Welke frisdrank is beter als cola? (om niet te verdikken)

Ik ben gestopt met cola, en wil graag een frisdrank in de plaats. Maar dan zou ik er 1 willen waarvan je niet verdikt zoals cola? Ik dacht bvb. aan Gini Lemon. Ik vraag dit omdat het stoppen met cola toch niet zo makkelijk is blijkbaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.9K

Het beste antwoord

Crystal Clear; is nog best lekker ook! :P

Ook een leuke site die een vergelijking maakt met het aantal suikerklontjes in frisdranken:
http://www.sugarstacks.com/beverages.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Frisdrank is sowieso niet goed; het verdikt je sowieso. Maar één glaasje per week vertelde mijn zus haar diëtiste, kan geen kwaad. Ongeacht of dat nu cola, fanta, sprite, ... is.
Geen light-producten! Deze zijn juist slechter, ondanks dat je dat niet zou denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water, broeder/zuster niets dan water, reinigt tevens het lichaam!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon water is om niet te verdikken het beste, voor het smaakje doe je er zelf wat citroensap in
13 jaar geleden
Probeer eens Rivella - dat is redelijk 'natuurlijk' qua ingredienten, en de blauwe versie (de rode, niet-lighte is volgens mij niet eens meer te krijgen...) vind ik erg lekker : niet zo mierzoet als bijv. sinas of up-dranken.
Gini Lemon ken ik niet, dus ik kan het niet vergelijken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vers uitgeperst vruchtensap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beter qua suikers dan coca cola: minder suikers en geen caffeïne; Lipton Ice-tea
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens Spa-rood, met citroensap. Heb je toch prik, en je wordt er niet dik van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens! +1
sterredag
13 jaar geleden
mijn antwoord (aangezien bubbels bij een vraag om frisdrank toch wel handig is) Je kan ook spa-rood nemen met goede vruchtensiroop (de wat duurdere zeg maar) en wat je ook kiest, kijk even op de fles of er geen aspertaam in zit, en neem ook geen light producten, want die bevatten bijna altijd aspertaam, zo ook de goedkopere merken vaak. spa rood heeft geen zoete smaak en ook geen aspertaam dus (E951) eigenlijk wil je alle E95x nummers mijden. Doe je dat wel, kan je net zo goed cola blijven drinken. (google maar een aspertaam)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En E621 (MSG)
Cola is in principe een van de beste dranken die er is, dat weet jij ook, en de reden dat veel mensen dat met ons eens zijn, is het suikergehalte. Mensen hebben van nature de drang om alles met een hoog suikergehalte tot zich te nemen. Alleen is het aanbod aan suikerrijke producten in de supermarkt hoger dan in de natuur.

Een vervanging voor cola zou cola-zero of -light kunnen zijn. Dezelfde smaak, maar geen caloriën. (of enige andere suikerarme drank natuurlijk) Het kan alleen zijn dat jouw lichaam zo gewend is aan de suikers, dat die zich niet laat foppen.
Als surrogaat voor de suikers in de cola die je gewend was te drinken kun je daarom ook natuurlijke suikers aanwenden, in de vorm van verse sinaasappelsap. Die zijn minder dikmakend, en geven je door de aanwezige voedingsvezels wel een verzadigd gevoel, net als bij cola.
Geen frisdrank als vervanging dus, maar een nog gezondere variant!

