Is het schadelijk als ik als 20 jarige davitamon activit 50+ in neem?

Ik ben aan het lijnen en vul alles in op eetmeter. Zo kwam ik erachter dat ik bepaalde vitamines/voedingsstoffen mis. Deze zitten in davitamon 50+. Als ik deze inneem, worden de balkjes groen, wat dus betekent dat ik genoeg van een bepaalde stof binnenkrijg. Toch vroeg ik me af of het ook schadelijk kan zijn, aangezien ik nog lang geen 50 ben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Het is net zo schadelijk als dat je een vitamine pil inneemt voor peuters.
Totaal geen probleem en zeker niet schadelijk.
Er zitten gewoon een hoger percentage vitamines en mineralen in die ouderen vaak te weinig binnen krijgen en/of meer nodig hebben.
Als jij deze meer inneemt dan scheidt jouw lichaam het teveel gewoon af.
Het is niet zo dat zo'n pil een dusdanige hoge dosering heeft dat het schadelijk is omdat je deze dosering (nog) niet nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het teveel binnen krijgen van bepaalde vitamine is zeker niet ongevaarlijk. Lang niet alle vitamine scheidt het lichaam uit bij overdosering.
Vooral vit A en D kunnen gaan 'stapelen' zoals dat heet en op de lange termijn klachten veroorzaken.
Maar ook een teveel aan vit C op een lange termijn is niet onschadelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Maar 1 tablet voor 50+ geeft echt geen overdosering in het geval als je 20 bent. Dan moet je echt zowat een hand vol opvreten in 1x.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vitamine A betreft ben ik het wel met je eens. Met name zwangeren doen er goed aan er voorzichtig mee te zijn. De risico's van een tekort aan vitamine D zijn doorgaans groter dan die van teveel want dan moet je het wel erg bont maken qua inname. Van de bekende tabletjes moet je dan meerdere potjes door je eten roeren en dat dan vele dagen achter elkaar. Ook vitamine C kun je in veel grotere hoeveelheden verdragen dan de ADH, die echt belachelijk laag is. Er wordt nog steeds vaak beweerd dat je er nierstenen van kunt krijgen maar het enige 'bewijs' daarvoor is jaren geleden al onderuitgehaald.
Zeker als je je aan de aanbevolen dosering houdt is dat niet schadelijk.

Vitamine A, een vitamine die overgedoseerd kan worden en dan niet eens zo makkelijk bij volwassenen maar wel bij zwangeren, zit er niet in.

De ADH van vitamine D, beseffen we steeds meer, van 5 microgram per dag, is uiterst laag. Bovendien kan vijfhonderd maal die ADH nog geen kwaad voor je gezondheid, althans die schadelijkheid is niet gebleken uit onderzoek.

Over 120 mg vitamine C zou ik me maar helemaal niet druk maken. Meer dan een gram of zes, dus meer dan zesduizend milligram, kan hoogstens wat winderigheid of diarree veroorzaken.

Vitamine K kan hoogstens een probleem zijn bij gebruik van antistollingsmiddelen en dan nog bij een forse overschrijding van de ADH.

Bij de mineralen ontbreekt kalium, een veelgebruikt middel in multi’s, kennelijk om het risico op overdosering te voorkomen, want kalium kun je vrij gemakkelijk overdoseren.

Conclusie: Davitamon Actifit 50+ is een multivitamine in een uiterst risicovermijdende dosering, waardoor je eerder het risico loopt om je tekorten te continueren dan dat je van bepaalde stoffen teveel binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omega Pharma Nederland is leverancier van verschillende zelfzorgproducten waaronder het merk Davitamon.

Het is niet schadelijk wanneer je als 20-jarige Davitamon Actifit 50+ gebruikt. Maar de samenstelling van Davitamon Actifit 50+ producten is specifiek afgestemd op de vitamine- en mineralenbehoeften van volwassenen vanaf 50 jaar.

Gezien je leeftijd en omdat je aan het lijnen bent, is ons advies om een ander product te gebruiken. Zo heeft Davitamon specifiek voor gewichtsbeheersing het product Davitamon Compleet Plus Gezond Gewicht. Als je hier meer over wilt weten kun je kijken op http://www.davitamon.nl/pages/product.php?page_id=36&group_id=7&product_id=26