Als diabeet neem ik voor onderweg altijd een paar bananen mee, dit zou niet goed zijn, is dat zo?

Als diabeet moet je geregeld eten en sommige mensen moeten ook nog insuline spuiten.
I.p.v. gewoon eten zou je dextro of bananen kunnen nuttigen.

Als je nou niet kunt spuiten, wat is dan wijsheid, al dan niet ter vervanging te doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.5K
Amadea
9 jaar geleden
Mij is altijd verteld dat fruit voor diabeten goed is, maar nou net uitgezonderd bananen en druiven. Dextro is druivensuiker. Dus dat zijn precies de twee verkeerde keuzes...
fremar
9 jaar geleden
als je moet spuiten dus extra insuline kan je dit door niets anders vervangen want je hebt dan al teveel suikers in het bloed,dus zeker niets gaan bij eten...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
|Een hypo krijg je alleen als je te WEINIG suikers in je bloed hebt. Dat kan komen door teveel insuline spuiten en te weinig eten, maar ook doordat je bijvoorbeeld veel meer beweging krijgt dan je had ingeschat. (Moeten lopen met een lekke band bijvoorbeeld....) Als je dan insuline-afhankelijk bent, en dus MEER insuline in je bloed hebt dan je kunt gebruiken, wordt je suikergehalte te laag en kun je in een coma raken. DAN zijn snelle suikers goed, en zelfs levensreddend. Denk aan limonadesiroop, sinaasappelsap, maar ook - als je nog kunt eten - druivensuiker.
Sommige diabeten voelen een hypo goed aankomen en kunnen wat te eten meenemen, zoals een chocoladereep of fruit. Iemand die geen insuline spuit, zal NOOIT in een hypo raken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea
Dan zou een volkoren boterham met kaas dus de betere keus zijn? @fremar
Is er dan niets dat je kunt doen of nemen ter vervanging van de insuline?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bewegen., Beweging is als insuline.
Bewegen zorgt ervoor dat de insuline DIE je nog hebt beter zijn werk kan doen, en dat je bloedsuiker daalt. Bewegen bewegen bewegen. Een volkorenboterham met kaas is inderdaad een betere keus. Nog beter is echt je maaltijden verdelen over de dag, en altijd op tijd en voldoende eten. Een normaal gezond mens heeft niks nodig voor ' noodgevallen'; , tenzij je dreigt niet tijdig ergens te kunnen lunchen of dineren, Maar een paar uur eerder of later is geen probleem. \Ik heb - ook niet het toppunt van gezondheid, dat weet ik - zo'n bifi-worstje in de tas, Die blijven maanden goed, en als ik echt flauw ga van de trek als ik met de kinderen in de stad ben en ik word vervelend, dan eet ik die. Ik vind ze net niet lekker genoeg om tussendoor voor de verleiding te bezwijken. En op zon worstje kun je weer uren vooruit ; het zijn eiwitten en vetten. Want de broodjes die je hier kunt halen zijn allemaal wit ; dan gier ik na een kwartier weer van de honger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel herkenbaar.
Die Bifi worstjes waren vroeger lekker, maar ik denk ook dat onze smaken veranderen. Zeker wat vet betreft, denk aan de vroegere thee-worst. Ik heb dat ooit, lang geleden alweer, nog eens gekocht, ik vond het zo vies, zo ontzettend vies, een en al vet, trouwens net als gekookte worsten, die zijn ook te veel vet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Marleen: 'nooit' een hypo is een groot woord. Het kan voorkomen, ook bij mensen die geen diabetes hebben. Niet snel, maar er kunnen zich opstapelende omstandigheden zijn. Ik heb er eens bij gestaan hoe een vriendin van me er bijna dood aan ging, juist omdat men daar - zelfs als iemand nagenoeg comateus binnengebracht wordt op de SEH - bij iemand zonder diabetes niet snel aan denkt. Maar Jodokus, ik snap jouw vraag niet. Je vraagt wat je kunt eten als je niet kunt spuiten. Iets wat je kunt gebruiken in plaats van insuline. Maar insuline zorgt juist voor een lágere bloedsuiker. Als je in plaats van het spuiten van insuline iets zoets gaat eten, werk je je bloedglucose helemaal over de kop: je gebruikt én geen insuline, én eet een banaan. Die snelle suikers heb je juist nodig bij een dreigende hypo, iets wat inderdaad bijna alleen voorkomt bij insulineafhankelijke diabeten. Ga je zoiets gebruiken als je suiker al hoog is en je niet spuit dus ook je suikers niet omlaag kunt brengen (want niet om kunt zetten) dan werk je jezelf juist enorm tegen. Of lees ik je vraag nu heel verkeerd?

