Wordt je van zoete aardappelen dik ?

Ze zeggen als je wilt afvallen is het beter dat je aardappelen laat staan of zo min mogelijk aardappelen eet, maar geld dat ook voor zoete aardappelen ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Van koolhydraten word je dik, zeker als je daar gevoelig voor bent. Door de bank genomen val je van lowcarb het effectiefst af. een van de oorzaken is, dat de meeste mensen daardoor ook minder honger hebben.

Het is iets wat je in de praktijk moet ontdekken voor jezelf.
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
dus van eiwitten en vet zou je zoveel kunnen eten als je wilt zonder dik te worden, maar als je 1000 kcal aan koolhydraten eet terwijl je 2000 verbruikt op een dag word je dik?
Ritsuka
9 jaar geleden
ze zeggen hier trouwens dat meer onderzoek nodig is: While questions remain about long-term effects and mechanisms, a low-carbohydrate, high-protein, high-fat diet may be considered a feasible alternative recommendation for weight loss.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Voor jezelf ontdekken" lijkt me geen goed advies. Je kan beter wetenschappelijke studies daarover lezen in plaats van jezelf als proefkonijn te gaan gebruiken. Die koolhydraat-arme diëten zijn niet zonder risico's. Koolhydraten (de complexe) schijn je toch echt nodig te hebben om je fit en energiek te voelen.
Veel eiwitten zorgen inderdaad voor minder hongergevoel, maar dat doet vezelrijk voedsel met complexe koolhydraten ook.
tinus1969
9 jaar geleden
@Ritsuka: Je stelt eigenlijk de verkeerde vraag.
1. Het kenmerk van eiwit is, dat het verzadigt. Als je 1000 calorieën hebt gegeten aan eiwit, zit je vol en hoef je niet meer. Als je 2000 calirieen koolhydraten hebt geten, wil je nog meer. Dit is een consistente uitkomst van onderzoek naar lowcarb-Atkins-achtige dieten: mensen hebben minder honger, eten minder, en houden het dieet langer vol.
2. 2000 calorieën eiwit+vet worden verbrand; 2000 calorieën aan koolhydraten worden opgeslagen. Met andere woorden; wat je eet, heeft invloed op je BMR en/of andere vormen van energieverbruik.
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid, als je alleen kijkt naar wetenschappelijke studies, dan is het antwoord simpel: Lowcarb werkt. Dat blijkt consistent uit onderzoek, en er uis een adequaat theoretisch model waarom dat zo is. Alleen willen veel mensen dat niet geloven (en roepen daarom 'meer onderzoek')
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid, welke risico's zou lowcarb hebben?
Je kent het onderzoek van Vilhjalmur Stefansson (http://en.wikipedia.org/wiki/Vilhjalmur_Stefansson#Low-carbohydrate_diet_of_meat_and_fish). Je kunt rustig een jaartje of wat alleen vlees eten. Inuit deden dat vroeger zo ongevere hun hele leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Iedereen die ik ken en low carb probeert valt af.
-bij een zelfde hoeveelheid activiteiten.
-de calorie inamen blijft ongeveer hetzelfde
-niet hoog eiwit gaan doen. (dus in verhouding meer eiwitten en vetten en niet alleen meer eiwitten) Geen uitzonderingen.
De effecten zijn snel te merken.
(low carb is niet hetzelfde als no carb)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inuit eten alles van een dier.
Alleen vlees (vlees = volgens de definitie spierweefsel) is niet genoeg als complete voeding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van een koolhydraatarm dieet kun je inderdaad afvallen. Er is helemaal niemand die dat zal ontkennen. Dat blijkt ook inderdaad uit onderzoek.
Het is op de langere duur echter niet gezond. Zo'n dieet levert minder vitamines, mineralen, vezels en andere bioactieve stoffen en teveel verzadigde vetten.
De meeste mensen houden het ook niet lang vol en komen daarna gewoon weer aan. Je hebt weinig aan een dieet wat je maar tijdelijk volgt. Beter is het dus om veel groente, fruit, zilvervliesrijst, volkorenpasta, peulvruchten etc. te eten. Uiteraard horen daar dan ook andere eiwitten en gezonde vetten bij.
Dat is lekker en gezond en makkelijk je hele leven vol te houden. Niemand wordt daar dik van en het geeft ook geen hongergevoel. Door de vezels en langzame koolhydraten ben je snel verzadigd. En óók door de eiwitten en vetten die je binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel vlees eten is sowieso niet gezond. http://www.wcrf.nl/kankerpreventie/voeding/vlees.php http://www.wcrf.nl/kankerpreventie/voeding/plantaardig.php
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid66: Je zegt: [lowcarb] is op de langere duur echter niet gezond. Zo’n dieet levert minder vitamines, mineralen, vezels en andere bioactieve stoffen en teveel verzadigde vetten.
Dat is, als je het zo algemeen zegt, pertinent onzin. Vlees is volledig voedsel (het voldoet aan alle definities van een superfood).
Wat genuanceerder (want daar gaat het om): Je kunt vrijwel ongestraft koolhydraten schrappen uit je dagelijks menu, met name brood/aardappels/rijst/pasta (macaroni etc). Het belang van vezels wordt overschat (daar heeft Taubes ook wat leuke dingen over te zeggen). Mbt vitamines en mineralen is het verstandig om vlees, ei te combineren met groente en fruit. Mocht je 'diabesitas' hebben, dan is het zinvol om koolhydraatrijke groente en fruit ook te mijden.
Mbt verzadigd vet: Die theorie dateert uti de jaren 50 (google eens op Ancel Keys) en is sindsdien onderuitgehaald. Een recente discussie hierover vind je hier: http://www.foodlog.nl/artikel/dierlijke-vetten-in-relatie-tot-hart-en-vaatziekten/allcomments/ Mbt je link naar wcrf; veel info op deze site is omstreden of achterhaald. Zo is er nog een hele pagina naan antioxidanten (helpen niet tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20155614 However, intervention studies in smokers have unexpectedly reported increased lung tumor rates after high, long-term, beta-carotene supplementation.) en vezels helpen niet tegen darmkanker: http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/fiber-and-colon-cancer/ What most of these cohort studies found was that fiber intake had very little, if any, link with colon cancer. Such findings were further bolstered by the results of randomized trials—types of studies that many consider the gold-standard of research. These studies took a group of people and randomly assigned individuals to one of two groups. One group was put on a high fiber diet, while the other group followed a lower fiber diet. After 3 to 4 years, the two groups were compared and no difference was found in rates of colon polyps—noncancerous growths that can turn into cancer. Of course, colon polyps are not cancer, but since it’s thought that all colon cancers start as polyps, it is strong evidence that fiber intake has no direct link with colon cancer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het dan ook niet over een dieet maar over een voedingspatroon, één die je je leven lang kan volhouden en vele malen gezonder is dan de schijf van vijf. Voor elke groente of fruit is een dierlijke variant, met meestal per gram meer vitamine en mineralen, vaak een veelvoud ervan.
