Kan volkorenpasta even gezond zijn dan aardappelen?

100gr pasta even gezond dan 100gr aardappelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
Het heeft allebei andere voedingswaarde, en aardappels hebben meer vitamines volgens mij
ItisILeClerc
9 jaar geleden
en bovendien is volkorenpasta niet te pruimen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel als je geen glutenintolerantie of -allergie hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind volkorenpasta wel lekker.
tinus1969
9 jaar geleden
Ik vrees dat er geen helder antwoord is op deze vraag. Beide zijn vooral koolhydraten: Het nut van vezels of de (vrij beperkte) hoeveelheden vitamines is omstreden, zeker als je genoeg andere gezonde dingen eet.
Het voordeel van tarwe is, dat het wat eiwit bevat; het nadeel van tarwe is, dat het meer stoffen lijkt te bevatten (zoals gluten en complexe koolhydraten) waar mensen overgevoelig op reageren.

Antwoorden (2)

Ja. Volkorenpasta is net zo gezond als aardappels. Daar zitten vezels en goede koolhydraten in. Maar die gezondheidsclaim geldt alleen wanneer je varieert. Het is nooit goed om altijd hetzelfde te eten. Gewoon de ene dag aardappels, de andere dag volkorenspaghetti, de derde dag zilvervliesrijst, enzovoorts.
Amadea
9 jaar geleden
Nee, aardappelen zijn o.a. een goede bron van vitamine C en kalium ( 441mg Kalium per 100 gram gekookte aardappelen, heel nuttig voor de bloeddrukregulering) . Verder bevat het calcium 9 mg , ijzer 0,6 mg, vit. B1 0,09 en vit B2 0,05 mg plus die 8 mg vit C.
In gekookte pasta zit per 100 gram slechts 0.03 mg vit. B1 en 0.01 mg vit B2 en een klein beetje kalium 19 mg.
Al met al is de gekookte aardappel een uitstekende voedinbgsbron. Pasta heeft het voordeel dat je het niet hoeft te schillen. Maar ik zou het niet meer dan 1x per week eten als je echt serieus naar de voedingswaarden kijkt van wat je consumeert.