Waarom staat er "ook noten en pinda's worden gebruikt"?

Ik at vanochtend een ontbijtkoekje en op de verpakking stond iets van, gemaakt in een fabriek waar ook noten en pinda's worden gebruikt.
Waarom staat dat er?
Ze laten toch geen restanten mee bakken in andere producten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Mijn dochter van 8 heeft een pinda-allergie, en je wilt niet zien/meemaken wat er gebeurt als zij ook maar een spoortje van pinda binnenkrijgt. Ze heeft ook altijd een injectiepen (Epipen) bij zich.
Omdat een pinda en/of notenallergie zeer ernstig is en zelfs dodelijke gevolgen kan hebben staat dit (gelukkig) op de verpakking.

In de fabriek waar het wordt gemaakt worden dus ook bv pindakoekjes gebakken. En omdat een fractie pinda/nootal een ernstige reactie kan even wordt dit vermeld. Dit kan dus ook via kleding, of wat dan ook worden verspreid in de fabriek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat sommige mensen overgevoelig zijn voor pindas of noten en enorm gevaarlijke reacties kunnen krijgen van het eten ervan.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat snap ik.Maar als je een product koopt waar dat niet in zit. Waarom zetten ze dat toch op de verpakking?
Een pinda-allergie kan zo ernstig zijn, dat zelfs een reactie kan ontstaan omdat noten en pinda's in dat bedrijf aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overal zweven kleine stofdeeltjes. In een fabriek waar ook noten en pinda's verwerkt worden zullen kleine deeltjes van de pinda's en noten dus ook ronddwarrelen. Deze fijne deeltjes kunnen dus ook in producten terecht komen waar geen pinda's of noten in zitten. We hebben het hier idd niet over grote stukken pinda maar over hele kleine hoeveelheden pinda stof om het zo maar even te noemen. Voor mensen met een zware pinda en noten allergie kunnen deze deeltjes al genoeg zijn om een allergische reactie te triggeren. Voor deze mensen is de waarschuwing dat ze in dezelfde fabriek worden gemaakt dus heel belangrijk.