http://33q47o1cmnk34cvwth15pbvt120l.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/liver.jpeg
(kale is boerenkool)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tinus: Die informatie is helemaal niet achterhaald. Daar is overtuigend bewijs voor. http://vorige.nrc.nl/binnenland/article1852208.ece
Ook het voedingscentrum adviseert om matig te zijn met vlees omdat het heemijzer wat erin zit kankerverwekkend is Ook eten de meeste Nederlanders niet genoeg groente. Het voedingscentrum zegt daarover:
"Als alle Nederlanders 200 gram groente per dag eten, kunnen per jaar ongeveer 18.000 hartinfarcten en beroerten, 5.000 sterfgevallen door hart- en vaatziekten en 2.300 sterfgevallen door kanker worden voorkomen. Het eten van meer dan 200 gram groente per dag dringt mogelijk het risico op ziekten nog verder terug." Ik snap ook niet waarom je het ineens hebt over dat vezels geen darmkanker voorkomen. Dat heb ik ook helemaal niet beweerd. Wel krijg je kanker door veel vleesconsumptie. Vezels zorgen gewoon voor een vol gevoel, een goede darmwerking, een betere stoelgang en ze helpen je om slank te blijven.
Vervolgens heb je het over rokers en vitamine A. Niet echt relevant. Dat maakt veel vlees en weinig plantaardige producten eten nog steeds niet gezond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou nog één onderzoek waar goed vlees onderzocht wordt.
Dus vlees van koeien die altijd buiten mogen lopen en voornamelijk gras eten.
Dus geen bio industrie koeien die op soja en graan leven en nauwelijks daglicht zien.
(o.a. de omega vetzuur verhoudingen zijn daardoor heel anders, het ene vlees werkt ontstekingsbevorderend en het ander juist remmend)
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid, er is iets interessants aan de hand met dat verband vlees-kanker. Er is onderzoek; dat onderzoek suggereret dat er zo'n verband is maar is niet heel consistent: je link http://vorige.nrc.nl/binnenland/article1852208.ece gaat namelijk alleen in de kop over vlees, en daarna over vleeswaren.
Er is ook geen duidelijk biochemisch mechanisme. Als je (darm)kanker krijgt van ijzer, waarom is er dan geen verband tussen brood en darmkanker? Brood is onze voornaamste bron van ijzer. Bovendien, hoeveel ijzer komt er werkelijk in je dikke darm? Bacterien hebben ijzer nodig om te groeien; ze zullen dus dat ijzer opnemen en er is de darm geen 'vrij ijzer' dat schade kan veroorzaken via Fentonreacties.
Om over na te denken; krijgen honden en katten darmkanker van vlees? Waarom (niet)?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus: Het NRC is in dat korte artikel ook niet helemaal volledig.
Hier is uitgebreidere informatie in het Engels (omdat je zo graag Engels leest;-))
http://cancerpreventionresearch.aacrjournals.org/content/4/2/177.full.pdf+html
We hebben het hier over zeer grootschalig en langdurig onderzoek, wat je dus moeilijk zomaar even van tafel kan vegen.
Nog wat leesvoer in het Nederlands: http://www.wcrf.nl/gezondheidsdeskundigen/heemijzer.php
Geadviseerd wordt om niet meer dan 500 gram per week te eten. Wat neer komt op zo'n 70 gram per dag, dat is inclusief het broodbeleg wat je gebruikt. Dan hou je dus nog een piepklein stukje over voor bij je warme maaltijd;-) Waarom is er geen verband tussen brood en darmkanker? Het antwoord is simpel, in brood zit namelijk geen heemijzer.
IJzer is een mineraal dat in 2 vormen voorkomt in eten: als heemijzer en als non-heemijzer. Heemijzer zit alleen in dierlijke producten en non-heemijzer in plantaardige producten zoals in granen en groenten. Waarom krijgen honden en katten geen darmkanker? Geen idee. Wat ik wel weet is dat je honden en katten niet kan vergelijken met mensen. Hun lichaam functioneert anders. Een hond kan zelfs doodgaan van chocolade omdat hij dat niet kan verteren. Wij kunnen dat wel. Zo zijn er talloze verschillen te noemen tussen honden, katten en mensen.
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid, een mooi artikel, http://cancerpreventionresearch.aacrjournals.org/content/4/2/177.full.pdf+html ik neem aan dat je de samenvatting hebt gelezen: The relative risk of colon cancer was 1.18 (95% CI: 1.06–1.32) for subjects in the highest category of heme iron intake compared with those in the lowest category.
Voor de goede orde, we praten dus over een toename van het risico van 18% (en mss minder, vanwege de onzekerheidsmarge). Het interessante is:
1. het mechanisme is onbekend.
2. er is alleen gekeken naar heem-ijzer. Maar waarom zou heem-ijzer anders zijn dan 'gewoon ijzer'? Sterker nog, juist gewoon ijzer heeft als nandeel, dat het slecht verteerd/opgenomen wordt, en dat je dus veel meer gewoon ijzer dan heem-ijzer in de dikke darm zult hebben. Als je niet kijkt naar het effect van brood, dan weet je ook niet of brood een effect heeft op (darm)kanker. Nog een quote: Three recent meta-analyses showed that total meat
intake is not related to risk but that intake of red or processed meat is associated with a modest, but significant risk of CRC (3–5).
Ook dat haalt het idee onderuit dat heem-ijzer een rol speelt. Het wijst (samen met die link naar nitroso-compounds) op iets heel anders, namelijk nitriet -een bekend conserveermiddel dat soms ook gebruikt wordt om rood vlees een mooie rode kleur te geven (mn in de VS).
Kortom, als dat laatste klopt, dan is vlees geen probleem -maar je moet nitriet mijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ijzer is voor de meesten iets weer je eerder een tekort dan een teveel aan hebt en heemijzer neem je beter op.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ijzer.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus: Toch komen die wetenschappers tot een andere conclusie dan jij;-)
Van een vegetarische levensstijl is in elk geval nog nooit aangetoond dat het kankerverwekkend zou zijn en hart- en vaatziekten veroorzaakt (integendeel zelfs) Ik zou dus maar het zekere voor het onzeker nemen als ik jou was en op z'n minst de vleesconsumptie minderen. Ook heel fijn voor het dierwelzijn en het milieu. @Jackd: In jouw link staat juist dat een echt ijzertekort bijna niet voorkomt in westerse landen:-) De kans dat iemand een ijzertekort heeft, is niet zo groot. Het lichaam zorgt zelf dat het meer ijzer uit eten haalt als er een tekort dreigt. Er zit voldoende ijzer in plantaardige producten. Teveel ijzer kan echter schadelijk zijn voor de lever, hierdoor neemt de kans op leverkanker, hart- en vaatziekten en diabetes toe staat in jouw bron.
