunnen toevoegen, rogge en tegenwopordig ook spelt. Zeer donker brood verkrijgt men door toevoeging van cacao. Roggebrood wordt meestal gemaakt van grof tarwemeel + roggemeel, anders zou het te vast en plakkerig zijn moest men enkel pure rogge gebruiken.
Tegenwoordig voegt men vaak allerlei zaden toe en gaat men het brood meergranen noemen, larie, zaden zijn geen granen.

Men kan aan volkoren (tarwe)brood wat rogge toevoegen, maar dan is het geen volkoren (tarwe)brood meer.

Het antwoord is dus nee.

Toegevoegd na 6 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koren_(graan)

http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=koren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar dat klopt lang niet allemaal.
Voljorenbrood hoeft niet per se tarwebrood te zijn, in de praktijk bedoelt men inderdaad bijna altijd volkoren tarwebrood, maar ook brood van volkoren meel van andere granen mag men gewoon volkorenbrood noemen. De term volkoren meel verwijst puur naar het feit dat de hele korrel gebruikt is en niet slechts een deel, deze term kan betrekking hebben op elk graan. Tarwemeel is weliswaar de meest gebruikte soort in Nederland, maar ook volkorenmeel van andere granen dan tarwe is gewoon volkorenmeel.
Koren is niet een verzamelnaam voor tarwe, rogge en gerst, maar voor granen in z'n algemeen, er bestaan nog veel meer soorten dan jij benoemt.
Haver wordt voor paarden gebruikt, maar wordt ook door mensen gegeten. Havermout wordt veel gegeten in Nederland, havermeel en haverkorrels om te koken zijn wat minder bekend in Nederland, maar worden in kleine mate wel gegeten hier (te koop bij oa. biologische winkels).
Zeer donker brood maakt men meestal met gebrande mout, misschien dat cacao ook wel op die manier gebruikt wordt, maar ik heb er nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, koren is een verzamelnaam voor granen wat ik ook heb vermeld. Noem eens andere granen dan haver, gerst, tarwe, rogge en spelt uit onze streken?
Inderdaad wijst de naam volkoren op het feit dat geen haarzuiver wit meel is, maar het is niet het woord "koren" die daar naar verwijst, maar wel "vol" Vol betekent letterlijk dat alle zemelen nog aanwezig zijn, en met koren verwijst men inderdaad naar verschillende graansoorten waar uitsluiten tarwe rogge en tegenwoordig ook spelt wordt gebruikt. Eigenlijk overtreed men de wet, men is verplicht te vermelden wat het precies bevat. Wat dacht je van 7 granenbrood dat men hier verkoopt? Bedrog! Even ter zake, de vragensteller heeft het over "volkorenmeel" en niet over "volkorenbrood" Volkerenmeel bestaat niet, want dan zou het een mengeling moeten zijn van alle granen die er bestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog even dit, bedankt om mij een min te geven, Eerst jezelf goed informeren met argumenten en dan oordelen. Ik kom uit een bakkersfamilie hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad is haver niet alleen voor paarden, gerst ook niet allen voor bier. Je moet een beetje ironie ook kunnen begrijpen. Wij aten vroeger vaak pap van havermout. Lees het boek "De Voedingszandloper" van Kris Verburgh eens, die schrijft dat men best geen brood meer eet, maar enkel nog havermout als graan gebruikt. Graan, geen koren.
http://www.voedselzandloper.com/