Het beste antwoord

Als jij niet hoeft te spuiten, hoef je eigenlijk ook niet per se iets te eten mee te nemen,. Je kunt wellicht wat kort ontje krijgen als je suiker zakt, maar in een coma zul je niet raken. Dat is wat anders als je diabetes 1 hebt of insuline-afhankelijk bent.

Bananen zijn snelle suikers, dus an sich een prima 'back-up' om mee te nemen. Een chocoladereep of wat druivensuiker is ook goed. Maar noodzakelijk is dat zelden of nooit, zeker niet als je gewoon regelmatig gezond eet, vooral langzame koolhydraten (volkorenbrood enzo). De snelle suikers die het leven van een type-1-diabeet kunnen redden, zijn de dood voor het dieet van een type-2-diabeet dat liever calorie- en suikerarm is.

Als je een niet- insulineafhankelijke type 2 - diabeet bent, is het meenemen van bananen inderdaad niet zo'n goed idee. De kans dat je ze nodig gaat hebben om een hypo of coma te voorkomen is zo om en nabij de 0,0. De kans dat je ze op gaat eten terwijl je al genoeg gesnoept hebt die dag, nadert eerder de 100. ALS je dus iets mee wil nemen, kies dan voor iets dat je niet te lekker vindt, makkelijk uit zicht kan bewaren, en lang houdbaar is. (Bananen voldoen vermoedelijk aan alle drie niet.) Druivensuiker is dan vaak de beste keus ; met wat geluk zit het zelfde rolletje tien jaar later NOG in je handtas.

Met type 2 diabetes moet je al terughoudend zijn met fruit vanwege het enorme suikergehalte , en mag je idealiter echt maar 2 porties fruit per dag. 1 normale banaan ZIJN al twee porties. (q portie = wat past in het kommetje van je hand) En ze zijn hooguit een dag of wat houdbaar; je gaat toch niet al die bananen die je niet nodig hebt weggooien ?