Het zou best eens kunnen zijn dat als je heel erg veel vlees gaat eten je dus teveel ijzer binnenkrijgt.
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid, het interessante is, dat het artikel dat jij noemt, degelijk en geunanceerd is -maar de samenvatting zegt plots alleen dat vlees ongezond is, ipv dat nitriet ongezond is. Beetje gek, nietwaar? Meestal wijst dat op een vooroordeel of belangenverstrengeling -er moest een bepalade conclusie benadrukt worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van mijn levensstijl is dat ook niet aangetoond.
(biologisch lacto paleo met een paar aanpassingen) Daarnaast hebben de dieren die ik eet en op en rond de velden leven het een stuk beter dan de dieren die op landbouwgronden leven, daar leeft namelijk nauwelijks iets. Je leest wat je wilt lezen:
In westerse landen wordt vlees gegeten en daarom hebben we geen ijzer tekort. Zie verder op die link:
"Toch zijn er groepen die meer kans hebben op een ijzertekort:
...
vegetariërs en veganisten" een van de adviesen:
"Slik ijzerpillen als je veganistisch eet "
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jack, er staat toch echt dat je ijzerpillen alleen mag slikken op advies van een arts omdat een teveel aan ijzer schadelijk is. Dus vooral niet zomaar op eigen houtje mee gaan experimenteren. Een ijzertekort komt zelden voor in westerse landen. Een veganist heeft daar alleen maar "kans" op als hij/zij niet genoeg groente en granen eet . Als je elke dag patat gaat eten zul je inderdaad tekorten krijgen, niet alleen aan ijzer. Nogmaals, dat je biologisch vlees eet is inderdaad een stuk beter. Als echter de hele wereldbevolking dat dagelijks zou willen eten in de hoeveelheden die jullie adviseren zou er niet genoeg zijn omdat biologisch vlees produceren veel meer ruimte en tijd kost. Daarom is ook helaas de bio-industrie uitgevonden. 95% van alle landbouwdieren in Nederland leven in de bio-industrie. Iedereen dagelijks biologisch laten eten is niet haalbaar. Alleen als iedereen dan ook veel minder vlees zou eten. @tinus: Die nitriet komt voor in bewerkte vleeswaren zoals ham en worst. Die producten zou je volgens de wetenschappers het liefst helemaal moeten vermijden. Bij onbewerkt rood vlees is de boosdoener het heemijzer, niet de nitriet. Dit zou je heel beperkt moeten eten volgens het onderzoek.
http://www.wcrf.nl/gezondheidsdeskundigen/heemijzer.php
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid, lees je eigens links eens echt: het is de combi nitriet-heemijzer. Heemijzer zonder nitrie tis onschadelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk toch dat jij iets verkeerds leest. Onbewerkt rood vlees wordt ook genoemd. Het is niet zonder reden dat wordt geadviseerd om matig te zijn met rood vlees en veel plantaardige producten te eten. Bewerkt vlees zou je helemaal moeten laten staan.
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid. In veel landen (vziw mag het in NL niet meer maar gebeurde het vroeger wel) wordt nitriet gebruikt om rood vlees een mooiere rode kleur te geven-officieel is het natuurlijk dan conserveermiddel... Dat het om nitriet+ijzer gaat, staat ook keurig in dat artikel (http://cancerpreventionresearch.aacrjournals.org/content/4/2/177.full.pdf+html) waar jezelf mee kwam, hoewel het wat verstopt is opgeschreven.
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid, deze website (verder toch tamelijk schreeuwerig begrijpt het wel:
http://institutefornaturalhealing.com/2012/04/processed-meats-declared-too-dangerous-for-human-consumption/ Bottom line: Processed meats are too dangerous for human consumption. Consumers should stop buying and eating all processed meat products for the rest of their lives. Processed meats include bacon, sausage, hot dogs, sandwich meat, packaged ham, pepperoni, salami and virtually all red meat used in frozen prepared meals. They are usually manufactured with a carcinogenic ingredient known as sodium nitrite. Ik vind dat 'eet nooit meer processed meat ' nofgal overdreven als je kijkt naar het werkelijke risico (18% toename), maar deze mensen leggen wel de link naar nitriet.
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid, we dwaklen af, maar deze is wel interesant:
http://www.bbc.com/news/health-26014693 The WHO's World Cancer Report 2014 said the major sources of preventable cancer included:
Smoking
Infections
Alcohol
Obesity and inactivity
Radiation, both from the sun and medical scans
Air pollution and other environmental factors
Delayed parenthood, having fewer children and not breastfeeding Kortom, het kan best dat vlees de kans op kanker een beetje groter maakt -maar de wereldgezondheidsorganisatie vindt het effect niet zo relevant in vergelijking met de dingen die wel genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En jullie blijven tegen beter weten in dat dagelijkse stukje vlees op je bord maar verdedigen;-) Je blijkt er een sterke emotionele binding mee te hebben. Net als de mensen dus in deze documentaire: http://www.vpro.nl/speel.program.9702568.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo tegen beter weten in?
Je hebt geen idee hoeveel moeilijk ik voor mijn eten doe en hoeveel ik met lezen erover bezig ben geweest. Ik hoop niet dat je er op mijn manier achter komt hoe belangrijk vet en vlees voor een mens is,
want dat zou inhouden dat ik je een paar hele vervelende jaren toewenst.

Andere antwoorden (2)

Nee, je word niet dik van aardappelen, of zoete aardappelen.
Je word te dik als je meer eet dan je verbruikt op een dag.

Aardappelen (en zoete) zijn juist heel gezond om te eten. Persoonlijk eet ik liever aardappelen bij mijn eten, alleen vlees + groente vult niet genoeg bij mij, ik heb de koolhydraten nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aardappelen bevatten 83 kcal per 100 gram, dat is niet zo veel, een gemiddelde portie is 125-150 gram. http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=605
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je nu méér groente zou eten zou het waarschijnlijk wel vullen;-)
Dat kleine schepje wat de gemiddelde Nederlander eet is inderdaad niet genoeg. Verder heb ik trouwens niets tegen aardappelen, rijst en pasta (lekker zelfs), maar groente is bij mij altijd wel heel ruim aanwezig.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik eet gemiddeld 300-400 gram groente per dag en 2-3 stuks fruit. Met de lunch eet ik ook een 'warme' maaltijd (vergelijkbaar met avondeten, ik maak meestal extra)
Ritsuka
9 jaar geleden
dus lijkt mij wel redelijk :P
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, dat doe je héél redelijk zelfs;-) Excuses voor mijn kritische opmerking dan;-) Ik denk dat ikzelf ook zoiets eet, 400 gram. De meeste Nederlanders (ruim 80% dacht ik) halen niet eens de 200 gram die het voedingscentrum als minimum adviseert.
