Is dit slim afvallen?

Ik probeer een iets slanker lichaam te krijgen en probeer dit zo gezond mogelijk te doen. Ik hou bij hoeveel kcal ik eet per dag en het komt er op neer dat ik zo'n 1000 kcal per dag minder binnenkrijg dan aanbevolen.
Ik probeer wel zo gezond mogelijk te eten, dus dat houdt in genoeg groente en fruit, volkoren producten en weinig vet. Helaas wil die laatste nog niet altijd lukken, omdat er meestal voor mij wordt gekookt voor het diner. Groente, fruit, zuivel en volkoren producten krijg ik wel genoeg binnen.

Daarnaast probeer ik 2 keer in de week hard te lopen, 7,5 km in 3 kwartier.

Is dit wel slim afvallen zo? Want 1000 kcal te weinig klinkt veel. En bovendien krijg ik nog wel veel vet binnen voor mijn gevoel (gem. zo'n 50 gram per dag).

Ik ben ondertussen in 5/6 weken al 4 kilo kwijt, maar ik heb het gevoel dat het nu ergens vast loopt. Ik ben nog 5 kilo te zwaar, dus ik wil graag doorgaan, ook al wordt het heel lastig.

Weet jij het antwoord?

/2500

Netjes dat je al 4 kilo kwijt bent in 5/6 weken. Natuurlijk is dat fijn, maar doe het rustig aan. Dat wil je nu vast niet graag horen, want je bent liever vandaag dan morgen die resterende 5 kilo kwijt, maar het is er ook niet in een week aangekomen toch? Je kunt het best rond de 1400 kcal per dag eten. Echt NIET minder dan 1200 kcal per dag. Dan gaat je stofwisseling traag werken en zul je steeds minder moeten eten om toch nog wat af te kunnen vallen. Het is prima om ook vet binnen te krijgen tijdens je 'dieet' maar haal dit wel uit gezonde producten als (wal)noten en vette vis als zalm en makreel e.d. Om antwoord op je vraag te geven, ja je bent goed bezig en valt slim af. Vergeet niet om geduld te hebben en gewoon voldoende te eten! Succes met de laatste kilo'tjes!

Nee, lijkt me niet slim. Dan krijg je maar ongeveer de helft binnen van wat je nodig hebt. Je valt nu wel af, maar je lichaam gaat direct in de spaarstand, zodat je niet meer afvalt. Je lichaam "denkt"dan: Oei opsparen voor als de tijden nog slechter worden. Zo gauw je weer wat meer gaat eten, roept je lichaam hoera, en gaat alles ook opslaan, want wie weet komt er direct weer een hongertijd. En dat heet jojoen Kan me ook niet voorstellen dat je alles genoeg binnenkrijgt zoals je zegt, met maar de helft calorieen. Ga dus langzamerhand weer wat meer eten, zodat je nog kunt proberen die jojo te vermijden

Naar mijn idee is het niet zo slim, zo streng dieeten kan niemand z'n leven lang volhouden. Vergeet niet dat je ook (goed) vet nodig hebt voor het opnemen van vit D. Je zult zo waarschijnlijk gaan JOJO-en. Je zult gezonder afvallen door je levenstijl aan te passen. En geloof me ik spreek uit ervaring, ben jojo -kampioen.

Je bent wel streng voor jezelf, 1000 kcal is weinig. De meesten zullen dit niet slim noemen. Maar je doet het blijkbaar toch goed, met veel groenten, fruit, zuivel en volkorenproducten. Je hebt geen honger en je bent al 4 kilo kwijt. Probeer van de gezonde dingen iets meer te eten, zodat je aan 1200 kcal per dag komt. Dan zul je deze leefwijze langer kunnen volhouden om ook de laatste 5 kilo nog kwijt te geraken. Je hebt het gevoel dat het nu ergens vastloopt. Dat is normaal, doe gewoon verder en je zult zien dat je na een week weer wat gewicht kwijt bent. Vergeet niet om tussendoor water te drinken, dat heb je ook nodig om de afvalstoffen te elimineren. Succes nog!

