Hebben sardientjes of makrelen meer kwik?

Ik vroeg mij af of het eten van sardientjes en makrelen wel veilig is omdat ik me zorgen maak over de kwikgehaltes...

En weet iemand welk van deze 2 vissoorten het meeste kwik bevat?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
Cryofiel
10 jaar geleden
In het alternatieve circuit is kwikvergiftiging redelijk populair. Vooral in Amerika. Het fijne van kwik is dat je er alle klachten aan kunt toeschrijven waarvoor je geen directe oorzaak kunt vinden. Ook bestaat er geen eenvoudige diagnose om vast te stellen of je kwik in je lichaam hebt. Dit maakt het heel makkelijk om alles te beweren wat je maar wilt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tikkie kort door de bocht, Cryofiel. Mijn moeder heeft een fikse kwikvergiftiging opgelopen door amalgaamvullingen (dit was ook aan te wijzen met bloedonderzoek). De tandarts heeft toen beetje bij beetje andere vullingen geplaatst, en het kwikgehalte is toen gedaald, en de klachten verdwenen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Hoe is dat gemeten dan? Ik bedoel: door een echt lab, of door zo'n alternatief lab dat altijd datgene vindt dat je graag wilt vinden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, rustig maar :) Door het officiële lab van het UMCG
Cryofiel
10 jaar geleden
Oh, dat is heel bijzonder. Zijn de vullingen verkeerd aangebracht, of heeft jouw moeder last van knarsen (bruxisme)? Normaal gesproken heeft het kwikbestanddeel van amalgaam namelijk geen meetbare invloed op het lichaam. Het is zeker niet aantoonbaar in het bloed, en zelfs niet in de cellen waarin het zich gedurende vele jaren kan ophopen (dit is bij overledenen (met toestemming) geconstateerd door na hun overlijden monsters te nemen van hun organen en die monsters zeer nauwgezet door te meten).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze heeft inderdaad nogal last gehad van nachtelijk tandenknarsen. (daarnaast was de tandarts een klojo, maarde kwaliteit van zijn werk valt mee). Lijkt me enigszins aannemelijk dat knarsen de vullingen beschadigd? Ze had praktisch al haar kiezen gevuld. En over die aantoonbaarheid; of ze heeft destijds een niet volledig verhaal verteld en het kan niet aangetoond worden, zoals jij zegt, of er moet wel erg veel vrijgekomen zijn.
Zal nog eens navragen hoe dat zat
Cryofiel
10 jaar geleden
Tandenknarsen schraapt continu microdeeltjes van de vullingen af. Een goede vulling is sowieso zodanig geplaatst dat de drukpunten van de tegenoverliggende kiezen niet op de vullingen komen; eenvulling ligt daarom een fractie van een millimeter dieper dan het omliggende tandglazuur. Elke tandarts kan aan de slijtagesporen op het gebit zien of er sprake is van bruxisme. Is dat het geval, dan moet hij daar nog extra rekening mee houden bij het zetten van de vulling. Niet alleen voor dit afslijt-effect, maar ook omdat iemand met bruxisme gemakkelijk zoveel druk op de vulling kan zetten dat er een barst in de vulling ontstaat. Dat geeft lekkage. Ontdekt de tandarts dat snel genoeg dan kan de vulling op tijd worden vervangen. Ontdekt de tandarts het te laat, dan is een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk. Ook loop je dan risico op tandwortel- of kaakontsteking.

Het beste antwoord

Makreel bevat gemiddeld iets meer kwik dan sardientjes.

Sardientjes en makreel behoren to de vissoorten die het laagste gehalte kwik bevatten. Dit komt doordat ze onderaan de voedselketen staan: ze eten enkel plantaardig voedsel en plakton, waar niet zo heel veel kwik in zit. Vissen die hoger aan de voedselketen staan, en dus andere vissen eten, krijgen bij elke maaltijd een dosis kwik van een klein visje binnen en slaan dit op in hun lichaam, waardoor uiteindelijk hun kwikgehalte veel hoger ligt.

De kwikgehalten van alle vissoorten in Nederland zou volgens De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) "ruimschoot beneden de wettelijk vastgestelde norm" zijn, wat dat precies inhoudt is natuurlijk een beetje vaag. Maar zeker bij het eten van vsissen die laag in de voedselketen staan hoef je je echt geen enkele zorgen te maken. Zou je elke dag tonijn of zalm eten, dan zou je weldegelijk aan een ongezonde portie kwik blootgesteld worden, maar ook het zo nu en dan eten van deze vissen kan (voor jou, voor de vissen is het een ander vehaal) geen kwaad.

Op deze mijn bron een link naar een pdf waar rechts op de tweede pagina een lijst van vissen staat, gerangschikt van laag naar hoog kwikgehalte. Daar zul je vinden dat sardientjes(sardine) bovenaan de lijst staat, na de schelpdieren, en makreel (mackerel) daar niet zo ver onder.

Toegevoegd na 7 minuten:
kleine correctie: Sardien eet (dierlijk) plankton. Makreel eet ook dierlijk plankton, maar jaagt, wanneer volgroeid, ook op kleine visjes. Misschien dat dat verklaart waarom makreel net iets meer kwik bevat.