En maar klagen over dure zorgverzekeringen;-)
Een zoete aardappel oftewel bataat is juist heel goed voor de lijn!
Dit komt omdat er veel gezonde vezels in de aardappel zitten, die snel voor een vol gevoel zorgen. Daardoor eet je dus minder. en krijg je minder calorieën binnen.
Daarnaast bevatten bataten complexe koolhydraten. Deze koolhydraten zijn belangrijk voor het lichaam en zorgen er ook voor dat je langere tijd geen hongergevoel krijgt.

Als je wilt afvallen zou je sowieso meer groente moeten eten dan je nu doet.
Groente bevat namelijk weinig calorieën, maar wel veel voedingsvezels. Het geeft daardoor een vol gevoel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Het belabg van vezels wordt overgwaardeerd. het lastige is, dat vezels wel VULLEN, maar niet VERZADIGEN. Wie vezels eet, heeft weer honger zodra je maag leeg is -na een uurtje ofzo. Wie eiwit eet, kan er de hele dag op voort. In die zin is het Engelse ontbijt (roerei, bacon, worstjes) het beste dat er is. Na het ontbijt hoef je niets meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt dus weer helemaal niet. Wie veel vezels eet en langzame koolhydraten heeft juist uren lang geen honger meer. En het verzadigd ook omdat je tegelijkertijd veel nuttige voedingsstoffen binnenkrijgt waardoor je lichaam niet snel om meer vraagt. Geraffineerde witte suiker bijvoorbeeld levert veel calorieën. Omdat het verder geen voedingstoffen bevat (het kost juist vitamines/mineralen uit je reserves om te verteren) geeft het je snel een hongergevoel en wordt je ook snel dik daardoor omdat je meer gaat eten door dat hongergevoel. Voor complexe, langzame koolhydraten geldt dat dus niet. Wel eens havermout geprobeerd in de ochtend? Heb je meteen de halve dag geen trek meer;-) Vol met vezels en complexe koolhydraten. Ongezond overgewicht komt trouwens veel vaker voor bij mensen die veel vlees eten dan bij vegetariërs en veganisten. Het zou ook fijn zijn (net als in andere vragen die je beantwoord) als je eens zou komen met enige wetenschappelijke onderbouwing. Ik heb flink gegoogeld, maar kon geen wetenschappelijke onderbouwingen vinden die jouw beweringen bevestigen;-) Ik heb zelf trouwens wel eens een tijdje gelogeerd in Engeland.....en inderdaad, heftig ontbijt kreeg ik zeg...,, Nu zijn ze daar in de UK ook niet de gezondste mensen van de wereld denk ik. Ook niet allemaal slank. Vind ik dus geen goed voorbeeld. In Italië en Japan zijn ze vaak al gezonder.
Hoewel dat in veel Aziatische landen ook veranderd is sinds McDonald's er kwam. Behoorlijk overgewicht sindsdien in die landen. Veel vetten en eiwitten. McDonald's probeerde de slechte reputatie te verminderen door later ook salades en vegetarische burgers op het menu te zetten;-)
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid, als je onderbouwing wil: Begin hier http://www.nytimes.com/2002/07/07/magazine/what-if-it-s-all-been-a-big-fat-lie.html http://www.nytimes.com/2011/04/17/magazine/mag-17Sugar-t.html en lees daarna meer van Gary Taubes, in het bijzonder zijn boek 'Good calories bad calories' -een mustread voor iedereen die een mening heeft over vet koolhydraten en overgewicht.
Zelf onderbouw je veel beweringen ook niet:
-komt ongezond overgewicht veel vaker voor bij mensen die veel vlees eten dan bij vegetariërs en veganisten?
-. Wie veel vezels eet en langzame koolhydraten heeft juist uren lang geen honger meer.
(nogmaals; het succes van lowcarb dieten wordt vaak verklaard uit het feit dat alleen eiwit langdurig verzadigt; die langzame koolhydraten vullen alleen). Mbt McDonald's; dat is nu juist een mooi voorbeeld. McDonalds wordt afgekraakt om zijn vet en eiwit, maar de hamburgers bestaan vooral uit meel. Het echte probleem van McDonalds is waarschijnlijk de zoete frisdrank: http://www.ucsfbenioffchildrens.org/education/sweet_drinks_and_obesity/ http://www.reuters.com/article/2012/05/31/us-usa-sugarban-newyork-idUSBRE84U04I20120531
Dito met ongezonde Engelsen; de vraag is wat er ongezond is aan het Engelse menu -het ontbijt of iets anders.
Ritsuka
9 jaar geleden
Dan kan ik met deze links komen:
http://www.sciencebasedmedicine.org/why-we-get-fat/
http://anthonycolpo.com/stephan-guyenet-debunks-gary-taubes/
tinus1969
9 jaar geleden
@Ritsuka. De WHO is inmiddels overtuigd: http://www.who.int/mediacentre/news/notes/2014/consultation-sugar-guideline/en/
5% van je calorieën uit suiker, omdat suiker 'obesogeen' (maw: dikmakend!) is.
Kort gezegd; de mensen die zeggen dat lowcarb niet werkt, voeren inmiddels een achtergrondgevecht. Dat achtergrondgevecht zal nog wel even duren, vooral omdat de producenten van voedsel weinig belang hebben bij lowcarb: koolhydraten zijn zowel goedkoop als niet-verzadigend, dus aan koolhydraatbevattende producten wordt het meeste verdiend.
tinus1969
9 jaar geleden
@Ritsuka, je linkt naar http://www.sciencebasedmedicine.org/why-we-get-fat/
Dit hele artikel is gebaseerd op een fundamentele denkfout, en het is juist die denkfout die Taubes consequent aan de kaak stelt. Harriet hall, de schrijfster, herhaalt: Simple physics requires that to lose weight, we must burn more calories than we ingest: that is indisputable.
Vervolgens komt er een lang verhaal, dat er op neerkomt, dat de hoeveelheid die je verbruikt, constant is, en dat je dus alleen kunt afvallen door minder te eten. Maar Taubes beargumenteert nu juist, dat de hoeveelheid die je verbruikt NIET constant is, maar bepaald wordt door hormonen -en die hormonen wordne were bepaald door wat je eet.
