Kun je vet verliezen zonder te sporten?

Is het mogelijk om vet te verliezen door alleen je eetstijl te veranderen. Dus zonder te sporten.

Weet jij het antwoord?

/2500

het kan, maar verstandiger is om er toch voldoende te bewegen (hoeft niet perse onder sporten te vallen, je verliest vet als je 1. het vet niet aanvult, dus door het eten, maar ook vooral 2. het vet niet verbrand (door je spieren) die je dus krijgt als je sport. er zijn zelfs enkele voedingsmiddelen die meer energie kosten (en uiteindelijk dus ook vet) dan het oplevert zoals ananas (niet in suikerwater, maar gewoon vers). denk er daarnaast aan om vaker de fiets te pakken dan de auto (zoals bij de boodschappen) omdat je dan minder snel doorhebt dat je ook aan het sporten doet.

Jazeker! Voor sommigen van ons is het in eerste instantie zelfs wenselijk om vet te verliezen zonder te sporten. We worden allemaal meegezogen in de hype dat je naar de sportschool moet of moet gaan hardlopen om af te vallen, echter werkt sporten voor velen van ons niet: - Wanneer je sport, verbrand je meer calorieën dan normaal, daardoor heb je meer honger en ga je nog meer eten dan nodig. - Het blijkt dat wanneer je gesport hebt, je de rest van de dag minder doet. Ieder mens heeft een bepaalde hoeveelheid energie om zijn normale dagelijkse activiteiten uit te kunnen voeren, exclusief het sporten. Wanneer je echter gesport hebt, is je energie voor de rest van de dag nagenoeg opgebruikt. Je lichaam reageert hierop en schakelt over naar een lagere activiteitsmodus. Hierdoor voel je je de rest van de dag sloom, moe en futloos en beweeg je nagenoeg niet meer. - Als je al overgewicht hebt is het heel moeilijk om te beginnen met sporten. Het kost je erg veel energie en de eerste weken zijn erg zwaar en demotiverend. Als je niet oppast krijg je er nog meer stress door, raak je nog vermoeider en loop je tegen een burn-out aan. - Bewegen op hoge intensiteit (sporten dus) zorgt ervoor dat je lichaam de verbrandde calorieën wil gaan compenseren. Dit compensatie mechanisme lokt een enorm hongergevoel uit, waardoor je je de hele dag slap voelt, tenzij je de verbrandde calorieën er weer bij gaat eten. Hierdoor val je niet af, maar kan het zijn dat je zelfs aankomt. - Vele onderzoeken tonen aan dat sporten om af te vallen niet werkt. In een studie, uitgevoerd op de universiteit van Louisiana in de VS, werden honderden vrouwen met overgewicht op een trainingsprogramma gezet van 72, 136 en 194 minuten per week. De controlegroep deed helemaal geen sport. Er bleek geen verschil in gewicht na afloop.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100