hoe kan Roosvicee ferro schadelijk zijn?

Binnen 3 net Geen weken heb ik een liter roosvicee ferro op. Ik drink het 2 x dagelijks bij het eten.. Maar ik lette niet op de hoeveelheid.. Dus ik denk dat ik gemiddeld zo een 10 eetlepels per dag heb gebruikt.

Ik had een lichte bloedarmode

Heb ik nu veel problemen met mijn gezindheid? Ik merkte wel dat mijn not lasting wat donkerder werd maar nu Ben ik
Ermee gestopt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.7K
tinus1969
10 jaar geleden
Laat eerst de oorzaak van je bloedarmoede uitzoeken. Roosvicee Ferro heeft geen zin, als de oorzaak elders ligt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
was 8.4 ipv minimaal 8.5
Ik sport veel en at weining ijzer voeding denk ik
Ritsuka
10 jaar geleden
8.4 is niet dramatisch slecht, dan hoef je niet gelijk dit te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee klopt. Maar ik vroeg me alleen af of dit een alarm fase was (ik bedoel dit hoeveeheid ijzerinname)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat doet het licham met de extra ijzer dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.4 is in de verste verte geen bloedarmoede.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
DavidCross, volgens mij scheidt je lichaam het teveel aan ijzer gewoon weer uit.

Antwoorden (1)

Door obstipatie vanwege de ijzer en vanwege de suiker die erin zit.

Obstipatie is dus het grootste probleem.

Roosvicee geeft aan op hun site dat in z’n algemeenheid de maximumdosering bij ferro voor volwassenen drie eetlepels is. Daar zit je ruim boven en daar kun je inderdaad donkere, maar ook harde ontlasting van krijgen. Dat kan al bij een normale dosering, dus zou ik nu zeker verwachten.

Dat moet je dus even goed in de gaten houden: als je last krijgt van je buik of als je merkt dat je bij de stoelgang hard moet persen of als je veel minder vaak kunt dan anders, neem dan maatregelen: zorg ervoor dat je voldoende drinkt en dat je extra vezels tot je neemt. Je kunt proberen om op de nuchtere maag een glas lauw water te drinken of andere algemene tips voor obstipatie opvolgen. Als dat allemaal niet werkt, neem dan contact op met je huisarts. Neem liever geen laxeermiddelen die werken op basis van prikkeling van het darmslijmvlies (zoals bisacodyl en producten op basis van senna).

Er zijn wel laxeermiddelen die beter zijn voor je darmen en een aantal is ook zonder recept verkrijgbaar (o.a. lactulose en psyliumvezels) maar ik wil je toch aanraden om naar je huisarts te gaan. In de eerste plaats ben je anders met het ene zelfzorgmiddel de symptomen van overdosering van het andere zelfzorgmiddel aan het behandelen en dat op zich lijkt me al een teken aan de wand. In de tweede plaats geef je zelf aan dat je een lichte bloedarmoede hebt en is dat sowieso iets wat opgevolgd moet worden door een arts. Die kan dan – en dat is de derde reden – meteen je ijzergehalte opnieuw laten bepalen. Ik begrijp alleen niet goed waarom er blijkbaar wel bloedarmoede bij je is geconstateerd, maar de arts vervolgens geen advies heeft gegeven.

In z'n algemeenheid: ijzer is pas toxisch in veel hogere dosering. Het grootste probleem zijn de maag-darmklachten, zoals misselijkheid en obstipatie (of in zeldzamer gevallen diarree). Ernstige obstipatie kan leiden tot een volledige afsluiting van de darm, dus moet zeker behandeld worden. Verder kunnen je tanden verkleuren door het gebruik van ijzeroplossingen. Maar als je lichaam ijzer gewoon af kan breken (en anders zou je geen ijzertekort hebben gehad) is dat wel een beetje wat je kunt verwachten.

Maar ga sowieso naar je huisarts vanwege die bloedarmoede.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Tip: download Lazarus form recovery, en je hebt met twee klikken je verdwenen antwoord retour! Heb ik al veel baat bij gehad hier op Goeie Vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank, Amadea! Even als reactie op mijn eigen vraag: dit is een samengesteld antwoord dat is gewijzigd door de moderators omdat er twee gelijksoortige vragen waren. Nu lijkt het net alsof ik eerst twee punten benoem en daarna maar op één ervan verder ga door een conclusie te trekken die ik verder niet onderbouw, maar dat heeft te maken met de aard van de andere vraag en de aard van het oorspronkelijke antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus het kan zijn dat ik ijzerstapeling nu heb, of mijn ferritine veel te hoog is, ik had ooit een beetje verhoogde ferritine, en nu is het blijkbaar een feest in mijn licham :-(? Hoe kom ik van dit ijzer vanaf. Ik heb dus nu 2 weken overdosis ijzer gehad. Ik heb geen opstipatie, wel een beetje donkere ontlasting. Verder voel ik me prima.