Is het slecht om fruit na een warme maaltijd te eten?

Waarom is dit wel of niet zo?
Hoelang moet je dan wel of niet wachten om fruit te eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Het zijn vooral de zogenaamde combinatiediëten die het eten van fruit na de maaltijd afraden. Verkeerde voedingscombinaties zouden verteringsproblemen geven omdat het ene voedingsmiddel de verteringsenzymen belemmert die op het andere voedingsmiddel moeten inwerken. Als je fruit eet na de maaltijd zou het beginnen gisten en rotten in de darmen en gaan de vitamines verloren, zo wordt ook beweerd. Een andere vaak aangehaalde bewering is dat fruit het zuur-base-evenwicht in het lichaam zou verstoren. Fruit zou het lichaam verzuren en kunnen aantasten.

Al deze theorieën en beweringen zijn echter op niets gebaseerd.

• De vertering van koolhydraten, eiwitten en vetten vindt naast elkaar plaats. Elk van deze voedingsstoffen hebben hiervoor hun eigen enzymen en de vertering van de ene voedingsstof staat de vertering van de andere niet in de weg. Bovendien is het praktisch niet mogelijk om volledig gescheiden te eten. Veel voedingsmiddelen bevatten van nature immers verschillende voedingsstoffen
• Gisting en rotting: Het is een normaal en natuurlijk proces dat onverteerde resten van fruit (bv. vezels), maar ook van andere voedingsmiddelen, in de dikke darm gefermenteerd worden onder invloed van de aanwezige darmflora. De maag bevat te weinig bacteriën. In de dunne darm neemt het aantal bacteriën geleidelijk toe, maar verloopt de doorgang van het halfverteerde voedsel vrij snel. In de tragere dikke darm zitten miljoenen tot miljarden bacteriën. Fruit bevat veel vezels en die kunnen in de darm tot gisting en gasvorming leiden, maar je moet extreem veel fruit eten om daar last van te krijgen. Dat geeft alleen problemen wanneer de darmflora verstoord is. Het komt niet door het fruit.
• Zuur-base-evenwicht: De organische zuren die in fruit voorkomen, worden ofwel niet door het lichaam opgenomen, ofwel geoxideerd tot water en koolstofdioxide dat vervolgens grotendeels wordt uitgeademd. Slechts een kleine hoeveelheid blijft in het lichaam achter in de vorm van bicarbonaat, een eerder basische verbinding. De zuurtegraad van het bloed wordt trouwens op geen enkele manier door voedingsmiddelen beïnvloed.

Een combinatie van verschillende voedingsstoffen kan overigens bijkomende voordelen bieden. Groenten en fruit gebruiken bij een maaltijd kan bijvoorbeeld de ijzeropname uit plantaardige voedingsmiddelen bevorderen.

Eet dus gerust bij elke maaltijd een stuk fruit. Dat is de beste manier om elke dag voldoende fruit (minstens 2 à 3 stukken fruit) te eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er wordt beweerd dat het niet goed zou zijn om fruit als dessert te eten, omdat dit door de vruchtensuiker een gistingsproces in je maag zou veroorzaken waardoor je een opgeblazen gevoel krijgt. Daarom wordt aanbevolen om 3 uur te wachten. Of om vóór de maaltijd een stuk fruit te eten.

Maar volgens http://www.voeding-kennisbank.nl/gezonde-producten/groente-en-fruit/64-fruit-zeer-geschikt-als-toetje.html kan je beter fruit eten dan andere (zoete) (zuivel)toetjes. Want fruit bevat minder calorieën en meer vezels. En het helpt om voldoende fruit binnen te krijgen, want voor sommige mensen is dat een probleem.
Amadea
11 jaar geleden
Ik heb ooit gelezen dat fruit (en zuivel) na de maaltijd niet goed is omdat het gaat gisten en rotten. Voor de voedingsstoffen maakt het niet uit, maar het rottingsproces kan zorgen voor een onaangenaam gevoel in je darmen.

Dit is dus bij iedereen anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
zodra fruit in aanraking komt met ander eten in je maag gaat het spontaan rotten? Lijkt mij heel raar verhaal..