Los daarvan heeft Taubes een tweede argument dat mw Hall wel in een andere blog noemt (http://www.sciencebasedmedicine.org/gary-taubes-and-the-cause-of-obesity/#more-31486), maar verder negeert alsof het irrelevant is: The only grain of truth is that a low-carb diet may result in decreased hunger pangs so that total calorie intake drops.
Ik denk zelf, dat dit HET belangrijke punt is. Onze spijsvertering wil eiwit (en/of vet), en het stop-met-eten signaal komt pas, als er genoeg eiwit is geconsumeerd. Wie eiwitarm voedsel eet, eet door, want er is onvoldoende eiwit voor het stopsignaal.
Ritsuka
9 jaar geleden
dat ging toch over de toegevoegde suikers?
want volgens die redenering zou fruit slecht zijn
tinus1969
9 jaar geleden
@Ritsuka: De WHO laat er geen misverstand over bestaan:
The suggested limits on intake of sugars in the draft guideline apply to all monosaccharides (such as glucose, fructose) and disaccharides (such as sucrose or table sugar) that are added to food by the manufacturer, the cook or the consumer, as well as sugars that are naturally present in honey, syrups, fruit juices and fruit concentrates. Kortom, het advies slaat officieel niet op fruit. Maar als je nadenkt, dan zijn suikers uit fruit in principe net zo dikmakend als suiker uit cola. Wel kun je je afvragen (naast de voordelen van vitamines in fruit) hoeveel mensen er zijn die dagelijks een kilo appels eten (http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/appel.aspx 111 gram suiker). terwijl het aantal mensen dat een liter cola/dag drinkt best groot is (http://www.sugarstacks.com/beverages.htm 108 gram suiker/liter).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus: Vegetariërs blijken inderdaad vaak slanker te zijn.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=3719 http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme#Vegetarisme_en_gezondheid En vezelrijk voedsel verzadigd inderdaad en stilt het hongergevoel. Dat kun je overal lezen en ik ervaar dat zelf ook elke dag.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx
Als ik een bord volkoren speltpasta eet met heel veel groente erdoor en wat rauwkost erbij heb ik echt niet al na een uurtje weer honger. Ik snap ook niet waarom je denkt dat dat wel zo zou zijn. En in die pasta zit trouwens naast langzame koolhydraten en vezels ook eiwit. Ook in de kaas die ik erover strooi. Maar ook koolhydraten in zo'n maaltijd dus. Dik wordt je vooral ook door toegevoegde geraffineerde suikers zoals in koek, gebak, snoep en frisdrank.
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid: en hoe lang verzadigt die maaltijd? Wat als het je enige maaltijd van een dag is? Overigens, je verwijt mij elders dat ik uit moet gaan van wetenschappelijk onderzoek -maar dan kun jij je ook niet baseren op je eigen ervaring :-) En wikipedia, is leuk, ik gebruik het ook graag. maar het is wle belangrijk (zeker bij de Nederlandse wiki met zijn kleine aantal bijdragers; ik gebruik liever de Engelse) om te kijken wat de argumenten zijn. http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme#Vegetarisme_en_gezondheid meldt: 'De meeste studies wijzen uit dat vegetariërs vaak gezonder zijn dan niet-vegetariërs. Het is niet eenduidig of dit komt door het dieet of door andere oorzaken.' Kortom, waar is het op gebaseerd? vergelijken we hier appels en peren (er is een groep vegetariers die grote hoeveelheden dierlijke zuivel consumeert; dat zijn dus eigenlijk vleeseters qua dieet). Overigens het voedingscentrum hefet iets leuks te meldne over Atkins: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/atkins.aspx
Uit onderzoek blijkt dat koolhydraatarme diëten zoals het Atkins-dieet inderdaad tot gewichtsverlies leiden. Dat komt doordat de voeding in totaal minder calorieën levert. [aanvulling; je eet dus minder vanwege minder eetlust]
Cholesterolgehalte
Het Atkins-dieet kenmerkt zich door een hoog gehalte aan eiwit en vet, waaronder verzadigd vet. Dat laatste blijkt in de eerste fase van het dieet niet te leiden tot een verhoogd cholesterolgehalte. Dit blijkt uit studies waarbij personen tot 12 maanden lang werden gevolgd. Het ontbreken van dit effect kan worden verklaard door de afname van het lichaamsgewicht. Gewichtsverlies heeft immers een positieve uitwerking op het cholesterolgehalte. Het is echter zeer de vraag of dit gunstige effect behouden blijft bij het volgen van het Atkins-dieet wanneer het lichaamsgewicht stabiel is.' Lowcarben/Atkins leidt dus tot lager cholesterol -dat blijkt uit onderzoek. Als je 12 maanden Atkinst, is dat gezond -niemand hefet langer onderzoek gedaan, maar waarom zou je cholesterolgehalte na 13 maanden plots weer stijgen??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus: Ik baseer dat ook niet alléén op eigen ervaring;-)
Waarom zou het trouwens de enige maaltijd van de dag moeten zijn? De meeste mensen eten toch meerdere keren per dag?.
In elk geval wordt je er niet dik van en heb je ook niet steeds weer na korte tijd trek. Als dat zo zou zijn zou je door blijven eten en uiteindelijk dik worden, maar dat is dus niet zo. Hele grote hoeveelheden zuivel consumeren is ook niet gezond. De meeste vegetariërs zullen dat ook niet doen en eten ook veel plantaardige eiwitten. Vegetariërs zijn vaak hoger opgeleid en in het algemeen meer bezig met gezonde voeding. Patat met mayonaise is ook vegetarisch. Toch zul je de gemiddelde vegetariër niet vaak in de snackbar tegenkomen. De meesten zullen ook minder snel naar suikerrijke producten grijpen. Dat kan dus ook een reden zijn waarom ze in het algemeen gezonder en slanker zijn.
In elk geval bewijst het dat je geen vlees nodig hebt en rustig koolhydraten (wel je juiste) kan eten als je gezond en slank wilt blijven. En ze lopen ook niet rond met een hongergevoel. Het Atkins-dieet leidt inderdaad tot gewichtsverlies, dat klopt ook. Het is alleen niet gezond om je hele leven vol te houden. Als je dan weer "normaal" gaat eten vliegen de kilo's er weer aan tenzij je daarna veel groente, fruit en andere vezelrijke producten gaat eten. Dat lage cholesterol komt dus door het gewichtsverlies. Als je gewicht stabiel is en je niet meer afvalt reageert het lichaam blijkbaar weer anders.
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid, je schrijft: Het Atkins-dieet leidt inderdaad tot gewichtsverlies, dat klopt ook. Het is alleen niet gezond om je hele leven vol te houden.
