Kun je vet verliezen zonder te sporten?

Is het mogelijk om vet te verliezen door alleen je eetstijl te veranderen. Dus zonder te sporten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (5)

het kan, maar verstandiger is om er toch voldoende te bewegen (hoeft niet perse onder sporten te vallen,
je verliest vet als je 1. het vet niet aanvult, dus door het eten, maar ook vooral 2. het vet niet verbrand (door je spieren) die je dus krijgt als je sport. er zijn zelfs enkele voedingsmiddelen die meer energie kosten (en uiteindelijk dus ook vet) dan het oplevert zoals ananas (niet in suikerwater, maar gewoon vers). denk er daarnaast aan om vaker de fiets te pakken dan de auto (zoals bij de boodschappen) omdat je dan minder snel doorhebt dat je ook aan het sporten doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En of dat kan. Waarschijnlijk nog beter ook! Van sporten wordt je moe en krijg je honger. Sporten moet je vooral doen om je lekker te kunnen bewegen.

Om af te vallen zorg je dat er minder calorieën binnen komen dan er verbrand worden. Dus minder eten, verantwoorder. Door je eetpatroon blijvend aan te passen heb je minder last van het jojo effect.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik las nog een gek artikel over dit onderwerp op gezondheid infonu. Over artikelen waardoor je zonder sporten slank wordt. Dat bedoel ik dus beslist niet.

Ook zijn er allerlei sites die claimen dat je kunt afvallen met hun dieet. Daar moet je grof voor betalen. Daarmee valt je portemonnee af.

Ik ben voorstander van afvallen én bewegen. Maar dat hoeft geen sport te zijn. Ga zwemmen of wandelen om je spieren los te maken. Ga zeker niet hardlopen met 100 kg. Dat is vragen om moeilijkheden.

Wat helpt is minder eten. Het voedingscentrum heeft een gratis programma waarbij je in een dagboek kunt bijhouden wat je eet. Je ziet daarmee snel of je meer of minder eet dan je nodig hebt. En eet je minder? Dan val je af. Alleen al het bijhouden van zo'n dagboek heeft al heel veel effect op je eetpatroon.

http://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx

Toegevoegd na 1 uur:
Om in te gaan op je vraag: Vet wordt door de lever verbrand en niet door je spieren. Spieren hebben suiker nodig voor de verbranding. Maar ook zonder beweging heeft je lichaam voor allerlei processen suiker nodig.

Als je een tijd niet of weinig eet (in ieder geval minder dan je dan aan energie nodig hebt) daalt het suikerniveau en op den duur zal vet naar de lever getransporteerd worden en daar worden afgebroken. Tot suiker. Dat suiker wordt verbrand in de cellen die dat nodig hebben. Dit is een langzaam proces, maar gebeurt ook door sporten (door beweging/sporten heb je meer suiker nodig en zal het proces sneller op gang komen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
haha, wat een reden om niet te sporten, word je alleen maar moe en hongerig van. je kunt beter op de bank hangen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begrijp me niet verkeerd, ik sport liever dan op de bank hangen. Maar dat doe ik om mij beter te kunnen bewegen. Door fitter te worden en meer conditie te krijgen. En natuurlijk heb je door veel te bewegen meer energie inname nodig. Dus je mág ook wat meer eten. Maar dan moet je nog steeds zorgen dat dit minder is dan je nodig hebt, want anders val je nog steeds niet af. Het risico is alleen dat je het hongergevoel blijft houden en niet echt de oorzaak aanpakt van het dik zijn: je eetgedrag. En ik ben niet zo'n voorstander van crash diëten en dan vooral zo min mogelijk eten voor en na het sporten. Dat is niet heel erg goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En iemand van 100 kg (of meer) die gaat hardlopen? Dat is vragen om moeilijkheden. De gewrichten in de knie en kuiten krijgen dan 200 - 300 kg per stap te verduren. Dan kan je beter gaan wandelen of zwemmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@minnaars: ben wel benieuwd naar waarom je vindt dat je niet kan afvallen zonder te sporten. Dat zou betekenen dat als je NIET sport en minder eet dan je aan energie nodig hebt je dus NIET afvalt?
Ritsuka
11 jaar geleden
van mij heb je een plus, met een kleine kanttekening: minder eten helpt niet altijd. Ik ken ook best veel mensen die juist te weinig eten op een dag en dus in de spaarstand zitten. Maar je kunt prima vet verliezen zonder sporten, zie ik bij mijzelf. Ik heb mijn eten aangepast, maar beweging niet, en mijn taille en heupen zijn smaller, en buik strakker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Ritsuka: Minder eten is ook niet altijd hetzelfde als minder energie binnen krijgen dan je nodig hebt. Bij een spaarstand heb je dus nog minder energie nodig als voeding. Dus moet je nog minder eten. @Minis: Je vet wordt verbrand als de suikervoorraad op is. Dat gaat ook redelijk snel als je minder eet en bijvoorbeeld er op let om geen snoep, suiker of koolhydraatrijk voedsel te nemen (koolhydraten zijn suikers). Als je beweegt of sport heb je meer energie nodig, raakt de suiker sneller op en zal het vet verbrand worden. Het is een misverstand om te denken dat tijdens sporten vet naar je spieren wordt getransporteerd om te verbranden. Al onze spieren hebben niets anders dan suiker nodig. Je wilt alleen dat die suiker uit de vetverbranding komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de redenering is: om vet te verbranden moet je minder eten dan je lichaam nodig heeft. Zelfs in rust heeft je lichaam (veel) energie nodig, o.a. om warm te blijven, iets van 40-60% van het totaal. Dus het loont de moeite om je gewoon op het basismetabolisme te richten, je eetgedrag drastisch aan te passen en genoegen te nemen met 0,5 -1 kg afvallen per week. Sporten en duursporten zorgt ervoor dat je meer energie nodig hebt. Het idee is dat het makkelijker is om dan te dieten omdat je dan meer kan eten. De vraag is of je dat ook lukt, want van sporten wordt je wel hongerig. Langer bewegen met minder inspanning is dan beter dan kort sporten met veel inspanning. Daarom is wandelen en fietsen zo gek nog niet. Dat houdt je makkelijk twee uur vol.
Ritsuka
11 jaar geleden
Je hoeft echt geen duursport te doen hoor, als je elke dag wat extra beweging toevoegt helpt al. Het is een combinatie van vanalles: wat je eet, hoeveel je eet, hoeveel je beweegt en sport, je leeftijd en vetpercentage etc.
Ritsuka
11 jaar geleden
Het beste is dus gezond eten en wat op je porties letten, en kijken wat voor jou werkt. Je gaat allerlei verschillende adviezen krijgen als je een vraag stelt, kijk wat jou bevalt en wat voor jou werkt om op een gezonde manier in vorm te komen.
Personen die willen afvallen zullen zich eerst en vooral de vraag stellen of dit ook mogelijk is zonder te sporten. Ze willen best wel wat gewicht verliezen, maar dat zweten en zware inspanningen leveren zien ze dan weer niet zitten. Gelukkig is er voor deze personen ook een oplossing: vet verbranden zonder sporten.

