Is het bereiden van groenten in de magnetron hetzelfde als stomen in een stoomkoker?

Mijn buurvrouw zweert er bij dat het wel degelijk hetzelfde is maar ik wou het toch nog even vragen voor alle zekerheid...

Dus zij bereid altijd haar groenten in de magnetron met behulp van een microgolfbestendige kookpot, daar doet ze al de ingrediënten in (groenten, aardappelen, vis, etc...) en ze voegt er een minimale hoeveelheid water aan toe, deksel erop en dan 8 à 10 minuten lang opwarmen op 900 watt. (Zie afbeelding onderaan, zij gebruikt zo iets)

Volgens haar is dit hetzelfde als stomen in een stoomkoker en behoud je evenveel vitaminen en mineralen hierdoor.

Mijn vraag is dus: in welke mate klopt dit? Of is het toch aangeraden om een speciale stoomkoker te kopen?

Aangezien ik twijfel wou ik het eerst even vragen, tips en adviezen zijn meer dan welkom...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik stoom gewoon met dit mandje in een reguliere pan: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90112531/
Laagje water in de pan, dit mandje er in en klaar. Past in bijna elke pan, geen stoomkoker nodig.
Dit ding verkopen ze ook wel bij Blokker volgens mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka, verbruikt dat niet veel meer (onnodig) energie de manier hoe jij het bereid? Klinkt wel interessant...

Het beste antwoord

Nee, het is absoluut niet hetzelfde. In de magnetron wordt het eten op deze manier deels door de stoom gaar maar ook voor een groot gedeelte door de microgolven. In een stoomkoker wordt Er enkel door de stoom gegaard. Smaken verschillen natuurlijk maar in de magnetron gegaard eten vind ik een stuk minder lekker dan uit de magnetron. Miss hier gewoon een keer hetzelfde gerecht maken op de 2 manieren? Je kan ook stoommandjes kopen bij een toko. Die zet je op een pannetje kokend water...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus, mits je de tweede magnetron in "in de magnetron gegaard eten vind ik een stuk minder lekker dan uit de magnetron" door iets anders vervangt ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Scherp! Jammer dat je een antwoord niet kan wijzigen...
Amadea
9 jaar geleden
Toen ik een tijdje groenten in de magnetron bereidde bleek ik daar buikkrampen door te krijgen. Die hielden op toen ik ze gewoon weer in de pan op het gas zette. Daarom heb ik mijn twijfels erbij of het wel gezond is de magnetron hiervoor te gebruiken.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Amadea, sommige groenten moeten niet alleen heet worden, maar ook een bepaalde tijd heet *blijven* om echt gaar (in de zin van: goed verteerbaar) te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hey, pluimpie, ik heb het beiden al geprobeerd maar ik hoor dan ook van héél veel mensen (ook zelf ondervonden) dat de smaak van puur gestoomde voeding niet echt lekker smaakt? Of laat het mij zo zeggen: het is precies smaakloos, hoe komt dat? Smaken verschillen natuurlijk en het is ook heel subjectief maar toch…......................
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea, dat vind ik ook wel interessant en nu je erover spreekt, ben ik ff opzoek gegaan op Google en kwam het volgende tegen: www.robkalmeijer.nl/techniek/magnetronoven/magnetron_ongezond.html Op eerste zicht trok ik mijn ogen open en zei ik "wow" :O Maar dan dacht ik, op het internet staat ook heel veel broscience en heleboel valse informatie maar ik kon het niet laten liggen en toch even uw mening en natuurlijk ook de mening van andere lezers vragen wat zij van dat artikel denken... Is voedsel of drank dat bereid is met de magnetron echt wel kankerverwekkend op termijn?
Amadea
9 jaar geleden
De reden die Cryofiel geeft lijkt mij vele malen waarschijnlijker. Als magnetroneten kankerverwekkend zou zijn, dan was dat in Amerika al lang ontdekt. Want daar is het apparaat al langer in gebruik dan in Nederland. Mijn familieleden die darmkanker kregen hadden dat vóórdat de magnetron z'n intrede deed. Dus er is wat dat betreft niets aan te tonen.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Ginger357, dat artikel staat bol van de traditionele denkfouten en misleidende redenaties. Sorry dat ik het zo "duidelijk" zeg, maar het is niet anders. Er wordt bijvoorbeeld beweerd dat koken in de magnetron meer kankerverwekkende stoffen zou produceren dan frituren. In werkelijkheid is het precies andersom. Ze gaan uit van één of andere "levensenergie" die in moleculen zou zitten. Ze leggen niet uit wat ze met die "levensenergie" bedoelen. Dat is logisch: een dergelijke "levensenergie" binnen moleculen is nog nooit gevonden. Alles wat er zomaar van uitgaat dat er toch iets onbekends zou bestaan dat "levensenergie" wordt genoemd is dus een puur theoretisch verhaal dat los staat van de bekende realiteit. Er wordt ook beweerd dat snelle opwarming heel slecht zou zijn voor vitamines. Dat is pertinent onjuist. Veel vitamines gaan kapot bij hoge temperaturen, maar dat gebeurt vaak geleidelijk gedurende meerdere minuten. Dus hoe langer het voedsel boven een bepaalde temperatuur is, hoe meer vitaminen er verloren gaan. Dat betekent dat juist de traditionele manier van koken meer vitamines kapotmaakt (want: het eten is gedurende langere tijd warm) dan het koken in de magnetron (want: het eten is slechts kort warm). Het artikel maakt ook de fout dat ze zeggen "straling is fout voor levende organismen, en 'dus' is het ook fout voor voedsel". Dat is natuurlijk onzin - tenzij je graag wilt dat je voedsel gezond en levend je maag in gaat. Ik kan nog veel meer fouten en misleidingen noemen, maar ik denk dat de bovenstaande voorbeelden al duidelijk genoeg zijn. Nu is koken in de magnetron natuurlijk niet in alle gevallen beter. Er zijn veel gevallen waarin langzaam koken op elektriciteit of gas juist een beter resultaat geeft. Dat hangt af van wat je aan het bereiden bent. Dus soms kun je beter "langzaam" koken, soms kun je het beter snel doen in de magnetron, en soms maakt het niet uit. Dat is het genuanceerde beeld dat overeenkomt met de werkelijkheid. Het categorisch negatief wegzetten van één van de bereidingswijzen is een grove en onterechte simplificatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel, een pluimpje voor je antwoord :)) Thanks!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pluimpie, +11

Andere antwoorden (1)

Of je nu een elektrische stoomkoker, een bamboekoker of een magnetronbestendige plastic zak of schaal gebruikt, het stomen van groenten zorgt voor meer textuur, smaak en behoudt de voedingswaarde van de groenten.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben absoluut voor eenngewone stomer, het geeft mij een meer aan mijn smaak aangepaste manier. Maar smaken verschillen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ik hoor dan ook van héél veel mensen (ook zelf ondervonden) dat de smaak van puur gestoomde voeding niet echt lekker smaakt? Of laat het mij zo zeggen: het is precies smaakloos, hoe komt dat? Smaken verschillen natuurlijk en het is ook heel subjectief maar toch.........................