Als je eet wat voor jou normaal is blijf je op gewicht. Als je meer dan dat eet kom je aan en als je minder eet dan val je af. Het gaat altijd om je energiebalans. Wat je aan calorieën inneemt moet je verbranden om op gewicht te blijven. Meer innemen dan je verbrandt is aankomen en minder innemen dan je verbrandt is afvallen.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is wat er gebeurt als je veel te weinig eet, bijvoorbeeld 1200 kilocalorieën per dag of minder. Dan gaat je lichaam heel efficiënt met ingenomen energie om door er meer van op te slaan in de vorm van lichaamsvet. Dat gaat 'goed' zolang je zo weinig blijft eten maar als je weer 'normaal' gaat eten gaat die vetopslag door. Dat noemen we de spaarstand. Daarom kun je het beter niet teveel minderen met de calorieën. Langzaam afvallen geeft daardoor meestal een beter effect op de wat langere termijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat je stofwisseling dan op peil blijft. Als je weinig eet gaat je lichaam zich daaraan aanpassen en zal ook gaan overleven op minder brandstof.
Tevens is een ontbijt 's ochtends belangrijk om de spijsvertering/stofwisseling op gang te brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wilt dit dan zeggen dat als je eerst weinig at je lichaam voor altijd alleen functioneert op zo weinig brandstof waardoor als je terug normaal eet doordat je je doel bereikt hebt je terug bijkomt ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja! niet voor altijd maar je lichaam zal wel weer moeten wennen aan de normale hoeveelheid voedsel en in die tijd zal je wel iets aankomen. (vermoedelijk zo ong 2 kilo)
Ritsuka
11 jaar geleden
Klopt, de spaarstand.
Zodra je weer normale hoeveelheden gaat eten zul je iets aankomen, je lichaam wil compenseren voor de hongersnood.
Na een tijdje herstelt dit en krijg je een gewicht dat past bij je huidige kcal dat je eet en verbrand.