Kan het kwaad als je +/- 50gr aan voedingsvezels binnenkrijgt dagelijks?

Hoi,

aangezien ik sinds kort begonnen ben met fitnessen heb ik besloten om een dieet te volgen, ik ben wat mager en wil wat bijkomen in spiermassa...

Er zijn 2 zaken dat ik opmerkelijk vind in mijn voedingsschema:

A) Als ik alles bereken wat ik op een dag zoal eet kom ik aan +/- 2500kcal (calorieën) waarvan 52gr aan voedingsvezels!!!

Ik dacht dat 25gr aan voedingsvezels dagelijks voldoende was?

B) Dit komt vooral mede dankzij dat ik bij mijn 4de maaltijd een blikje witte bonen bij mijn rijst doe, dat is zo'n 265gr en daar zit al gauw 19gr voedingsvezels in, de rest van de voedingsvezels komen voornamelijk van zilvervliesrijst...

Hier heb ik 2 vragen bij:

1) Dat westerlingen weinig voedingsvezels eten weten we ondertussen al, maar wat als je dagelijks 50-55gr voedingsvezels zou eten; is dat slecht, gevaarlijk of ongezond?

2) Zijn er vervelende symptomen bekend bij een te veel aan voedingsvezels?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De Gezondheidsraad geeft als advies 30-40 gram voedingsvezels per volwassene per dag. Deze hoeveelheid is afgeleid van het effect van vezels op de darmwerking en op het voorkomen van coronaire hartziekten. Het gaat bij dit advies om vezels die van nature in de voeding aanwezig zijn, zoals vezels uit fruit en granen. Er zijn geen schadelijke effecten bekend van een voeding met teveel vezel. Vanwege het volume van een vezelrijke voeding is de kans op klachten door te veel vezel (opgeblazen gevoel en winderigheid/flatulentie) erg klein.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100