Eenmalig opwarmen van Polyetheen bakje in magnetron slecht voor gezondheid?

Aantal maanden geleden een polyetheen bakje met eten opgewarmd in de magnetron. Bakje glanst nu niet meer en er zitten barsten in. In hoeverre was dit slecht voor mijn gezondheid?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
7 jaar geleden
Van 1x ga je echt niet dood hoor

Antwoorden (1)

Zoals Ritsuka terecht aangeeft in een reactie, van één keer ga je niet dood, dus wees gerust.
Verpakkingen en 'Food contact materials', zoals deze in het jargon worden genoemd, zijn meestal voorzien van het bekende logo met een vork en een glas, en dat betekent dat ze geschikt zijn voor gebruik met voedsel en voor contact met levensmiddelen. Wat je helaas nooit ziet (maar wel inzichtelijk is via de technische informatie van deze materialen) is waarvoor ze geschikt zijn.
Bepaalde materialen zijn b.v. geschikt voor contact met vette, of zure of alcoholhoudende levensmiddelen, maar niet voor contact met andere. De temperatuur die ze kunnen doorstaan is ook erg belangrijk.
Het risico als je de gebruiksvoorschriften niet volgt zit met name in de afgifte van stoffen die het materiaal verwerkt zijn, en die in je voedsel terecht kunnen komen. Afhankelijk van wat voor stoffen in je voedsel terecht komen, de hoeveelheid, en de duur van de blootstelling, kan je het risico bepalen.
Als ik je omschrijving lees, vermoed ik dat de weekmakers (de stoffen die kunststof zacht en buigzaam maken) afgegeven zijn aan je maaltijd, hetzij omdat het bakje niet geschikt was om op te warmen, hetzij omdat je de magnetron te lang of met te veel power hebt gebruikt.
Maak je geen zorgen! Weekmakers zijn beslist niet gezond, want ze hebben in veel gevallen een structuur analoog aan hormonen, dus kunnen schadelijk zijn voor je gezondheid, maar alleen bij langdurige en herhaalde blootstelling. Met andere woorden: niets aan de hand, maar maak hier geen gewoonte van en verwarm voortaan voedsel in de magnetron het liefst in glazen voorwerpen, dat is veiliger. In plastic bakjes is prima, mits de fabrikant dat aangeeft, en volg altijd de gebruiksaanwijzingen.