Slecht plan dus inderdaad. Je mag best af en toe een banaan, als fruit bij de maaltijd of als tussendoortje, maar niet elke dag, en ZEKER niet als ' extraatje' . Het is een van de vele redenen waarom type 2-diabeten zo vreselijk veel moeite hebben met afvallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben wel een insuline spuitende type 2 diabeet, die uit voorzorg [kleine] banaantjes mee neemt naar bijv. specialisten afspraken in het ziekenhuis. Waarom? omdat ik afhankelijk ben van Vervoer op Maat! Een ritje van 10 à 15 minuten [toen ik nog zelf een auto had] kost nu soms 1,5 uur... en dat heen en weer plus het consult en eventuele onderzoeken kosten royaal gezegd een driekwart dag. Strak plannen is een vak apart en kennelijk te moeilijk, maar waarschijnlijk te duur en niet te realiseren dus... door het niet dure "busje"... ben wel blij dat ze er zijn hoor! ;-)
Een rolletje druivensuiker is hetzelfde als snoep, werkt niet zo bij mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan zou ik het toch zoeken in het meenemen van een (gezond) lunchpakket ,dat je anders later op de dag alsnog thuis kunt gebruiken als maaltijd, Volkoren boterhammen met beleg, roggenbrood, beetje rauwkost. wat te drinken wellicht, melk ofzo, Stukjes kaas of worst kun je ook heel lang op lopen. Alles zonder of met zo weinig mogelijk suiker, en als er koolhydraten inzitten, langzame koolhydraten, liefst ook nog in combinatie met iets van vet om ze ' in te pakken' en nog langzamer te maken. Dus geen fruit,. chocolade, snoep, vruchtensap ed. Het nadeel van bananen en al die andere zoetigheid is dat ze je bloedsuiker omhoog laten gieren, om daarna weer net zo snel af te zakken, zodat je verhipt van de honger. Toch lijkt het me ook wel iets om te bespreken met je diabetesverpleegkundige, zeker in jou situatie. Ik had begrepen dat je ook met een maagverkleining bezig was? Dan wordt het natuurlijk NOG belangrijker om te weten wat je eet. Heb je een pomp of moet je zelf prikken en rekenen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vriend van mij in Frankrijk (wel op leeftijd) meet vaak en heeft daaraan gekoppeld een tabel met ' eenheden suiker' die hij moet nemen voor een optimale bloedsuikerspiegel. Ik weet dat hij een combinatie van snel en langzaam werkende insuline gebruikt.
Misschien ook voor u een goed idee/ weet niet of dit in Nederland beschikbaar is maar denk van wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Marleen
Ja, dat is zeker een goed idee, de 'diab.verpl.' Inderdaad, daar ben ik mee bezig, het is een hele onderneming. Ik maak gebruik van een insuline pen "Levemir" waar ik een x aantal eenheden van moet spuiten één keer per dag, dus dat is nog te overzien, maar zeker geen pretje.
Als het je lukt zelf af te vallen, daar was je mee bezig, compliment!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WillemNeoChorio
Ook een goed idee, daar zal ik ook naar vragen bij de diab.verpl.

Andere antwoorden (2)

Bananen en ook ander fruit is juist heel goed voor diabeten, zolang het maar niet in combinatie met vet gegeten wordt. Doordat er dan ook vet in het bloed aanwezig is, remt dat de opname van glucose in de cellen, waardoor het bloedsuiker (te) hoog blijft.
Fruit is vezelrijk, het zorgt niet voor een piek in het bloedsuikergehalte. Geraffineerde suikers moeten diabeten juist wel vermijden (iedereen eigenlijk).
Een koolhydraatrijk, vezelrijk en vetarm dieet is heel goed voor diabeten en dan is insuline spuiten niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het meeste gezonde voedsel ter wereld, is voedsel dat rechtstreeks en onbewerkt (liefst rauwe groenten en fruit) uit de natuur komt. Het is verstandig, zeker als diabeet om zuivel, rood vlees en vooral de zetmeelrijke producten (pasta, brood etc.) en geraffineerde suikers, te vermijden. Dit zijn suikers die ontdaan zijn van alle vitaminen, mineralen en vezels, waardoor je lichaam deze niet goed kan verwerken. Er zijn meerdere gevallen bekend van mensen die een 'raw vegan' lifestyle zijn aangegaan en hiermee hun diabetes hebben overwonnen. (niet alleen diabetes, maar er zijn ook gevallen bekend van mensen die kanker en andere ziekten ermee overwonnen hebben)
Check youtube onder 'raw vegan diabetes' voor voorbeelden. Ik zeg niet dat je meteen raw vegan moet gaan, en het klinkt misschien wat overdreven, maar ik raad je aan er eens wat over te zoeken.
Een goede inspiratie: https://www.youtube.com/watch?v=9bge-OkyN3E

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens: raw vegan is een koolhydraatrijk (groenten en fruit), vetarm en vezelrijk 'dieet', eiwitten kun je halen uit noten, zaden en groene bladgroenten zoals spinazi en boerenkool.