Waarom? Uit kortdurend onderzoek blijkt dat Atkins/lowcarb gezond is -zelfs het Voedingscentrum zegt dat. Waarom zou dat op lange termijn anders zijn?
Nogmaals, zie de volgende link over verzadigd vet: http://www.foodlog.nl/artikel/dierlijke-vetten-in-relatie-tot-hart-en-vaatziekten/allcomments/
Niemand is in staat om aan te tonen dat verzadigd vet slecht is, en er is geen biochemische reden voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het voedingscentrum en allerlei wetenschappers zeggen dat een slank lichaam gezonder is. Overgewicht zorgt voor een groter risico op meerdere vormen van kanker, hart- en vaatziekten, diabetes, etc.
Als je met Atkins afvalt kan je het dus om die reden gezond noemen.
Slank is gezonder dan dik.
Omdat je bij zo'n dieet maar beperkt groente en fruit mag eten krijg je op den duur een tekort aan belangrijke voedingsstoffen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat het consumeren van veel groente en fruit ( en ook andere plantaardige producten) beschermt tegen allerlei welvaartsziekten. De berichten over verzadigd vet spreken elkaar inderdaad wel eens tegen. Hetzelfde geldt voor cholesterol in eieren.
Zelf eet ik dan ook rustig een biologisch eitje, roomboter en volvette biologische kaas. Ook gebruik ik regelmatig kokosolie, ook verzadigd vet. Daarnaast ook veel onverzadigde vetten zoals in bijv. olijfolie. Afwisseling is ook met vetten belangrijk.
Light-producten zoals magere kaas of halfvolle room vind ik onzin.
Naast dat het minder lekker is verzadigd het ook minder en ga je dus meer eten of blijf je zitten met een hongergevoel. Het positieve effect van "light" wordt daarmee teniet gedaan.
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid, jes chrijft: Omdat je bij zo’n dieet maar beperkt groente en fruit mag eten krijg je op den duur een tekort aan belangrijke voedingsstoffen.
Dit is gewoon niet waar. Ten eerste; is er is geen verbod op groente en fruit als je lowcarbt -er is advies om weinig koolhydraten te eten. Kortom, je mag best spinazie, en tenzij je heel streng bent, mag je ook worteltjes en appels.
Maar ten tweede, veel belangrijker - je loopt weinig tot geen risico op een tekort aan belangrijke voedingsstoffen, omdat vlees een superfood is. Noem eens iets, waar je tekort aan krijgt, als je dagelijks goed vlees eet (en liefst ook ei). Kom je verder dan vitamine C (dat overigens in orgaanvlees zit).
Kortom, je kunt lowcarben, met dagelijks vlees, ei, groente en wat fruit. Zolang je brood, aardappels, pasta laat staan of sterk vermindert.
tinus1969
9 jaar geleden
@astrid, aanvulling, je schreef: De berichten over verzadigd vet spreken elkaar inderdaad wel eens tegen. Hetzelfde geldt voor cholesterol in eieren. Die berichten spreken elkaar helemaal niet tegen -als je scherp onderscheid maakt tussen verouderde en recente kennis.
Recente kennis: Er is geen verband tussne verzadigd vet eten en gezondheidsrisico's (zie, nogmaals; http://www.foodlog.nl/artikel/dierlijke-vetten-in-relatie-tot-hart-en-vaatziekten/allcomments/).
Er is gene verband tussen de hoeveelheid cholesterol die je eet, en de hoeveelheid cholesterol in je bloed. Je lever maakt (veel) meer cholesterol dan je eet. Waarom je lever zoveel cholesterol maakt, is niet 100% duidleijk, maakt het gebeurt vooral als je veel koolhydraten consumeert: het lijkt er op, dat je lever het overschot aan koolhydraten die je lever niet meer kan opslaan, in arren moede maar (deels) omzet in cholesterol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Groente en fruit consumptie kunnen naar 0 als er de goede dierlijke producten gegeten worden. (o.a. diverse organen)
(ik raad het niet aan maar het kan)
Andersom is het niet mogelijk veganistisch te eten zonder tekorten, denk o.a. aan bepaalde vetten en in vet oplosbare vitamines. De reden waarom vegetariërs slanker/gezonder zijn is omdat ze beter eten dan gemiddeld, vooral doordat ze minder slechte dingen eten, zoals snoep, alcohol, fastfood, enzovoorts.
Er wordt geen gezond etende vleeseters groep meegenomen in dit soort onderzoek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In deze video vertelt iemand over zijn ervaringen met een koolhydraat- arm dieet::
http://www.youtube.com/watch?v=yElLVqCXouw
Hij viel er inderdaad van af, maar had weinig energie, ging er enorm van stinken en raakte door het gebrek aan vezels verstopt. Ook had hij een te hoge bloeddruk. Jackd, je kan prima veganistisch eten zonder tekorten:
http://www.youtube.com/watch?v=G1HnleDxdxA&list=UUcxH_MvxyQvr6u2spSHDeIQ
Waarom zouden veganisten geen vet binnenkrijgen? Ze eten toch noten,zaden en plantaardige olie? Dat vegetariërs minder snoep en fastfood eten zal niet de enige reden zijn waarom ze gezonder en slanker zijn. Ze eten ook veel meer groente en fruit (bewezen effect op gezondheid) dan de gemiddelde persoon en halen de meeste energie uit complexe koolhydraten en juist minder uit vet en eiwitten. Ondanks al die koolhydraten toch slank dus.
http://www.youtube.com/watch?v=EN1g-eBF9lk Waar jullie trouwens totaal aan voorbij gaan is het dierenleed en de milieuvervuiling waar je aan meewerkt als je zoveel vlees zou eten. De toenemende vraag naar vlees leidt tot ontbossing, meer land- en watergebruik en het verdwijnen van regenwoud. Al die ellende is dus helemaal niet nodig.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3314374/2012/09/11/Minder-vlees-eten-levert-net-zoveel-op-als-minder-auto-s.dhtml
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid:
-Je schreef toch, dat wetenschappelijk onderzoek meer waard is dan persoonlijke ervaringen? Wat je hier doet, is een typisch 'rokende-opa' argument: iedereen kent wel een bejaarde kettingroker, maar dat bewijst niet dat roken gezond is.
-Je kutn alleen beganistisch eten zonder tekorten, als je supplementen en bewerkt voedsel eet, dat bestaat door de chemische indusrtie en de voedselindustrie. Veganisme is 'onnatuurlijk' en door die chemisch bewerkte supplementen ook niet duurzaam.
