Moet je je bij een vetpercentage van 3% zorgen maken om te veel verzadigde vetten te eten?

Een kennis van mij heeft een vetpercentage van 3% en wil dit nu natuurlijk verhogen . Hij is hiervoor bij een dietiste geweest en die heeft hem aangeraden alle magere producten te vervangen door volle. Zo eet hij nu elke dag 2 a 3 plakken 48+ kaas, drinkt hij zo een 3 glazen volle melk per dag. In de plaats van kipfilet en dergelijke moet hij nu juist boterhamworst, salami, pindakaas,zalm en dergelijke calorierijke producten op brood doen. Ook moet hij nu altijd jus bij de aardappelen doen. Eieren moeten worden gebakken en elke dag een stuk taart en 1x in de week frietjes zal voor hem alleen maar goed zijn volgens de dietiste. Ik snap wel dat hij nu wat vetter moet gaan eten, maar volgens de ''normale richtlijnen'' krijgt hij nu wel veel meer verzadigde vetten binnen dan goed voor hem zou zijn. Nou snap ik dat dit maar een voedingsschema is totdat hij een normaal vetpercentage heeft bereikt en dat het hiermee wel moet lukken, maar kan dit teveel aan verzadigde vetten nadelige gevolgen voor zijn gezondheid opleveren of is dit in zijn situatie alleen maar goed? (Hij krijgt natuurlijk ook teveel onverzadigde vetten binnen, want hij eet ook noten en avocado's enzo, maar ik weet dat dit niet zo een kwaad kan, maar vraag me dus af hoe dit bij verzadigde vetten is?). (Transvet is zelfs in zijn geval slecht dat weet ik)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Goed advies van dietiste lijkt mij, zijn voornamelijk goede vetten.
Al dat gedoeover verzadigde vetten valt best mee.
Reddie
10 jaar geleden
@Ritsuka , inderdaad, overreacting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al dat gedoe over verzadigde vetten valt helemaal niet mee. Alleen bedoel ik daarmee dat verzadigde vetten juist zeer belangrijk zijn en dat mensen daar al dat gedoe bang gemaakt worden voor iets dat gezond is.
(ik ben het dus met jullie eens) Alleen met dat eieren bakken ben ik het niet helemaal eens, in ieder geval niet te lang bakken, beter zacht gekookt.

Antwoorden (1)

voor een korte tijd kan het geen kwaad.
cholesterol is overrated, maar ok, daar is veel discussie over en is te breed voor deze vraag.

goed advies van die dietiste.