Kunnen deze kruiden maagzuur veroorzaken als bijwerking???

Beste mensen,

aangezien ik al een tijdje met reflux (maagzuurproblematiek) kamp neem ik sinds begin 2012 elke dag een maagzuurremmer (Omeprazole 20mg) 's ochtends op nuchtere maag...

Ergens had ik gelezen dat sommige kruiden de maagwand zouden irriteren waardoor men refluxklachten kunnen krijgen (maagzuur); ik ben namelijk dol op gember, kaneel en venkel, weet iemand of (één van) deze 3 kruiden maagzuur (kunnen) veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel eens aan gedacht dat maagzuurremmers tijdelijk de maagzuur remmen maar na gebruik het maagzuur in de maag juist weer oploopt. Maagzuur remmers is een symptoom bestrijder maar dat geeft geen genezing Mijn advies ga eens langs een goede, liefst alternatieve voeding therapeut.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe weet je dan dat na het gebruik van maagzuurremmer de hoeveelheid zuur in de maag juist verhoogt? Heb je een wetenschappelijk bewijs?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat geldt voor rennies e.d. Die mag je niet langdurig gebruiken, omdat het probleem dan juist erger kan worden. Van protonpompremmers (de middelengroep waartoe omeprazol behoort) is dat niet bekend. Die werken via een heel ander mechanisme. Wél kan een verminderd maagzuurgehalte in zeldzame gevallen weer andere problemen opleveren, maar zolang een arts dit voorschrijft met goede reden, en er geen alternatieve zijn (dus het aanpassen van de voeding, verhogen van het hoofdeinde van het bed, indien nodig afvallen, niet dragen van strakke kleding, aanpassen van andere, maag-irriterende medicatie e.d. niet voldoende helpt) dan is het schadelijker om ze niet dan wel te gebruiken. Steeds opkomend zuur kan namelijk blijvende schade aan de slokdarm veroorzaken, waardoor je uiteindelijk zelfs een verhoogd risico op slokdarmkanker loopt. Beter wél blijven gebruiken dus, ténzij er andere manieren zijn waarop je van je klachten af kunt komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je alleen kijkt naar de bijwerkingen die kunnen optreden met omeprazol dan zou ik als ik jou was mij afvragen of er geen andere wegen te bewandelen zijn. Zeker gezien omeprazol niet geneest maar de symptomen bestrijdt. Ja, het klopt dat opkomende zuur uiteindelijk slokdarmkanker kan veroorzaken, maar zo te zien werkt dit middel niet afdoende aangezien je vraag hier staat op deze site. Overleg met je dokter maar kijk ook naar voedselcombinaties of andere oorzaken van reflux. Huisartsen zijn over het algemeen geen specialist in de voeding. Jouw idee om Groente en fruit in een zo laag mogelijke gehalte aan koolhydraten in nemen is volgens mij een verkeerde keuze. Zeker omdat jij denkt dat groente of fruit niet voor je lichaam ( maag ) op dit moment werken en niet rekening houdt met het feit dat maagzuurremmers misschien wel niet zo goed voor je maagslijmvlies zijn. Het doel heiligt de middelen, maar ik verzoek je om af te vragen of omeprazol voor jou werkt. Succes

Het beste antwoord

Nee, dit zijn juist kruiden die wel eens worden aangeraden om te gebruiken tégen brandend maagzuur. Hoe effectief dat is weet ik niet, maar venkel staat er in elk geval wel om bekend dat het maag en darmen tot rust kan brengen, en gember werkt vaak goed tegen misselijkheid.

Als je het hebt over kruiden die juist verkeerd uit kunnen pakken als je last hebt van brandend maagzuur, dan gaat dat vooral over scherpe kruiden. Eigenlijk alles wat heel pittig is kan brandend maagzuur verergeren. En zo zijn er meer dingen die je beter kunt mijden: o.a. koffie, chocola, tomaten, zure dranken of zure voeding, erg vet eten en koolzuurhoudende dranken. Maar dit soort dingen werken over het algemeen bij iedereen anders. Je zult het dus een beetje uit moeten proberen. Als je merkt dat je van bepaalde producten meer klachten krijgt, wees daar dan voortaan voorzichtig mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij ook.

Andere antwoorden (1)

Gember is heel gezond en zie geen negatieve bijwerkingen op de maag, zie link:

Kaneel bevat van nature , een stof die mogelijk schadelijk is voor de gezondheid. Uit voorzorg wordt afgeraden om lange tijd achter elkaar producten of gerechten te eten waar kaneel en dus coumarine in zit omdat dit leverschade, nierschade en hoofdpijn veroorzaken

Venkel als medicijn
De venkel wordt als groente gebruikt, maar wordt ook als geneeskrachtig gezien. Uit de zaden van de venkel (dit is overigens de soort die geen knol geeft, maar alleen zaad) wordt venkelolie geperst. Ook worden extracten getrokken uit de venkelzaden en gebruikt als thee. Heel goed bij maag- en darmproblemen, maar ook bij menstruatiestoornissen. Verder wordt venkelthee uit extract gebruikt om de melkproductie op gang te helpen en te bevorderen. In de venkelzaden zitten namelijk veel fyto-oestrogenen. Dit is een vrouwelijk hormoon. Venkel wordt verder gebruikt om vastzittend slijm los te krijgen en als kalmeringsmiddel bij kinderen. Ook helpt venkelthee bij darmkrampjes bij baby’s

Antwoord is NEE