Op je twaalfde is je lichaam zich in hoog tempo aan het ontwikkelen. Niet alleen door te groeien, het is ook de leeftijd dat hormonale veranderingen een rol beginnen te spelen. Geef je je lichaam niet genoeg voedingsstoffen, dan kun je die ontwikkeling stuiten.

Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je kleiner blijft dan je anders zou worden, en de ontwikkeling van secundaire geslachtskenmerken kan vertraagd worden. Omdat je lichaam wel veel voedingsstoffen vraagt, kan het lijnen ook acuut schadelijk zijn voor je gezondheid, waardoor je bijvoorbeeld gemakkelijker en vaker ziek wordt en een slechte conditie krijgt. Als je door het lijnen ook vitaminen en mineralen tekort gaat komen, kun je erg moe worden, een slechte huid krijgen, last van je gebit krijgen etc. Voor meisjes kan het lijnen ook invloed hebben op hun vruchtbaarheid, waardoor ze later moeilijker of zelfs helemaal niet zwanger kunnen worden.

Conclusie: op je 12de alleen 'lijnen' als het écht nodig is, vastgesteld door een arts. En dan nog niet op eigen houtje, maar altijd begeleid door bijvoorbeeld een diëtist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Lijnen op je 12de is , tenzij je extreem dik bent, niet nodig.
Doe je het onder begeleiding van een dietiste zal het gevolg zijn dat je afvalt.

Ga je op eigen houtje aan het lijnen, dan zal je goed moeten weten welke voedingstoffen je binnen krijgt, wat je nodig hebt enz.
Anders val je misschien wel af, maar dan op een manier die niet goed is voor je gezondheid.

Als je 12 bent ben je nog in de groei en mijn advies is dan ook, alleen afvallen onder begeleiding van een dietiste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anorexia? Boulimia....
Pas op met lijnen, ' TE ' veel is nooit goed.
Ga naar een dietist en leg je vraag voor. De gevolgen indien lijnen te ver doorslaat zijn verschrikkelijk voor je ontwikkeling en gelukkig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijnen op je 12 de alleen met hulp van een goede dietiste en nooit op eigen houtje gaan lijnen. je kunt er in het ergste geval een eetstoornis aan over houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijnen op je 12de, alle meisjes van 12/13/14 willen lijnen blabla is vaaak niet nodig, kijk eerst naar je BMI of je af moet vallen, en begin dan een dieet zonder snacks snoep en alle vette dingen. Wel blijven ontbijten lunchen avondeten en sporten. Als je jezelf uithongert of je eten uitkotst krijg je anorexia of boulimia en ga je dood en dat moeten we niet hebben he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijnen moet je sowieso nooit op eigen gelegenheid gaan doen.

Ik heb daarvan de meest vreselijke gevolgen van nabij gezien..iemand overleed daar namelijk door..

Maar lijnen moet al helemaal niet als je lichaam bezig is te ontwikkelen..

Denk ook maar aan de reeds genoemde eetstoornissen als b.v. anorexia.

Ga naar je arts, laat je gewicht daar nakijken en als hij/zij vindt dat je moet afvallen..zal hij/zij je doorverwijzen naar een diëtist(e) Dat is de weg..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijnen is het principe van meer calorien verbranden dan dat je eet. Ofwel meer bewegen. Ga naar een sportschool en laat je informeren naar mogelijkheden.

Ga na wat je zoal op een dag eet. Vooral de tussendoortjes. Geef je zelf kadootjes, als ik een week geen ... Eet dan koop ik voor mijzelf een lekker luchtje. Val ik meer dan een pond af, dan ga ik naar de kapper.

Met een groepje lijnen/bewegen is altijd leuker.

Moet er (volgens jou) echt een aantal kilo's af, dan kan je via je huisarts vragen of hij een doorverwijzing wil schrijven voor een diëtiste. Kijk eens kritisch om je heen? Mag er bij een zus, broer, vader of moeder ook wel ietsje af? Ga dan samen met hen naar sportschool/club/diëtiste.

Gevolgen van lijnen zijn dus vooral positief. Je zit lekkerder in je vel en krijgt een positiever zelfbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gevolgen van lijnen zijn voor een 12-jarige *niet* vooral positief! Jouw adviezen zijn alleen geschikt voor volwassenen, die niet meer ind e groei zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist overgewicht onder 'lagere school kids' is een groot probleem. Zie toename van diabetes patiënten onder jonge leeftijd. Overgewicht op latere leeftijd ontstaan in pre puber leeftijd is enorm moeilijk te behandelen. Helaas alleen met medische ingrepen. Van meer bewegen is nog niemand slechter geworden. Overgewicht is, helaas, een familie ziekte. Motivering door direkte omgeving is zeer belangrijk. Daarnaast ook het positief benaderen. Positief dat een 12 jarige iets aan haar figuur wil doen. Haar way of life wil veranderen. Niet straffen met extreem dieet. Maar samen met gezin leuke gezonde activiteiten ontwikkelen.