Dat vegetariers gezonder zouden zijn, zal best, maar gezonder in vergelijking met wie? Je zegt zelf 'vegetariers eten meer groente en fruit'-dus je vergelijkt met een fastfoodmjmenu. Het is de vraga, of een vegetrier gezonder is dan een traditionele Inuit (Eskimo), die vrijwel alleen vlees en vis eet. En mbt het milieu, daar valt veel over te zeggen, maar in ieder geval is het een andere discussie. Hier ging het om de vraag 'wat is gezond voor de mens'. Dat je plots over het milieu begint, wijst er op dat je begint te voelen dat vlees gezond en onmisbaar is, maar nog even vast blijft houden aan je idee van groente en fruit.
In dit kader, de meeste (verse) groentes en fruit zijn niet duurzaam. Die worden immers (behalve in het seizoen) gekweekt in verwarmde kassen, of ingevlogen uit Afrika (http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/sperziebonen.aspx). Bananen etc wordne per koeltransport uit Afrika of Z-Amerika gehaald.
De meest duurzame (milieuvriendelijke) manier om groente te eten, is (oh ironie) uit glas of blik -dat kan namelijk in Nederland geproduceerd worden en vervolgens zonder koeling (dus duurzaam) langdurig bewaard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
-bepaalde vetzuren ontbreken en de verhoudingen van o.a. omega 3 en 6 kloppen niet. -wat Boele precies heeft gegeten weet ik nieten dat verteld hij ook niet, als ik het zo inschat is ie te snel overgegaan en/of heeft ie een spijsverteringsprobleem. -dierleed? niet het vlees wat ik eet, deze dieren lopen buiten op zo natuurlijk mogelijk velden waar ook insecten, vogels enzovoorts leven: Volop leven.
Dit zijn vaak (zand)gronden waar andere gewassen dan gras niet zo goed op kunnen groeien.
Regenwoud wordt niet zo goed gekapt voor landbouw, waarbij alles wordt platgespoten zodat er zelfs nauwelijks nog insecten leven: Totaal geen leven. Vlees is de oplossing, niet het probleem:
https://www.youtube.com/watch?v=vpTHi7O66pI
(tinus1969: mocht je deze niet kennen: een aanrader en mogelijk de oplossing voor veel van de grote problemen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus, Als vlees onmisbaar zou zijn zouden die vegetariërs nooit gezond kunnen zijn toch? Ik ben zelf al zo'n 20 jaar vegetariër en mij overtuig je niet dat ik vlees nodig zou hebben hoor;-) Wetenschappelijke onderzoeken bevestigen dat. Ook heb ik geen supplementen nodig.
Dat vlees eten ook nog dierenleed en milieuvervuiling veroorzaakt maakt het alleen nog erger als je dus beseft dat je het niet eens nodig hebt. Voor veel mensen ook een belangrijk argument naast gezondheid.
Hoe dan ook, als je je vleesconsumptie zou minderen doe je ook al veel goed voor je gezondheid en het milieu.
http://www.nu.nl/binnenland/2831330/aantal-flexitariers-groeit.html Interessante uitzending over vleesconsumptie:
http://www.vpro.nl/speel.program.9702568.html
Wat vind je daarvan? Over duurzaamheid: Waar denk je dat al dat veevoer voor de Nederlandse koeien en varkens vandaan komt?
Er worden in Nederland meer dan 552,5 miljoen (!) landbouwhuisdieren (varkens, runderen, geiten, kippen en schapen) gehouden. Ruim 95% leeft in de bio-industrie[1].
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bio-industrie#Omvang
Groente en fruit moet je inderdaad zoveel mogelijk in het seizoen kopen. Het fruit en groente wat geïmporteerd wordt staat echter in geen verhouding met het veevoer. Om 1 kilo vlees te produceren is gemiddeld 5 kilo plantaardig voedsel nodig.
http://flexitarier.nl/flexi-wat/wereldvoedselverdeling/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Binnen 7 minuten een antwoord, dan heb je "mijn" filmpje nog niet bekeken. (want het geeft antwoord op een deel van je reactie) "Mijn" koeien eten gras en in de winter enkele andere gewassen uit de directe omgeving. Leuk trouwens je 2e zin, eigenlijk zeg je, dat met welke argumenten/bewijzen enzovoorts we ook zouden komen, je toch bij je standpunt blijft. Je consumeert wel dierlijke producten. Ook zuivel?
Wat doe je met een koe die niet meer geeft? Weggooien of opeten en
wat is beter voor het milieu?
Wat doe je met de stieren kalfjes?
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid, in aanvulling op wat Jackd zegt: Je schtifjt: Als vlees onmisbaar zou zijn zouden die vegetariërs nooit gezond kunnen zijn toch? Ik ben zelf al zo’n 20 jaar vegetariër.
Ben je veganist of vegetarier? En welke (chemische) supplementen slik je? Het verschil veganist-vegetarier is essentieel, omdat een vegetarier vis, ei en/of zuivel consumeert. Dat is vanuit oogpunt van voeding gezien - hetzelfde als vlees, maar dan in een andere vorm, met alle duurzaamheidsnadelen die erbij horen (met dat verschil, dat zuivel onnatuurlijk en dieronvriendelijk is0.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jackd: als er van alles zou ontbreken zouden die mensen niet allemaal zo gezond en lang leven. Ze worden juist minder ziek.. Hoe kan dat nou? Omega 3 en 6 komen ook in plantaardig voedsel voor. http://www.walnoten.net/walnoten-gezond/omega-3-vetzuren-in-walnoten/# Boele heeft een koolhydraatarm dieet (dr. Frank dieet) gevolgd waarbij je dus vetten gaat verbranden net als bij Atkins. Daar ga je o.a. behoorlijk van stinken door de ketonen die vrijkomen, dat is algemeen bekend. Ook had hij minder energie omdat het voor het lichaam moeilijker is om energie te halen uit vet dan uit koolhydraten. Dat jij alleen biologisch vlees eet is lovenswaardig. Maar omdat daarvoor meer ruimte nodig is kan dat niet voldoen aan de stijgende vraag naar vlees.Mensen zullen dus minder vlees moeten eten en liefst dan inderdaad biologisch. Toen ik mijn vorige reactie schreef had ik die van jou nog niet gezien inderdaad. Blijkbaar waren we tegelijkertijd aan het typen.