Toegevoegd na 3 uur:
Na reactie van SuzyQ (waarvoor dank) een kleine correctie: Inderdaad, sacharose (cola) en fructose (sinaasappelsap) zijn even dikmakend in dezelfde mate. Echter, in sinaasappelsap bevindt zich véél minder fructose dan sacharose in cola. Hoe is sinaasappelsap dan toch zo zoet? Fructose is tot 1,7 keer zo zoet als sacharose.
Daarnaast verteert ons lichaam fructose langzamer dan glucose en sacharose; het glucosegehalte in het bloed stijgt langzamer. Handig voor diabetici, maar ook voor "afvallers". Zo lang er zich geen overtollige energie in het bloed bevindt hoeft je lichaam die ook niet in de vorm van vet op te slaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het gaat om niet te verdikken kan je overwegen om frisdrank gebruiken op basis van aspartaam. 0 Calorieen.
Aspartaam is wel een sterk omstreden stof, maar er is geen enkel product ter wereld waar zoveel onderzoek naar gedaan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
en daarom in amerika ook verboden! bezint voor je begint, als je gezonder wil leven, na dit advies, lees deze site eens: http://www.aspartaam.nl/ en nee je moet niet alles geloven wat je op internet leest, google doet een hoop, en ik zie het in mijn omgeving ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet niets van kunstmatige zoetstoffen hebben maar de informatie op www.aspartaam.nl is niet wetenschappelijk onderbouwd. Dat is geen wonder omdat die bewijzen domweg ontbreken. Als iemand me een artikel op PubMed kan aanraden om mijn ongelijk aan te tonen dan hou ik me natuurlijk warm aanbevolen. Zoetstoffen zijn af te raden omdat ze een zoete smaak in stand houden. Wen je dat af dan werk je ook niet meer zo makkelijk gesuikerd voedsel naar binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1- Worden hier antwoorden gegeven (water)die de vragensteller niet zal helpen. Hij vraagt naar een "frisdrank"
-2- In Amerika verboden? Was verboden.
-3- Leg mij eens uit hoe het komt dat de zoetstof uit het plantje: stevia in Europa verboden is. Deze zoetstof bevat geen calorieën en is nog gezond ook. De voedingsindustrie heeft veel macht en geld. Geld dat doof en stom is, maakt recht wat scheef en krom is.
-4- Leg mij ook eens uit dat hormonen in de vleesindustrie in Europa verboden zijn en in Amerika toegelaten. Moeten wij dan ook maar hormonen gaan gebruiken.
-5- Raadde mijn huisarts dranken op basis van aspartaam aan in plaats van dranken met suiker (diabetes 2) en kreeg ik in het ziekenhuis desserts met aspartaam.
-6- Hoe komt het dat 3 scheikundige stoffen uit aspartaam 96 ziektebeelden kan veroorzaken (veel meer dan sigaretten) terwijl in sigarettenrook bijna 4000 scheikundige stoffen steken, waaronder:
Aceton (verfverwijderaar)
Arseen (MIERENGIF)
Butaan (gas voor de aansteker)
Cadmium (accu)
Koolmonoxide (oude kachels, uitlaatgassen)
DDT (insecticide)
Formaldehyde (balsem creme)
METHANOL (brandstof voor raketten)
Nicotine (bestanddeel voor bestrijdingsmiddel tegen kakkerlakken)
Fenol (toiletverfrisser)
Propyleen glycol (antivries)
-7- De olieindustrie heeft 50 jaar lang de verkoop van vervuilende wagens mee in stand gehouden (steeds weer geld dat speelt)
-8- Alcohol maakt veel meer slachtoffers dan aspartaam en is maatschappelijk aanvaard.
Tot slot, als je de dagelijkse hoeveelheid van aspartaam niet overschrijdt is er geen gevaar. http://www.faqt.nl/recent/is-apartaam-gevaarlijk/
http://www.skepsis.nl/aspartaam.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaziz, jij geeft me 3 plussen, met één was ik al tevreden geweest. Grappenmaker... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@fader: Ik moest je reactie even goed lezen maar ik geloof zowaar dat we het eens zijn over het ontbreken van bewijzen voor de schadelijkheid van aspartaam. Toch ben ik geen voorstander van het gebruik van zoetstoffen, behalve matig gebruik van stevia en (bij voorkeur ongeraffineerde) suiker en honing.
ice thea!

scheelt enorm als je het gaat vergelijken met cola
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er mis met water? Doe er desnoods koolzuur, een drupje citroen of wat muntblaadjes in voor wat meer smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemeente pils
Crystal Clear (ook nog lekker)
Limonade?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fanta of Sprite ZERO ... het is wel lekker en geen caffeine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk zijn alle fridranken beter dan cola,
alleen of het echt gezond daar twijfel ik aan ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem is, dat suiker je bloedspiegel verhoogt. Als je dat veel binnenkrijgt, dan is dat een bron van problemen. Of het nu uit sinaasappelen, cola of iets anders komt maakt niet veel uit.
Het tweede probleem is de zuurtegraad. Vele dranken zijn zuur en slopen je tanden.
Frisdranken drink je ook niet achter elkaar.

Ik drink elke dag een fles frisdrank: Lipton Ice Tea Light. Dat is de beste van de slechteriken. Ik drink om de 45 minuten een slokje, dag en nacht. Niet gezond, maar leven is überhaupt niet gezond.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben het eens met Moolkeesje hierboven. Niets is beter dat puur kraanwater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou je sterk afraden light frisdranken te nemen, alhoewel hier bijna geen calorieen in zitten, helpt het niet bij het afvallen. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat aspartaam het honger/dorst gevoel verstoord, waardoor je nog meer gaat eten en drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik ook. Weet jij daar een artikel over te vinden? +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niet lang geleden van 89 naar 75 kilo gegaan in 2 maanden. Ik gebruik al jaren aspartaam, en nu nog. Mijn verbruik hou ik onder het wettelijk toegelaten minimum. Ik blijf nu al een par maanden op mijn gewicht. Niet alles wat men beweert klopt.
Koolzuurhoudend water met limonade siroop.

Er zijn genoeg limonade siropen beschikbaar die voor 75% uit puur fruit bestaan, louter natuurlijke suikers! En met de calorieën valt het heel erg mee, zeker als je light gebruikt.

Koolzuurhoudend water met limonade siroop is erg lekker en verfrissend, je hebt niet het gevoel dat je water drinkt, terwijl je dat wel doet. Je kan combineren met smaakjes, en je hebt light frisdranken zonder de schadelijke toevoeging aspartaam!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na mijn eigen stoppen met cola (ca. 2 ltr per dag :)) ben ik over gegaan op van die suikerarme ijsthee. Bomvol zoetstoffen en vanuit gezondheids oogpunt misschien niet ideaal, maar als alternatief zeker geschikt.

Ook veel limonasiroop, tegenwoordig ook in light varianten, anders zit je nog steeds aan je suikerpeil. Kan je geleidelijk aan ook afbouwen in verhouding waardoor je steeds minder zoet nodig hebt.

Beste blijft natuurlijk water, maar ja, is niet zo makkelijk om daar op over te stappen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
appelsap met veel water aangelengd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
frambozendrank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Supermalt !

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.vitamalt.com/Default.aspx?ID=168

Toegevoegd na 7 minuten:
http://mackemsteve.typepad.com/eat_carrots/2005/10/supermalt.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom wil je persee frisdrank blijven drinken? Je kan ook je behoefte aan suiker reduceren, bv. door het innemen van chroom (verkrijgbaar in Kruidvat).