Vandaag 20 Gr. Verzadigd vet binnen gekregen, zuivert mijn lichaam als ik de komende week vet vermijd?

Ik heb vandaag al 20 Gr. Verzadigd vet binnen gekregen, waardoor ik me erg schuldig voel. Mede doordat ik deze week al 3 keer eerder hier aan kwam. Als ik de komende week de vetten vermijd, zuivert mijn lichaam dan? Of heb ik mijn lichaam nu al schade aan gedaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schade? Met een paar grammen vet doe je je lichaam echt geen schade aan. Als het menselijk lichaam zo gevoelig was, was de mens allang uitgestorven. Waarom voel je je schuldig over een paar grammen verzadigd vet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pas maar op dat je niet doorslaat met deze obsessieve gedachten: met een eetstoornis beschadig je je lichaam, en volgens mij solliciteer je daar, ook op basis van eerdere vragen, behoorlijk naar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het niet alleen vandaag was, maar heb deze week al 2/3 keer zoveel vet binnen gekregen. En met schade bedoel ik niet gelijk dat ik er aan dood ga.. Meer dat mijn lichaam van binnen ongezonder wordt, meer vet opsla, aankom etc
Ritsuka
11 jaar geleden
Vet is niet per se slecht hoor, plantaardige vetten zijn juist erg gezond, dierlijke vetten kun je ook prima hebben. Enige vtten die eigenlijk slecht zijn, zijn de vetten uit koekjes, chips, patat tc (transvet)
Ritsuka
11 jaar geleden
Van vet word je niet vet, ik ben juist afgevallen toen ik meer vetten ging eten.
Ritsuka
11 jaar geleden
Als ik zo je vragen lees lijkt het of je een ongezond relatie hebt met voeding, vooral met vet.
Is mijn assumptie correct?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt dat ik geen 'nornale' relatie heb met eten. 6 jaar geleden heb ik een eetstoornis ontwikkeld. Meerdere opnames, therapieën etc gehad. Maar dat betekent niet dat ik geen eerlijk antwoord op mijn vraag verdien toch? Dat staat los van het wel of niet een eetstoornis hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn vraag heb ik het dan enkel over de verzadige vetten.
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet goed te antwoorden zonder te weten wat de bron van de vetten is. Was het van noten, avocado, eieren?
Of was het van iets met vlees?
Of was het een snack als koekjes of chips?
Je lichaam reageert anders op verschillende voedingsmiddelen,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn alle verzadigde vetten niet hetzelfde dan?
Bij mij was het aantal gram vet uit meerdere voedingsmiddelen die ik normaal gesproken beperk/vermijd: halvarine, volle zuivelproducten, koekjes (liga, sultana etc) en snacks als chocolade/ijs.
Ritsuka
11 jaar geleden
Halvarine kun je beter vermijden, ben zelf meer fan van echte boter (geen transvet).
Volle zuivelproducten zijn gezond en vullen goed
Koekjes zijn vaak suiker en transvet, mag voor af en toe wel, maar liever vermijden
Chocolade is gezond met mate (zo puur mogelijk)
IJs, heerlijk voor af en toe :) Gewoon morgen iets meer groente eten, volwaardige koolhydraten en eiwitten, en veel water drinken (balansdag). Dan is er verder niks aan de hand hoor.
Ritsuka
11 jaar geleden
Niks om je schuldig over te voelen dus, je hebt een dagje wat koekjes gegeten, so what? Het was lekker toch?
Je bent menselijk, je kunt niet alles perfect doen.
Morgen ga je gewoon weer werken aan je lichaam voeden met genoeg gezond en lekker eten. Passen er ook geen koekjes meer in ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
halvarine moet je niet vermijden als je niet op een andere manier aan je vitamine A en D komt ritsuka.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ok, het is wel voor die vitamines, maar dan moet je wel goed op de verpakking kijken of het geen transvet bevat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In halvarine zitten geen vitamines, er worden synthetische vitamines aan toegevoegd. In roomboter zitten van nature o.a vit a, d en k.
Verder zijn de verzadigde dierlijke vetten in roomboter goed, zelfs essentieel te noemen.
Roomboter i.p.v. halvarine is mijns inziens een zeer goed idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom wordt door het voedingscentrum dan aanbevolen om 5gr halvarine per boterham te gebruiken? Als roomboter/margarine etc beter is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom hebben zoveel mensen last van hart en vaat ziekten en cholesterol?
Mensen zoals de vader van viridiflavus die ouderwets vetrijk eten hebben daar geen last van.
(met ouderwets bedoel ik vooral dat het onbewerkt is)
Dan klopt er toch iets niet van wat er door het voedingscentrum verteld wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je a aan b toevoegt zit a in b Jackd. Helemaal geen smeersel op brood en ook andere vetten en oliën vermijden om te bakken/braden geeft een tekort aan vit A en D. Of je dat nu toevoegt aan halvarine of niet heeft daar niets mee te maken en is een hele andere vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je a aan b toevoegt is b iets anders geworden. De meeste merken voegen inderdaad aan hun smeersel vitamines toe, in het geval van vit d. kan je je dan nog afvragen welke vorm dat is. (d2, d3, ..)
Maar in kunstboter zitten op zich geen vitamines. De enige die het over het totaal vermijden heeft ben jij Pelle, Ritsuka is duidelijk voor vetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De VRAAGSTELLER vermijdt halvarine Jackd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, ik probeer alle vetten te vermijden. Maar ik weet genoeg, ik heb het antwoord!

Het beste antwoord

Twintig gram is niets op een lichaam van 50 000 gram. Misschien kan een psycholoog je verder helpen, voedingsdeskundigen kunnen hier niets mee. Dit kleine beetje vet zal gewoon verbranden om je lichaam op temperatuur te houden en zo. In principe is daar ook niets van te zeggen, je neemt legosteentjes in en wat je lichaam er vervolgens mee doet is min of meer toevallig, continu worden er stoffen omgezet, vastgelegd en afgebroken in je lichaam. Wat er met dit kleine beetje vet gebeurt is dus niet zo te zeggen. Mijn vader eet zijn hele leven al wit spek, zonder dat dat hem enige schade schijnt te berokkenen (81 en fit).