Waarom bevat de natuurlijke vervanger van suiker, "stevia", bijna net zoveel koolhydraten/kcal als gewone suiker?

Volgens de literatuur is stevia de natuurlijke vervanger van suiker en andere kunstmatige zoetstoffen als aspartaam etc. Het zou geen calorieën bevatten. Zie echter bijgesloten foto van stevia product: 76 g / 69 g per 100 gr.

Picture for question
8 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit heeft weinig met stevia te maken.
Er zit o.a. lactose in. (melksuiker)
Ritsuka
8 jaar geleden
Pure stevia heb je maar heel weinig van nodig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka Wat heeft dat met de vraag te maken?
Ritsuka
8 jaar geleden
Het bevat per gram misschien bijna evenveel kcal als suiker, maar je hebt veel minder gram nodig om dezelfde zoetheid te bereiken. Dus uiteindelijk krijg je minder kcal binnen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka Zie reactie onder tinus1969 die dezelfde redenatie aanhoudt en ook niet in de gaten heeft dat je door te zeggen wat je zegt een onjuist verhaal aan het creëren bent. "het" wat is "het in je laatste reactie? Stevia of Canderella? Voor Canderella klopt je bewering, de VRAAG gaat over Stevia. Als je dat niet uitlegt krijg je onjuiste inzichten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag gaat zelfs niet over stevia, maar over iets van canderel. Daar zit geen stevia in, stevia is een plant / kruid. Wat er als zoetstof gebruikt wordt zijn steviolglycosiden wat uit de steviabladeren gewonnen wordt.
De eigenschappen van de een mogen niet zomaar aan de ander toegeschreven worden.

Antwoorden (3)

Stevia smaakt veel zoeter dan gewone suiker, daarom heb je (zie linkerkolom) per portie bij niets nodig.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe is dat een antwoord op de vraag?
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat, kijk goed naar de foto. In de rechterkolom staat de samenstelling per 100 gram: Inderdaad vooral suiker.
Maar die rechterkolom doet er helemaal niet zo toe. De LINKERkolom is relevant; een PORTIE stevia bevat slechts 0,06 gram (60 milligram) suiker met een energiewaarde van 0,3 kcal. Maar dat portie is gelijk aan een suikerklontje (neem ik even aan, gezien het gebruik), en een suikerklontje 4 gram; 4000 milligram, oftewel 66 keer meer. De energiewaarde van een suikerklontje is 16 kcal.
roelp
8 jaar geleden
Dat is pure misleiding: de voedingswaarde wordt altijd per 100 gr vermeld. Dus je moet uitgaan van de rechterkolom waarin de kcal en koolhydraten staan vermeld en die zijn bijna evenveel als in gewone suiker.
tinus1969
8 jaar geleden
@roelp. Dat is geen pure misleiding. Je gebruikt nu eenmaal 66 keer minder, omdat zoetstoffen veel zoeter smaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Vraag:
Waarom bevat de natuurlijke vervanger van suiker, "stevia", bijna net zoveel koolhydraten/kcal als gewone suiker? Antwoord:
Stevia smaakt veel zoeter dan gewone suiker, daarom heb je (zie linkerkolom) per portie bij niets nodig. ??? Ik zeg niet dat wat je zegt niet klopt. Het slaat gewoon nergens op, om het als antwoord te geven. (zonder eerst de vraag te beantwoorden en de onjuistheid van de vrager in te laten zien). Stevia bevat geen calorieën. De vrager snapt blijkbaar niet dat Stevia een onderdeel is van het product de calorieën zijn ergens anders van afkomstig. Het enige zinnige, maar dat moet je dan wel goed verwoorden, is dat het uiteindelijk niet uitmaakt dat er nu bijna net zoveel kalorieën/koolhydraten inzitten als gewone suiker omdat je minder neemt per portie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fremar geeft het juiste antwoord. Stevia heeft geen calorieen
Vulstoffen veroorzaken de calorieen
Veel minder nodig dan suiker Het antwoord wat jij geeft suggereert dat stevia calorieen bevat (of iig de hoeveelheid die de verpakking aangeeft, dat is niet zo)
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat; de vraag luidt
Waarom bevat de natuurlijke vervanger van suiker, "stevia", bijna net zoveel koolhydraten/kcal als gewone suiker? Het antwoord is dus, dat per gram dit product net zoveel koolhydraten/kcal bevat, maar dat de hoeveelheid per gram niet zo relevant is.
Tot op zekere hoogte is -bij deze vraag- het ook niet relevant of de calorieën afkomstig zijn van vulstoffen of de stevia-zoetstof (een glycoside, meer info hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Steviol_glycoside). Het relevant punt is, dat je maar 60 mg nodig hebt om net zoveel zoete smaak te krijgen, en dat die 60 mg bijgevolg ook maar 0,3 kcal levert. Portiegrootte doet er toe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoho "Waarom bevat de natuurlijke vervanger van suiker, "stevia", bijna net zoveel koolhydraten/kcal als gewone suiker? Het antwoord is dus, dat per gram dit product " Welk product? Stevia (steviolglycosiden) of Canderella Stevia ? De vrager snapt niet hoe het kan dat er koolhydraten in stevia zitten aangezien hij gelezen heeft dat er in stevia (steviolglycosiden) geen koolhydraten zouden zitten. Dan is het toch zaak uit te leggen, waar de denkfout van de vrager zit. Het is relevant omdat de vrager er specifiek naar vraagt. Door het niet te weerleggen help je de vrager niet, Die zit nu nog steeds met het niet begrijpen van van zijn vraag. Zitten er nu wel of geen koolhydraten is stevia? Volgens de literatuur is stevia de natuurlijke vervanger van suiker en andere kunstmatige zoetstoffen als aspartaam etc. Het zou geen calorieën bevatten. Zie echter bijgesloten foto van stevia product: 76 g / 69 g per 100 gr.
Je hebt hier te maken met een product OP BASIS VAN steviolglycosiden. Ik kan de ingredientenlijst niet goed zien, maar waarschijnlijk staat dit product vol van de vulstoffen. Een van de vulstoffen die veel gebruikt wordt is maltitol, het suikerverwante uit tarwe (ook gebruikt in "suikervrij" snoep). Dat kan de hoge waarde in koolhydraten/suikers verklaren.
Mogelijk zit in dit stevia-product (waar vast wel ergens wat stevia in zit, maar als je de ingredientenlijst bekijkt zul je zien dat dit niet het hoofdbestanddeel is) ook andere zoetstof zoals aspartaam en dergelijken, die je misschien net wilt vermijden. Puur stevia is vele malen sterker.

Ik gebruik mijn stevia al jaren in vloeibare stof opgeloste vorm. De enige niet-bittere die ik heb gevonden komt uit een toegewijde stevia-webwinkel in Terneuzen. (Alegria?) Echt een aanrader.

Toegevoegd na 3 minuten:
Herstel, ik heb even ingezoomd, de basisvulstof is lactose (melksuiker). Dit zal de bron zijn van je koolhydraten. Er zitten ook smaakstoffen (??!) in, en microkristallijne cellulose (zo kaal mogelijke vulstof).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Charlotte Boone, wetenschappelijk adviseur bij Flanders Food vertelt dat stevia inderdaad geen calorieën bevat. Maar stevia is 300 keer zoeter dan suiker - je hebt dus een veel kleinere massa nodig om dezelfde zoetkracht te bekomen. Om dat klontje stevia toch enige vorm te geven voegt men dus ‘bulk’ oftewel vulstoffen toe. Die bevatten wél calorieën.
fremar