Heb maagverkleining vlg Mason, maar kan niet gewoon eten, wil nu 'n bypass, kan ik dan wel eten, zonder te braken?

Mijn maag kan geen "normale" warme maaltijd verdragen, spuug alles weer uit, ( heb een maaginhoud van 25ml. ipv gebruikelijke 50ml.) al jaren, toen ik teveel afviel, dreigde men met sonde voeding, ben nu weer(veel) aangekomen, uit angst voor de sonde, ben ik gaan "zondigen", door véél snoep tot mij te nemen, om op gewicht te komen, was bij een lengte van 1.77m, amper 50kg., maar ben nu weer hard op weg naar af,(85kg.), bij een bypass sla je toch feitelijk je maag óver?

Toegevoegd na 2 uur:
De bypass is al toegezegd, en ik ging van 150kg. naar 50kg. en nu weer naar 85kg., ik wil júist mijn maag overslaan omdat deze geen voedsel meer verdragen kan, (chocolade smelt, en chips en tuc, gaat nét), ik wíl juist weer kunnen eten, de arts die de bypass wil doen, voorziet grote problemen ivm tekort aan álle voedingsstoffen/vitamines, ben al mijn tanden al kwijt, mijn vit. D is 14, normaal is 75/100! Natúúrlijk wil ik (weer) slank zijn, daar is 't om begonnen, maar ik wil óók kunnen eten, zónder dat ik het een 2e, 3e en 4e keer terug in mijn mond krijg. En ik kreeg de toezegging overigens wegens Óndergewicht. Dus vál alsjeblieft niet allemaal over mij heen, het is geen mode gril ofzo, ik vroeg me alléén áf, of ik zou kunnen eten, omdat de maag overgeslagen zal worden, of blíjf ik toch spugen, want daar ben ik zo bang voor, dat dat spugen zal blíjven, en dan is 't idd wél weer een zware operatie!! Ik hoop dat het nu wat duidelijker is??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan je beter aan je huisarts vragen, die heeft er verstand van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat je met een gewicht van 85 kilo een bypass krijgt. Kom op, dat is nauwelijks overgewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik helemaal met je eens Maeve. Bij zo'n minimaal overgewicht slaat dat nergens op. Dan zou 3/4 van Nederland zo'n operatie kunnen/mogen krijgen.
Rieneke1
12 jaar geleden
is het niet beter in samenwerking met een dietiste gezond te leren eten, ipv weer een zware ingreep te moeten doorstaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik helemaal met je eens Maeve. Bij zo'n minimaal overgewicht slaat dat nergens op. Dan zou 3/4 van Nederland zo'n operatie kunnen/mogen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nav je toevoeging: het verhaal is kennelijk groter en ingewikkelder dan in het begin leek. Misschien had je de beginvraag duidelijker moeten formuleren.
Verder moet je met dit soort specifieke problemen niet hier aankomen maar bij de arts aankloppen. Die weet precies hoe het zit en wat voor jou het best is.

Het beste antwoord

Ik denk niet dat je veel hebt te "willen". Een bypass is een hele zware ingreep en je zegt zelf dat je gewichtstoename grotendeels is veroorzaakt door veel snoepen. Daarin zul je je eerst moeten gaan beheersen. En je overgewicht is zo minimaal dat je een bypass helaas op je buik kunt schrijven denk ik.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik zie nu je toevoeging en dat verandert de zaak natuurlijk wel. Dit is wel heel erg vervelend voor je. Maar een collegaatje van mij heeft een jaar terug een maagverkleining ondergaan en zij "spuugt" ook regelmatig (bijna altijd) haar eten weer uit of heeft last van oprispingen. Bij haar komt het atijd als zij haar eten niet met kleine hapjes eet en heel, heel goed kauwt (op baby-Olvarit-niveau). En daarnaast heeft een moeder van een vroeger schoolvriendinnetje begin jarig 90 een bypass gekregen (vanwege een maagtumor overigens) maar dat veroorzaakt ook nogal wat problemen. Je moet bedenken dat eten in de maag wordt voorbewerkt zodat je darmen het beter kunnen verwerken. Als je de maag dan overslaat krijgen en darmen een mega-klus voor hun kiezen. Ik kan me nog herinneren dat zij altijd op een heel strent dieet stond.
Maar als ik zou was zou ik nogmaals bij je specialist te rade gaan en hem het hemd van het lijf vragen. Het is jouw lichaam en jouw gezondheid waar over het gaat. En niet elke verandering (lees bypass) is ook een verbetering in dit geval hoor.
Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ al is het alleen al om de leuke woordspeling :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad + Deed je dat expres, Anna? Soms maken mensen onbewust dergelijke woordspelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gossie, nee, deze was echt totaal onbewust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Freudiaans ;-)

Andere antwoorden (2)

Je maag doet zinnige dingen met je voedsel. Ik vraag me af of je darmen blij worden als ze niet-voorbewerkt voedsel krijgen.
Maar waarom zou je zoiets willen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Beestenboel,

Je hebt nauwelijks overgewicht en zal dus niet in aanmerking komen voor een bypass.

Wat naar mijn mening veel belangrijker is, is om op een goede manier met voedsel om te gaan. Zo kun je ook het welbekende jojo-effect te lijf gaan. Raadpleeg eens een huisarts. Deze kan je eventueel doorverwijzen naar een deskundige (een psycholoog of een diëtist bijvoorbeeld).

Van maagverkleiningen heb ik geen verstand, maar ik hoor wel van veel mensen dat ze uiteindelijk toch weer aankomen. Voor dat uitspugen zou ik eveneens naar de huisarts gaan, want dat klinkt niet heel fijn.

Voor de rest wil ik je adviseren om zuinig met je lichaam om te gaan. Succes.