te zwaar en erg lage bloedsuiker heeft dat een verband?

ik ben te zwaar ongeveer 20 kilo van me ideale gewicht.
ik heb nu me bloedsuiker laten prikken en die was 3,1 heeft mijn overgewicht hier wat mee te maken en wat is hier de gevolgen van bijvoorbeeld kan ik suikerziekten hebben of krijgen of is het gewoon omdat ik te weinig eet omdat ik nu snel wil afvallen en daarom te weinig stoffen binnen krijg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
snel afvallen, weinig eten?
moet je niet doen!
daar kom je uiteindelijk weer van aan hoor.
Gewoon gezond eten en op je porties letten, meer groente en water is al een goed begin.
Maar jezelf op deze manier uithongeren is geen oplossing.

Antwoorden (2)

Overgewicht is een van de mogelijke oorzaken van hypoglycemie,ook uw huidig voedingspatroon kan een rol spelen:google maar eens op gezond afvallen of raadpleeg een diëtiste.
fremar
10 jaar geleden
Obesitas leidt tot diabetes type 2 omdat vetzucht de werking van insuline ontregelt. Dit stelt VUmc-promovenda Wineke Bakker, die spreekt van vasculaire insuline resistentie.
Door de verstoorde insulinewerking treedt vaatvernauwing op, met verhoogde bloeddruk en slechte weefsel-doorbloeding als gevolg. Dit maakt patiënten met obesitas vatbaar voor het ontwikkelen van diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Insuline speelt een belangrijke rol in het regelen van de suikerspiegel, door bloedvaten te vernauwen en verwijden. Vetzucht hindert de vaatverwijding.
Zo nemen weefsels minder suiker op en blijft meer suiker in het bloed achter. En dus stijgt de bloedsuikerspiegel, wat de productie van insuline weer verhoogt"

"Er bestaat met name een sterke relatie tussen obesitas en suikerziekte (type II diabetes), hoge bloeddruk (hypertensie), hart- en vaatziekten (angina pectoris en acuut myocard infarct) , verhoogde serumlipiden (cholesterol en triglyceriden), herseninfarct (CVA), maligniteiten etc. Ook de gewrichten, de longen en het zenuwstelsel kunnen nadelige gevolgen ondervinden van fors overgewicht"

Dus ja, als je overgewicht hebt staat het vast dat je kans hebt diabetes te ontwikkelen. Ik wil hier overigens bij vermelden, dat het "snelle afvallen" waar je mee bezig bent, ook niet gezond is. Je brengt namelijk je gehele lichaam, en voornamelijk je metabolisme compleet in shock. Wat dus ook een averechts effect kan hebben. Verander je levenstijl, en je eet- en beweeg patroon (voorgoed) maar wil vooral niet te snel, dit is zeer slecht voor je lichaam. Ook het "uithongeren" is zeer slecht, en zal enkel je immuunsysteem naar beneden brengen waardoor je vatbaarder wordt voor ziektes en amper nog weerstand hebt omdat je je lichaam onthoudt van belangrijke voedingsstoffen.

Je kunt overigens met de juiste begeleiding en de juiste trainingen je suiker tot een minimum beperken en naar beneden brengen of stabieler maken.