Je bent goed bezig! 4 kilo is niet echt super veel. Ik zou je aanraden om whei eiwit shakes te gaan nemen 3 of 4 keer per dag en dan s avonds alleen groente en vlees geen aardappels of rijst en tussendoor als je nog trek hebt een appel ofzo en vooral blijven sporten ik weet zeker dat als je dit doet je veel meer gaat afvallen.. Succes! Toegevoegd na 4 minuten: Als je dit doet totdat je 2 kilo onder je streefgewicht zit. En dan gewoon weer normaal eten. Maar wel gecontroleerd. Ik heb dit ook gedaan en ben binnen een paar maanden 11 kilo afgevallen en niet meer aangekomen dus het jojo effect hoeft niet altijd te gebeuren

Dat zijn dan toch een beetje weinig kcal he Men heeft 300gr groenten en 2à3 stukken fruit nodig per dag, dat is dus het dubbele van wat jij nu binnen krijgt, dat lijkt mij dan toch niet zo gezond Het lijkt mij verstandig om eens een voedingsdriehoek te bestuderen En vet hebben we ook nodig welliswaar in heel kleine hoeveelheden maar ik denk dat miss net iets teveel is, niet allarmerend Hier nog een link waar je veel info kan terugvinden Succes ermee! http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=550

1000 calorieën te weinig is echt te weinig. Je lichaam zal dan in een spaarstand komen. Op het moment dat je weer normaal gaat eten, dan vliegen de kilo's er weer aan. Online nog een leuk artikel hierover gevonden: "Te weinig eten verhoogt de kans op gewichtstoename (jojo!) Bijna iedereen verliest gewicht als ze veel te weinig eten, maar het duurt meestal niet lang voordat het lichaam zich dus aanpast. Als je op een plateau geraakt bent, wordt het steeds lastiger gewicht te verliezen. Hierdoor, en door trek, honger en vreetbuien, zorgt er meestal voor dat mensen uit frustratie het opgeven. Het gewicht komt langzaamaan weer terug; en ze hebben weer evenveel vet als waarmee ze gestart waren - maar nu minder spier en een langzamer metabolisme!! Hierdoor komen mensen meestal zelf nog meer aan dan hun startgewicht. Met elke lijnpoging daalt je metabolisme en daardoor kom je in een vizieuze cirkel terecht; je wordt dik van nog minder eten! " "Weinig eten bevordert de activiteit van vetopslag enzymen en belemmeren de werking van vet-afbraak Het vetopslagenzym heet Lipoprotein Lipase (LPL). Als je te weinig calorieen binnen krijgt, prodcueert je lichaam meer LPL en minder vetafbrekende enzymen. Anders gezegd, als je te weinig eet verandert je lichaam de chemische balans om het makkelijker te maken om vet op te slaan in de toekomst. " (deze twee en nog meer redenen staan op de volgende site: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=31&t=461906 )

Ik denk dat het heel goed is dat er voor je gekookt wordt, de kans dat je door je dieet te weinig voedingsstoffen binnen krijgt is daardoor vrij klein. Als je niet meer afvalt, ondanks het volhouden van je dieet, is het goed om een paar dagen wel al die foute dingen te eten, een kachel brandt ook niet zonder hout, je lichaam heeft ook brandstof nodig.

1000 kcal te weinig gebruiken is niet goed. Ten eerste doordat je sport heb je je kcal. nodig. Bovendien gaat het niet alleen om je gewicht maar ook om je metabolisme en spierweefsel. Laatstgenoemde weegt namelijk 2 keer zo zwaar als vetweefsel, maar de weegschaal kan dat natuurlijk niet weergeven. Dus wanneer je te snel afvalt, breek je ook je spierweefsel af en dat is natuurlijk nooit de bedoeling. Theoretisch gezien moet je zo'n 8000 kcal. verbranden voor 1 kilo vetweefsel. Je zou ook naar een sportschool kunnen gaan en daar je vetpercentage te laten meten en dit maandelijks te herhalen. Op die manier weet je of dat je slim afvalt, maar ik zou me dus niet blindstaren op alleen lichaamsgewicht. Daarom zou ik nooit meer dan 300 kcal. per dag minder eten. Ook zou ik zo veel mogelijk geraffineerde suiker vermijden. Succes!

