Kan roomboter bederven?

Je moet het volgens de verpakking koelkast bewaren.
Maar dan is het niet meer te smeren.
Kan het ook gewoon in de kast? Of wordt het dan slecht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.5K
Rieneke1
11 jaar geleden
Ik heb een botervlootje in gebruik, waar ik steeds een kwart van het pakje boter indoe.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik doe ook zoiets, klein tupperware bakje buiten de koelkast, rest in

Antwoorden (4)

Dat kan wel, maar minder lang. Het kan wel bederven, dan wordt het ranzig of zuur.
Als je elke dag roomboter op brood gebruikt, heb je het al lang en breed op voor het bedorven is. Gebruik je het maar af en toe op een extra lekker broodje, dan kun je beter een poosje voor je het gaat gebruiken de boter uit de koelkast halen.
Je hebt overigens ook roomboter die wel direct uit de koelkast smeerbaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In 2 weken wordt het dan zuur?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het eigenlijk niet langer dan een week maken. Maar je kunt dan toch de helft van een pakje buiten de koelkast bewaren en als het oip is de andere helft in de botervloot doen?
Volgens het Voedingscentrum:

"Roomboter is 1 tot 2 weken houdbaar in de koelkast. Het kan langer in de vriezer bewaard worden."

Maar inderdaad, recht uit de koelkast is het nogal stevige materie. Misschien kun je van het grotere pak een tijdje van tevoren een zodanige hoeveelheid afsnijden dat je er je boterhammen van dat moment mee kunt smeren.

(Roomboter is overigens een ''winkelnaam", het product heet gewoon het boter)
11 jaar geleden
Roomboter is een dierlijk zuivelprodukt dat o.a. bestaat uit vet en eiwit.
Beide bestanddelen kunnen bederven.
Als roomboter te lang bewaard wordt zal deze ranzig worden. De boter scheidt dan een vettig-zurige geur af. Hoe ranziger de boter, hoe penetranter deze geur is. Verse roomboter en niet bedorven roomboter hebben een zacht friszoete geur die o.h.a. als prettig wordt ervaren, terwijl de meeste mensen een ranzige boterlucht afstotend vinden. Hoe ouder en ranziger de boter is, hoe glaziger, geler, olieachtiger en minder smeuiig van structuur de boter wordt. Roomboter kan dus bederven, vooral als de boter buiten de koeling bewaard wordt, regelmatig in contact komt met andere voedingsmiddelen (b.v. broodkruimels, jam etc. tijdens het brood smeren) of bewaard wordt bij te hoge temperaturen (b.v. in de zomer in de botervloot in het keukenkastje). Gezouten roomboter zal iets minder snel bederven dan ongezouten roomboter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik (room-)boter zowel op brood als tijdens het bereiden van de warme maaltijd.
Op die manier is een pakje boter bij mij meestal binnen 1 à 2 weken geheel gebruikt.
Voor de smeerbaarheid bewaar ik het altijd in een glazen botervloot gewoon op het aanrecht in een niet te warme keuken, hierbij ondervindt ik geen enkel probleem met bederf of ranzigheid.
Een reserve pakje boter bewaar ik wel in de koelkast totdat de botervloot leeg is.
In de winter, als het koeler is in de keuken is de boter niet smeerbaar genoeg, maar dan is 15 sec. in de magnetron voldoende om het pakje smeerbaar te krijgen, daarna koelt het weer af tot keukentemperatuur.