Is de emulgator E251 ongezond?

Veel berichten spreken tegen als je het gaat onderzoeken. Het is een stof die in elke type kaas is verwerkt en ik zou graag willen weten of het schadelijk is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.5K
Utrecht
11 jaar geleden
E251 is natriumnitraat. Dat is geen emulgator maar een conserveermiddel...
Ritsuka
11 jaar geleden
Ligt er ook aan hoeveel je er van eet, veel kaas is sowieso niet zo gezond, wegens o.a. het zout dat er in zit.

Het beste antwoord

Zoals andere GV'ers al aangeven, E251 is natriumnitraat. Er zijn andere zouten van nitraat die andere E-nummers hebben, maar dat is net wat minder relevant, want de werkzame "stof" in E251 is het ion nitraat.
Nitraat is overigens een natuurlijke stof die je overal in de natuur tegenkomt.

Als additief, nitraat is geen emulgator, maar een conservator, en in veel soorten lang houdbare producten is het (bijna) onmisbaar vanwege een heel belangrijk specifiek effect van dat goedje: het kan omzetten in nitriet, en dat werkt geweldig om de groei van Clostridium bacteriën tegen te gaan.
Clostridia zijn bacteriën die in de regel niet volledig afgedood worden door een kookproces, en die meestal in afwezigheid van zuurstof kunnen groeien (dat noemen wij "anaerobe bacteriën"), en die toxines kunnen produceren in het voedsel. Met name de bacterië Clostridium botulinum maakt een toxine op die in de top 3 staat van de meest toxische stoffen in de wereld. Hartstikke dodelijk, dus.
Vandaar dus dat voor de productie van voedsel dat lang houdbaar is, en waar Clostridium kan groeien, heel normaal is om E250 (nitriet) en/of E251 (nitraat) toe te voegen. Check maar even de ingrediëntenlijst van een willekeurig vleeswaar of kaas, en bijna zeker dat je het zal vinden.

Maar je vraag is: is nitraat schadelijk?
En het antwoord is: ja en nee.
Te veel nitraat is zeker ongezond. Ook al komt nitraat van nature voor in veel bladgroente (rucola, spinazie, sla...), is er een wettelijk maximum gekoppeld aan de hoeveelheid nitraat die hierin mag zitten. Ook als additief zijn er strikte grenzen voor de hoeveelheid die je mag gebruiken.
De reden is dat bij verhitting of onder invloed van je maagzuur, nitraat omgezet kan worden in nitriet. Nitriet reageert met eiwitten (in je pan of in je maag), en dan vormen zich nitrosamines, en van deze stof is bekend dat in grote hoeveelheden en bij langdurige blootstelling, kankerverwekkend is.

Reden tot paniek? Nee zeker, niet. De hoeveelheid toegestane nitraat en nitriet in ons voedsel is berekend zodat je bij een normale voedingspatroon nooit te veel nitraten binnenkrijgt, en het beschermend effect tegen Clostridium compenseert ruimschoots het gevaar van de nitrosamines. Het is dus een afweging tussen twee gevaren.
Als je dieet voor 100% bestaat uit vleeswaren en kaas, dan misschien moet je wel zorgen maken, maar zelfs dan, is er een enorme veiligheidsmarge in de hoeveelheid die je binnen kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig mooi en onderbouwd antwoord!! Bedankt!! Gr Jean-paul
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi onderbouwd! bedankt

Andere antwoorden (2)

E251 natriumnitraat: is een conserveermiddel en middel voor kleurbehoud in vleeswaren. Komt van nature voor als mineraal, of wordt gemaakt uit kaliumnitraat. Komt ook voor in vrijwel alle (blad)groente.

De acceptabele dagelijkse inname (ADI) is tot 3.7 milligram per kilo lichaamsgewicht. Nitraten hebben geen bijwerkingen, maar kunnen bij verhitting en in de maag omgezet worden tot nitrieten.

Dus wordt de E251 in kaas pas mogelijk ongezond wanneer je die verhit en in grote hoeveelheden consumeert.
Amadea
11 jaar geleden
Uit het feit dat de stof een E-nummer heeft, blijkt dat de gezondheidseffecten grondig zijn onderzocht, en dat de stof in ieder geval niet ONgezond is.

Of je daarmee de stof 'gezond' mag noemen is een andere vraag. Voor de meeste mensen betekent 'gezond' dat het goed is om deze stof binnen te krijgen. Dat is een sterkere uitspraak dan te zeggen dat de stof niet ongezond is.

E251 is natriumnitraat, een conserveermiddel. Dat klinkt al ongezond, maar dat is slechts het gevoel dat wordt opgeroepen bij het horen van het woord 'conserveermiddel'. Zoals gezegd, E251 is terdege onderzocht, en daarbij zijn geen schadelijke effecten gezien - anders had natriumnitraat immers geen E-nummer gekregen.

Natriumnitraat lost goed op in water. Het splitst zich daarbij in natrium-ionen en nitraat-ionen.

Natrium-ionen komen sowieso al veelvuldig voor in het lichaam, en zolang je er geen overdaad van binnenkrijgt (bijvoorbeeld via zout) is het zelfs een essentiële stof bij het functioneren van zenuwcellen (inclusief de hersenen) en spiercellen (inclusief het hart).

Nitraat-ionen zijn ook een natuurlijk bestanddeel van onze voeding. Ze komen bijvoorbeeld voor in bladgroenten. Uit mijn tweede Bron (zie hieronder; van de American Heart Association) blijkt dat nitraat-ionen zelfs een bloeddrukverlagende werking hebben.

Kortom, natriumnitraat is een stof waarvan geen schadelijke effecten zijn gevonden. Het is een combinatie van twee ionen die we beide sowieso al via de normale voeding binnenkrijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:

De bloeddrukverlagende werking van nitraat-ionen komt doordat deze ionen in het lichaam deels worden omgezet in nitriet-ionen. De nitriet-ionen verlagen de bloeddruk.

Kanttekening: deze bloeddrukverlagende werking treedt niet bij iedereen op. Lees het artikel voor de volledige informatie.

En, zoals bij alle stoffen, geldt ook voor nitraat- en nitriet-ionen: overdaad schaadt.