Voor de rest blijf ik inderdaad bij mijn standpunt omdat daar voldoende wetenschappelijk bewijs voor is en ik het dus niet nodig vind om onschuldige dieren te doden. De zogenaamde theorieën en "bewijzen" waar je mee komt zijn niet echt bewijzen. Er zijn veel meer wetenschappelijke studies te vinden die het tegendeel bewijzen. Zuivel consumeer ik zeer beperkt (niet dagelijks) en alleen biologisch. Het meeste wat ik eet is plantaardig. Er is van alles tegen zuivel te zeggen, maar liever inconsequent goed dan consequent fout. Als iedereen zo zou doen was er veel minder milieubelasting en waren er minder welvaartsziekten. Wellicht ga ik het nog meer minderen. Erg makkelijk om met een vinger te wijzen naar mensen die het wel beter doen, maar net niet 100% perfect. Veel gebruikt zeer flauw argument.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Tinus: ik slik geen supplementen. Vegetariërs zijn echt niet gezonder omdat ze supplementen zouden slikken. Is juist niet nodig bij gezonde voeding. Biologische zuivel en eieren gebruik ik zeer beperkt (niet dagelijks) en toch geen B12 tekort of welk ander tekort dan ook.
Omdat ik ook al ruim 20 jaar nooit meer bij een dokter ben geweest, heb ik dat eens uit nieuwsgierigheid laten onderzoeken.
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid: Ook had hij minder energie omdat het voor het lichaam moeilijker is om energie te halen uit vet dan uit koolhydraten. Dit is -wetenschappelijk gezien- gewoon niet waar. Je lichaam kan heel goed energie uit vet halen. Sterker nog, vet is juist de ideale brandstof. Wist je dat het ketogene dieet nog steeds gebruikt wordt bij lastigbehandelbare epilepsiepatienten, omdat hersenen beter werken op ketonen/vet, dan op suiker? http://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/epilepsie/behandeling/ketogeen.php Mbt je opmerking: Het meeste wat ik eet is plantaardig. Nogmaals, eet je verse groente/fruit? Ook al realiseer je je, dat dat ook behoorlijk milieubelastend is? Of eet je inmiddels uit blik (beter voor het milieu wegen bewaren en duurzaam)?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus, ik eet alleen biologische groente en fruit. Dit komt grotendeels uit mijn eigen regio, behalve dan zaken als bananen en citrusfruit.
Alleen in de winter wordt er biologische groente deels uit het buitenland gehaald omdat hier dan weinig groeit. Dit is niet "perfect" maar altijd nog vele malen beter voor het milieu dan wat de meesten doen. Ook eet ik inderdaad wel eens groente uit de vriezer of uit een potje. Kan ook prima. Ik heb een redelijk grote vriezer. (wel energiezuinig uiteraard;-)) Het is niet voor niets dat je lichaam van nature eerst de koolhydraten aanspreekt. Als je koolhydraat-arm gaat eten laat je dus heel erg veel gezond plantaardig voedsel staan. Plantaardig voedsel bestaat nou eenmaal grotendeels uit koolhydraten. Ook val je er dus van af en blijf je slank zonder hongergevoel. Waarom zou je dan Atkins gaan proberen? Tenzij je van die enorme stank houdt die je dan verspreidt;-) En STEL koolhydraat-arm zou niet ongezond zijn (ik zeg "stel" omdat ik dus niet denk dat het heel gezond is) hoe wil je dan die grote hoeveelheden vlees produceren voor de hele wereldbevolking? Volgens mij hebben we dan een extra planeet nodig.
Heb je die uitzending van de VPRO al bekeken? Is dat ook allemaal onzin volgens jou?
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid, je gata een zijspoor op met je vraag 'hoe wil je dan die grote hoeveelheden vlees produceren voor de hele wereldbevolking?' is de tegenvraag: hoe wil je voldoende koolhydraten produceren dan?
Slechter eten is geen oplossing. Sterker nog, in de wereldgeschiedenis is die oplossing diverse malen gebruikt (bv bij de uitvinging van de landbouw), en het gevolg is ALTIJD geweest dat er MEER mensen kwamen, waarna er nog steed shonger was. Ook dat dreigt nu te geburen: we kunnen wel massaal wereldwijd aleen maar rijst gaan eten, maar als de wereldbevoling doorgroeit zoals nu, zal er op een gegeven moment ook te weinig rijst zijn.
Er is, kortom, maar één oplossing (tegen honger): Geen bevolkingsgroei meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat filmpje stelt dat we met gemak 10 Miljard mensen met vlees kunnen voeden als hun oplossing op grote schaal uitgevoerd wordt. Kijk svp. de 10 seconden: van 16:50 tot 17:05 (dezelfde link:)
https://www.youtube.com/watch?v=vpTHi7O66pI Twee minuten later laten ze zien dat dit gebieden zijn waar landbouw niet meer mogelijk is en eerder laten ze zien dat landbouw voor meer woestijnvorming zorgt.
Van woestijn naar grasland bindt CO2, deze vleesproductie is niet alleen CO2 neutraal maar CO2 opnemend. Waarom doen we dit niet? Eigenlijk vind ik de rest waar we het over hebben, veel minder belangrijk dan deze film.
Maar toch:
Wat Boele zegt klopt niet, ik communiceer met een grote groep hoog vet eters en ontmoet er af en toe enkele persoonlijk.
Niemand stinkt.
(Atkins is trouwens niet helemaal ok, vooral in het begin te extreem) Wat ik zeg over dierenleed is niet makkelijk.
Stel je een 100% vegetarische wereld voor:
dieren die geen melk meer geven worden afgemaakt en weggegooid, stierkalfjes meteen na de geboorte.
Een 100% veganistische wereld:
Er zullen nauwelijks nog dieren rondlopen: geen schapen en koeien meer in de wei, maar ook geen weidevogels meer, want graslanden bestaan niet meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tinus: Plantaardig voedsel produceren voor mensen kost minder grond dan vlees. Voor 1 kilo vlees is gemiddeld maar liefst 5 kilo veevoer nodig. Voor een kilo rundvlees zelfs zo'n 12 kilo, Je kan met gemak de hele wereldbevolking plantaardig voeden. Dat geldt dus niet voor dierlijke producten.l.
En waarom noem je plantaardig eten "slechter eten"? Dat is dus juist veel gezonder zoals je overal kan lezen. @Jackd: Minder weilanden betekent ook meer ruimte voor natuur in Nederland. Meer bossen etc, met veel dieren die daar kunnen leven. Mooier dan alleen maar weilanden overal.
Een 100% veganistische wereld hoeft niet, de honden en katten in Nederland willen nog wel vlees eten;-) Wel kan de vleesproductie dus drastisch verlaagd worden als mensen eens wat gezonder gaan eten. Dat scheelt ook enorm in de ziektekosten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je begrijpt ondertussen vast wel dat gezonder eten in mijn optiek juist meer vet en vlees eten betekend.
Ik heb mezelf op die manier van een chronische darmaandoening afgeholpen. Dat scheelt mij behoorlijk in de ziektekosten. (en zo ken ik er meerderen en ja, ik weet dat enkele voorbeeld op zich weinig zeggen) ps. kijk dat filmpje nog eens: Ja kan de wereld met gemak dierlijk voeden.