Hoe aankomen in spiermassa met mijn gewicht en lengte?

Hallo,

ik heb al veel gezocht op internet (ook op GV) maar kon geen antwoord vinden want iedereen heeft een ander gewicht en dus ook een ander antwoordt. Mijn vraag is:

Wie weet er wat ik moet eten om goed ik spiermassa aan te komen?
's Ochtends (7.30 uur)?
's ochtends (10 uur)?
's Middags (12.30 uur)?
's Middags (4 uur?)?
en avond eten (7uur?)

ik weet dat ik vaak moet eten om aan te komen.. maar ik heb geen flauw idee wat ik moet eten. ik zit ook al op fitness (1 weekje) en weet ook al welke oefeningen ik moet doen maar het gaat dus fout bij het eten.

Over mijzelf:

- 1 meter 70 lang
- 48 KG
- 16 jaar oud.

wie kan mij helpen?

MVG

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je wilt aankomen, dus dan moet je meer eten dan je verbruikt.
Bereken hier wta je verbruikt met je activiteiten: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Het TDEE getal moet je hebben. Voor gezond aankomen kun je het beste een klein beetje hierboven zitten. Stel dat je 2500 kcal verbruikt met je actviteiten, dan zou je dus rond de 2700-2800 kcal kunnen gaan zitten.

En voor wat te eten? Volg gewoon grotendeels de schijf van vijf, makkelijkste.
Hierbij let je er goed op dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt (1-1,5 gram per kg lichaamsgewicht is een goed begin).
Focus op pindakaas, volle melkproducten, roomboter, noten eten etc om makkelijker je kcal omhoog te krijgen.
Ik gebruik zelf www.cronometer.com om in te vullen wat ik eet, om te kijken of ik goed op schema zit, maar er zijn zat andere sites hiervoor.

Een kant en klaar schema is niet zomaar te geven, gewoon uitproberen wat voor jou lichaam werkt. Ik weet dat ik over het algemeen minstens 50% koolhydraten nodig heb, zeker als ik sport, maar bij jou is het misschien anders.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ik zelf meestal probeer te doen is bij elke maaltijd of snack koolhydraten + eiwitten te nemen, en te zorgen dat ik bij de lunch en het avondeten groente heb.
Dus ontbijt bijvoorbeeld muesli met volle yoghurt, tussendoor kwark en een boterham, lunch iets wat over is van de avond ervoor (bij mij vaak rijst met groente en kip of zo).
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet minimaal 2 gram eiwit en 1 gram vet per kilo lichaamsgewicht binnenkrijgen, of je nu wilt groeien of wil afvallen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Nee hoor, hoeft niet per se. Het gaat voornamelijk om kcal in versus kcal uit, je kunt zelfs afvallen op een dieet van Twinkies: http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/11/08/twinkie.diet.professor/index.html

Andere antwoorden (2)

48 kg is licht voor spiermassa moet je veel eiwitten eten

Dus denk aan boterham met kipfle sochtends met eventueel een whey shake

En voor het slapen gaan moet je kwark eten dat is super goed voor je spieren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Evenwicht tussen koolhydraten, eiwitten en vetten is belangrijk,
maar wat is evenwicht?

Persoonlijk vind ik dat 50% van je energie inname van vetten hoort te komen.
30% van eiwitten en 20% van koolhydraten.
Dit wordt ook wel low-carb en/of paleo genoemd.

Als je gewoon wilt blijven eten streef dan naar 33/33/33
Dat zou inhouden dat je ongeveer:
1 gram kh op 1gram eiwit op 0,5 gram vet eet.

Zonder moeilijk doen is dat dik roomboter (op brood), volle kaas, volle zuivel, enzovoorts.