Hoeveel procent van de mensen met overgewicht kan hier zelf niks aan doen?

Toegevoegd na 29 seconden:
Ik bedoel dus dat het aangeboren is/door medicijngebruik komt etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat versta je onder zelf aan doen? dat ze zich volproppen. Zodat vele mensen dat als beschuldiging kunnen aandragen. Kijk die propt zich vol dus dan kunnen wij met ons vingertje wijzen. Medicijnen en schildklier zijn niet de enigste reden. Verdriet, oncontroleerbare vreetbuien,niet kunnen bewegen door een ziekte enz enz. Er is niemand die denkt ga lekker dik worden. Ook voor mensen die geen medicijnen nemen of schildklier afwijking zijn er 1001 redenen waarom iemand te dik is. Je vraag bevat een grote dubbele lading.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal met ArnhemArnh eens. Als er geen dubbele gedachte achter jou vraag zit, heb je de vraag helemaal verkeerd gesteld. Oh ja... ik heb geen overgewicht dus voel me ook niet aangesproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sowieso klopt het beeld dat sommige mensen hebben, dat dikke mensen zichzelf volproppen, lang niet altijd. Iemand die bijvoorbeeld per dag 1 boterham meer eet dan hij/zij nodig heeft, dat is absoluut geen volproppen toch? Maar daarmee kom je per jaar toch zo'n 3-5 kilo aan, dus als je dat jarenlang doet, kom je ook uit op behoorlijk overgewicht, zonder je ooit vol te proppen.
Niet dat ik zeg dat je dan niet je eetpatroon of levensstijl aan moet passen hoor, als je merkt dat je steeds maar wat aankomt is het natuurlijk een goed idee om een klein beetje minder te eten of iets meer te sporten, om die toename te stoppen of heel rustig wat af te vllen. Maar het idee van veel mensen, dat iemand die veel te zwaar is dan blijkbaar de hele dag door maar zit te eten en nooit sport, heeft dan gewoon niks te maken met hoe het echt zit bij die persoon.

Het beste antwoord

De wetenschappelijke benadering van ontstaan van overgewicht is heel simpel. Als je meer voeding binnen krijgt dan je nodig hebt voor het basaal metabolisme (verbranding en celfuncties) en beweging dan slaat je lichaam dat op als reserve in vetcellen. Dat is een biologisch basis mechanisme.

Je vraag kan je op twee manieren opvatten:

Hoeveel mensen kunnen er niets aan doen kán je beantwoorden met het antwoord van 0% als je er vanuit gaat dat je er altijd wat zelf aan kunt doen, namelijk minder eten. Daar ben je zelf voor verantwoordelijk.

Je kunt je vraag ook interpreteren of het krijgen van overgewicht aangeboren kan zijn.

Er wordt echter veel onderzoek gedaan naar overgewicht en onderzoekers denken dat 40 -70% van het overgewicht een erfelijke basis heeft. Dat is een behoorlijk groot aantal. Die groep moet extra goed opletten om niet teveel eten binnen te krijgen.

Genen kunnen van invloed zijn door:

1. De stofwisseling te beïnvloeden (dan heb je het meer over een zeldzame afwijking)
2. De eetlust te beïnvloeden, bijv. meer eten dan je nodig hebt.

Er zijn bijvoorbeeld hormonen bekend die de eetlust remmen en als zo'n gen zo'n hormoon beïnvloedt dan geeft dat een verstoring.

Een groter deel van te veel eten wordt gewoon veroorzaakt door gewoonte. In feite spelen hier dezelfde factoren een rol als bij verslaving en juist dit is lastig te bestrijden met een dieet.

In bijgaand kennisartikel wordt hier dieper op ingegaan. De conclusie van het kennisartikel is dat er een erfelijke component zit aan de kans op dik worden, maar dat er ook andere factoren zijn. Onze oergenen zouden ingesteld zijn op periodes van tekort en daarom voorraad aanleggen, terwijl dat met goed gevulde supermarkten niet meer nodig is. En we bewegen minder.

