welke eiwit voedingssupplement is het beste voor je spieropbouw zonder dat het schadelijk is voor je lichaam?

Bij het sporten doe je fitness om sterker te worden. Als je dit effectief wil doen kun je het ondersteunen met voedingssupplementen. Ik heb het dan vooral over extra eiwitten. Maar wat voor soort eiwitten moet je dan nemen? Eiwitten die met suikers zijn gemaakt of zonder.. Graag ook een aantal voorbeelden van de producten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou gaan voor Aminozuren, zie Aminozuren, eiwitten na de training Een niet weg te denken gewoonte is het om na de krachttraining een eiwitshake in te nemen. Dat is niet helemaal logisch. Het lichaam heeft zojuist intensief gewerkt, aangestuurd door het sympathisch systeem (adrenaline en noradrenaline) en dan ineens krijgt het een totaal andere zware klus voorgeschoteld: het verteren van eiwitten. Dat wordt aangespoord door een heel ander (parasympathisch) systeem. Dan wordt verwacht dat ineens de eiwitten zijn omgezet in aminozuren en dat die dan onmiddelijk via het bloed naar de spieren trekken. Het lichaam heeft wel wat anders te doen. En zelfs voor wei-eiwit gaat dit verhaal niet op: de eerste aminozuren komen na een uur pas bij de spieren aanzwemmen. Losse aminozuren De spieren hebben wel meteen behoefte aan glucose. Dat komt bijvoorbeeld uit dextrose zelf, maltodextrine, Vitargo of elk voedsel dat veel koolhydraten bevat (honing, brood, sportdranken). Er zijn mensen die geen koolhydraten willen gebruiken. Die nemen dan vaak wei-eiwit in. Beter zou zijn wei-eiwit hydrolysaat, dan zijn er al meteen losse aminozuren beschikbaar en dan zou het nog beter zijn om gewoon losse essentiële aminozuren te gebruiken. Die moeten of vlak voor de training ingenomen worden en/of vlak na de training, met de koolhydraten. Voorlopig moet iedereen voor zichzelf uitmaken welke methode het beste resultaat geeft. Timing aminozuren Moeten die aminozuren juist het bloed in komen als de training is afgelopen, dan kan er ook eiwit ingenomen worden op een tijdstip ruim vóór het trainen. Eerst even kijken wanneer de aminozuren uit het gewenste eiwit vrijkomen. Dus: wei-eiwit een uur voor het einde van de training innemen, calciumcaseinaat 3-7 uur vóór het einde van de training innemen. De training en spijsvertering hebben natuurlijk wel invloed op elkaar. Het lichaam houdt zich later en op een rustiger moment meer bezig met de opbouw van de eiwitten (lees: de spieren) uit aminozuren. Maar kan er een geringe winst behaald worden uit koolhydraat-eiwitmengsels, dan moet zoiets natuurlijk gewoon geprobeerd worden

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100