Hoe kun je je caloriebehoefte per dag het best berekenen?

Hoi, ik vraag me af hoe je je caloriebehoefte per dag het best kunt uitrekenen. Ik bedoel daarmee dus gewoon ook wat bij je lengte, gewicht en leeftijd past maar ook met wat je allemaal op een dag doet zoals lopen, fietsen, werken, sporten, gewoon de dagelijkse bezigheden. Bestaat hier misschien een formule voor of is er een andere manier hoe je dit het nauwkeurigst kunt meten? Alvast erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik heb zelf een FitBit One gekocht, ik draag hem zelf aan mijn bh (kan ook aan je broek). Als je alle instellingen goed hebt gedaan, is hij best nauwkeurig met stappen tellen en zeggen hoeveel kcal je hebt verbruikt op een dag.
Dingen als fietsen of echt krachttraining doen moet je wel handmatig toevoegen als activiteit, omdat je dan volgens dat apparaat niet veel beweegt.
Ritsuka
9 jaar geleden
Bij de Mediamarkt te koop trouwens.
Je kunt synchroniseren met je pc, en bepaalde telefoons, en allemaal grafieken enzo zien van je voortgang. https://www.fitbit.com/uk/story
Ritsuka
9 jaar geleden
http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Deze site is ook wel aardig, maar veel mensen schatten activiteit snel te hoog in en komen dan op een te hoog getal.

Antwoorden (2)

Er zijn richtlijnen voor, uiteraard blijven het schattingen, het is dus nog steeds niet perfect, maar velen houden de zogenaamde basale metabolisme rate (BMR) aan. Deze formule kijkt naar je huidige gewicht, lengte en leeftijd. Aan de hand daarvan bereken je wat je minstens moet binnenkrijgen om je organen te laten te functioneren en etc. Vervolgens vermenigvuldig je dit getal met een bepaalde factor die afhankelijk is van je inspanningsniveau. Later kan je nog iets bij- of afschrijven, afhankelijk van je verbranding. In de link vind je een uitleg van de BMR, je vindt daar ook de formule. Op internet zijn overigens veel calculatoren voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Klopt, nooit onder je BMR gaan eten.
Dit is een wat simpele formule, vermenigvuldigen met activiteits niveau, maar zo kom je wel redelijk in de buurt van wat je verbruik is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik geloof dat je inderdaad niet onder je basis bmr moet gaan zitten (zonder vermenigvuldigingen), maar 500kcal ober het eind getal mag wel. Een andere manier is om extra te gaan sporten, dan wordt je calorie behoefte groter en als dat er niet bij eet vaak je ook af.
Ritsuka
9 jaar geleden
Klopt, voor afvallen kun je tussen die 2 getallen in gaan zitten.
Daar staat een mooie tabel voor op de site van het Voedingscentrum. Zie http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-niet-teveel-en-beweeg/hoe-eet-ik-niet-te-veel.aspx
Je leeftijd en of je man of vrouw bent maakt ten eerste uit, daarna hoe actief je leefstijl is en hoeveel energie je verbruikt. Een hele globale richtlijn is dat een vrouw per dag gemiddeld 2.000 calorieën (kcal) nodig heeft en een man 2.500 kcal.

Daarnaast kun je op http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/heb-ik-een-gezond-gewicht.aspx berekenen of je Body Mass Index (BMI) getal laat zien of je aan de lichte of zware kant bent, en daar kan je je caloriebehoefte op aanpassen.
Amadea
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Bij mij komt voedingscentrum erg laag uit, zodra je een beetje actief bezig bent, kom je als vrouw al snel richting 2500, en als man richting de 3000.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit klopt niet echt bij mij denk ik want ik heb echt meer dan 3300 calorieën per dag nodig en mijn voedingsadvies bevat nog best kleine hoeveelheden vind ik zelf.