Mag je vocht in potjes bonen consumeren?

er wordt beweerd dat vocht in potten bonen e.d kankerverwekkend zou zijn als dat meegekookt word nu vraag ik me af hoe het dan zit met de bonen of welke groente dan ook want die zit al veel langer in dat vocht
ik had de gewoonte om de hele inhoud op te warmen en te nuttigen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

In rauwe bonen zitten stoffen die darmkrampen en winderigheid kunnen veroorzaken (onder meer raffinose) of zelfs stoffen die ronduit giftig zijn (lectine). Daarom moet je de meeste peulvruchten, zoals linzen, witte of bruine bonen en kikkererwten eerst weken. Het wordt aangeraden om het water waarin je (gedroogde) peulvruchten weekt weg te gooien, maar nog belangrijker voor het vernietigen van in elk geval lectine is verhitting. Langdurig weken en het water weggooien, eventueel meer dan één keer, vermindert voor zover ik weet vooral darmproblemen bij mensen die daar gevoelig voor zijn, lectine wordt onschadelijk door verhitting.

Ik weet niet of er echt een keiharde link is tussen lectine en kanker, maar lectine kan invloed hebben op de celdeling door hoe het zich aan het celmembraan hecht, dus wellicht is daar een mogelijke link.

Dat betekent echter niet dat je het vocht van geweckte bonen niet zou kunnen eten. Bij het wecken is het product al voldoende verhit. Zo geeft de site van het voedingscentrum het volgende aan over sperziebonen:

"Veiligheid
In peulvruchten zoals sperziebonen komt de natuurlijke gifstof lectine voor. Door het koken van de sperziebonen raakt de giftige stof uitgewerkt. Gekookt zijn sperziebonen dus niet gevaarlijk voor de gezondheid.

Voedingsadvies
Rauwe sperziebonen moeten niet gegeten worden. Sperziebonen in pot en blik en uit de diepvries kunnen wel gegeten worden zonder te koken, want deze zijn al gekookt. "

(Bron: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/sperziebonen.aspx)

Conclusie: het vocht uit potten of blikken kun je altijd gewoon eten of drinken. Omdat producten door het weckproces al gekookt zijn, kun je producten uit blik (of pot) zelfs onverhit eten. Bonen en andere peulvruchten moet je echter niet rauw eten, en als je zelf gedroogde peulvruchten bereidt en eerst laat weken, kun je het water waarin je ze hebt geweekt niet meer gebruiken. Tenzij je ze daar ook in kookt, want verhitting maakt de lectine onschadelijk. Als je snel last hebt van je darmen bij het eten van peulvruchten, kun je het beste langer weken, het water achteraf weggooien en schoon water gebruiken voor het koken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat mag. Geloof de indianenverhalen niet. Er mag geen vergif in of bij etenswaren zitten. Allicht niet.
Ik drink het vocht meestal. Van ananas, capucijners, augurken, uitjes, etc. Lekker.