Ik ga niet zeggen dat het verkeert is maar ik denk niet dat je dit kan volhouden. Wat je nu aan het doen bent is denk ik maar een tijdelijke oplossing. Wat je nodig hebt is iets dat je kan blijven volhouden anders heb je die kilo's er in een paar maanden weer aan zitten nadat je stopt met diëten. Iedereen met overgewicht heeft levenslang. Kijk ook uit met te weinig energie binnen krijgen. Als je te weinig eet gaat je lichaam spierweefsel afbreken om zo het tekort op te vangen door minder te gaan gebruiken. Dit heb je zomaar niet terug en bovendien gaat je lichaam dan minder energie gebruiken en wordt afvallen moeilijker (daar is die overleving strategie ook voor bedoeld; om je te beschermen tegen uithongering in schaarse tijden en je wil dus voorkomen dat je lichaam in die spaarstand terecht komt). Spieren zijn enorme energieslurpers. Die wil je dus niet kwijt. Bereken eens hoeveel energie je zou gebruiken als je 24 uur alleen maar zou slapen. Daar moet je iig niet onder komen met eten. Hardlopen is altijd een goede combinatie met afvallen. Zonder beweging kan je het wel vergeten. De snelheid is nu minder van belang. Let er meer op of je sneller of verder kan gaan lopen. Zorg ook voor regelmaat. Je zegt dat je _probeert_ om 2 keer per week hard te lopen en dat komt bij mij over als dat het vaak niet lukt. Hoe komt het dat je dagen overslaat? Regelmaat is echt ontzettend belangrijk. Niet proberen maar *doen*. De eerste kilo's gaan sowieso erg snel. Je lichaam is nog ingesteld op je oude eet en leef patroon en kan zich in het begin niet aanpassen ook gebruik je meer energie naarmate je zwaarder bent. Hoe minder je weegt, hoe minder energie je gebruikt bij activiteiten en hoe langzamer je dan afvalt. De laatste loodjes zijn altijd het zwaarst. Zorg dus dat je een leefpatroon aanmeet dat je op de lange duur kan volhouden en je goed bij voelt. Je hoeft niet snel af te vallen. Een week niks en dan een paar ons werkt ook. Naarmate je er langer mee bezig bent zal je er gemakkelijker routine van kunnen maken.

Met ZO weinig overgewicht is 1 kilo per MAAND afvallen meer dan genoeg, en zeker niet meer dan een pond tot een kilo per week. Dan is het resultaat tenminste ook blijvend. Probeer zo weinig mogelijk tot NIET onder de 2000 calorieën te komen, en gewoon wat meer te verbranden (wat je zo te lezen al doet). Wat je nu doet is onverantwoord weinig eten (niet eens voldoende om aan al je vitaminen en mineralen te komen), en veel te snel afvallen, zodat je eigenlijk op het punt staat te beginnen aan een leven lang jojo-en. En geloof me, dat moet je niet willen. En minder dan pakweg 1800 calorieën is allesbehalve gezond. Eigenlijk is de vuistregel : hoe langzamer je afvalt, hoe groter de kans dat het blijvend is. Als je alles voldoende binnen krijgt, beperk je dieet dan tot kiezen voor verantwoorde tussendoortjes met weinig calorieën en vooral weinig suiker !! (koolhydraten). En blijf lekker rennen, maar probeer wel elke dag wat te doen, al is het maar een half uurtje wandelen of rustig fietsen. Vet is niet de boosdoener, al heeft die jarenlang de zwarte piet gekregen. De grote boosdoener is (geraffineerde) koolhydraten, ofwel witmeel en suiker. Probeer die zo veel mogelijk te laten staan. Te veel vet is niet goed, maar vermijd het niet. Suiker heb je gewoon puntje bij paaltje HELEMAAL NIET nodig, daar mag je dus rustig afblijven. Normale gezonde hollandse pot is niks mis mee ; neem desnoods een aardappeltje minder en een schepje groente meer. En vooral geen toetje : toetjes zijn overbodige onzin, en hooguit leuk als uitzondering bij een etentje. Neem liever een yoghurtje als tussendoortje ofzo ; gezond en vult prima.

Vind dit geen goede methode om af te vallen. Hier loop je inderdaad op vast, zodat je niks meer afval, met inderdaad jojo effect. maar ook dat je geen energie meer heb, want je krijg echt maar heel weinig binnen. Je kunt beter zorgen dat je darmwerking gestimuleerd wordt door 's morgens goed te eten. Niet overdrijven, maar je mag echt wel wat eten hoor, je heb immers nog de hele dag voor je om het te verbranden. Ook een tussendoortje in de vorm van fruit is goed. Let erop dat je de goede vetten binnen krijg. Zou er wel voor kiezen 's avonds na de maaltijd niet veel meer te eten, dit verbrand je niet meer. Af en toe "zondigen" geeft niks, bijv. een keer in een weekend, want het is geen must en dan hou je het leuk en wordt het een makkie om vol te houden en ga bijv. maar 1x in de maand op een weegschaal staan, anders ben je constand gefixeerd op je gewicht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100