Is kokosolie degelijk anti-bacterieel?

Op het internet wordt beweert van wel; maar is het dan zo dat het de goede bacteriën in de maag ook dood???

Of hoe werkt kokosolie nu degelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Kokosolie is een middellang vet dat bestaat uit verschillende vetzuren. Het is een vet met verschillende goede eigenschappen, zoals gemakkelijke afbraak.

Het vet is echter niet anti-bacterieel en dood geen bacteriën. In de maag, met een ph van 2 zijn bacteriën sowieso niet welkom. Ons maagsap is wél antibacterieel, maar bestaat uit zoutzuur en niet uit olie.

Toegevoegd na 19 minuten:
Een van de bestanddelen van het vet, laurinezuur, wordt bij afbraak in de darm omgezet in monolaurine. Dit molecuul speelt wel mogelijk een rol bij de afweer tegen bepaalde virussen en bacteriën. Dat betekent niet dat het bacteriën dood in de darmen zelf. Vanwege deze stof is kokosolie een heel interessant product waar veel onderzoek naar wordt gedaan.