Er wordt uit onderzoek duidelijk dat het percentage van 40-70% best wel eens kan kloppen. Je kunt en moet hier echter wel iets aan doen.

Toegevoegd na 5 minuten:
In de bron noem ik ook de twee hormonen die honger opwekken (ghreline) of juist tegen gaan (leptine).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Goed genuanceerd.

Andere antwoorden (2)

Richting de 0%

Degene waarbij overgewicht door medicijnen of een afwijking komen zijn maar een klein percentage en ook voor deze groep geldt dat als ze echt goed gaan eten ze geen overgewicht hoeven te hebben.
Ze hebben het zeker een stuk moeilijker en het zullen geen slanke dennen worden, maar overgewicht is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar is die geweldige bronvermelding die dit onderbouwd. Ben zeer benieuwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook. Is zo maar uit de lucht gegrepen. Vooral dat stukje over medicijnen en niet dik hoeven zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een gen of medicijn bijvoorbeeld ingrijpt in het hormoon leptine dan is dat zeker van invloed op het dik worden omdat dit hormoon het hongergevoel beïnvloedt. Dit is denk ik zeldzaam, maar daarom niet uit de lucht gegrepen. Zie ook het artikel over de leptine muizen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Leptine
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dikke -1
Je weet niet waar je over praat. Je antwoord klopt niet en generaliseerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen bron geven die alles omvattend is, ik heb alleen maar bronnen die stellen dat voeding een invloed heeft. UIt de wiki van Noa:
"Bij mensen werkte het toedienen van leptine veel minder goed als middel om af te vallen"
Het heeft dus wel een invloed, dus is er iets aan te doen.
Daarnaast zorgt te weinig leptine voor een honger-gevoel. Leptine heeft geen invloed als je in de supermarkt staat op de keuze tussen een bak roomijs of een zak wortels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de duidelijkheid:
Ik geef vooral antwoord op de vraag:
"kan hier zelf niks aan doen?"
Ik ben van mening dat je altijd iets kan doen.
Ik ben het dan ook helemaal eens met het antwoord van Noa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind jouw antwoord geen min waard. Het belicht naar mijn idee een kant van het verhaal en het geeft een antwoord op de vraag. Je kunt er wel wat aan doen en strikt genomen is de vraag zo gesteld of je er niks aan kan doen. Omdat het onder wetenschap staat vind ik de vraag of er dikmakende genen zijn (dus of er een erfelijke component is) interessanter. Daarom gaf ik een nieuw antwoord dat ingaat op de erfelijke component.
Als je bedoelt: hoe vaak overgewicht een lichamelijke oorzaak heeft?, is dat ca. 10 %.
De rest wordt bepaald door een ongezonde leefstijl."Elk pondje komt door het mondje" gaat voor 90% op.
Maar ook in het geval van een lichamelijk probleem/ziekte kun je er iets aan doen. Bv. bij een traag werkende schildklier worden vaak medicijnen voorgeschreven. Dat kun je dus doen: actief je gezondheid bewaken en hulp zoeken indien nodig.
In ieder geval is het slim om nooit achterover te leunen en je eten en bewegen serieus te nemen.
Soms is overgewicht een bijwerking van medicijnen. Dat is lastig. Ga in gesprek met je arts en probeer goed te eten en voldoende te bewegen.
Gezondheid heb je niet voor het kiezen. Leefstijl wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook van diëtisten verwacht ik een bronvermelding.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alhoewel ik betwijfel of het hier om een echte diëtist gaat, toch een plusje voor dit antwoord, omdat het klopt, maar voor een diëtist te weinig informatie bevat, als dat mijn beroep zou zijn, zou ik laten weten dat ik die kennis heb en met informatie strooien, zodat mijn antwoord er met piek bovenuit zou steken en dat doet het nu niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuses voor het ontbreken van bronvermeldingen. Ik heb vanuit parate kennis geantwoord. Ik vond het belangrijk om naast de kennis vanuit de opleiding ook de nuance aan te brengen.