Enkel en alleen door op de voeding te letten is het ook mogelijk om dat buikje weg te werken. Het lichaam heeft per dag energie (calorieën) nodig om normaal te kunnen functioneren. Dit noemt men het basaal metabolisme. Het lichaam regelt de ademhaling, de temperatuur en meer. Dit is nodig om in leven te bleven. Ongeveer 60% van de totale energieverbranding zal hier naartoe gaan. Daarboven komt nog eens thermogenese (proces van verteren), dit is goed voor 10%. De andere 30% gaat dan naar lichaamsbeweging (cijfers gebaseerd op een persoon met een gemiddelde activiteitsgraad). Door enorm weinig te eten kan het lichaam niet meer normaal functioneren. Bijgevolg zal het lichaam reageren. Trager metabolisme en vetten worden rapper opgenomen, dit zijn de beschermingsmaatregelen. Dit is onder andere zo bij een crash- of hongerdieet. Enkele dagen niets eten in de hoop om zo snel vet te verliezen is dus geen goede keuze. Er bestaat ook zoiets als het jojo effect.

Als men per dag 300 calorieën minder consumeert dan dat het lichaam nodig heeft, dan duurt het ongeveer 25 dagen alvorens men 1 kilo lichaamsvet verliest. Inderdaad, afvallen zonder sporten is een traag proces. Als men iedere dag ook nog eens 500 calorieën verbrandt door middel van cardiovasculaire sport (lopen, wandelen, fietsen, ..), dan zou men dagelijks een caloriedeficit van 800 calorieën realiseren. Per 9 à 10 dagen is het dan mogelijk om 1 kilogram lichaamsvet te verbranden. Om per week 1 kilogram af te slanken is het aangeraden om per dag 400 calorieën minder te consumeren dan nodig en ook nog eens 600 calorieën te verbranden door middel van sport. Via deze weg zal men per week 1 kilogram afvallen.

Blijvend, efficiënt en gezond afslanken kan het best door middel van gezonde voeding en meer lichaamsbeweging. Beweging doorheen de dag en ook meer cardiovasculaire training. Ook krachttraining mag men zeker en vast niet vergeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met je eens, maar je zegt in wezen ook dat afvallen zonder sporten een optie is. 300 caloriën (kcal?) minder binnen krijgen dan je nodig hebt is niet zo veel en kan je zonder een enkel hongergevoel volhouden (als je dit wel precies bijhoudt). En 1 kg per 9 dagen is een prima prestatie. Meer dan 3 kg in een maand!
vet verliezen doe je als je minder vet inneemt dan je nodig hebt. dan gaat je lichaam immers in je "vetreserves" graven.
Sporten wordt algemeen beschouwd als een manier om fit te blijven, je competitie- en prestatiedrang te bevredigen, plezier te hebben en/of voor sommigen ook om op gewicht te blijven.
Maar absoluut nodig heb je het niet om af te vallen. Je verbruikt immers altijd calorieën, bv ook in een zittend beroep. Een mens valt door gewoon te zitten ongeveer 70 Kcal per uur af. de vitale functies van je lichaam verbruiken immers ook energie.
Punt is dat als je meer verbruikt dan wat nodig is voor je vitale functies, je bij dezelfde voedselinname uiteraard sneller zal afvallen. Dus mager eten en in je zetel hangen zal tot minder gewichtsverlies leiden dan hetzelfde mager eten en dan een stukje te fietsen.
Ondertussen is ook al beweerd dat vooral rustig en regelmatig bewegen meer calorieën verbruikt dan snel en hard bewegen. Dus echte intensieve sporten, zoals wekelijks een uurtje squashen, zouden niet tot harder energieverbruik leiden dan met regelmaat te gaan fietsen, integendeel.
Bedenk dat het leuk moet blijven. Zoek een manier van afvallen die je leuk vindt. Geen crashdieet, dan kom je direct terug bij. En doe ook een beweging die je leuk vindt. Als je tegen je zin gaat sporten in de hoop om dan sneller vet te verbranden en met lange tanden dagelijks driemaal een rauwkostslaatje naar binnen duwt, dan hou je dat immers zelden of nooit vol.
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Minder vet innemen? Gezonde vetten heeft je lichaam juist nodig. Dingen als avocado en noten etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn om te weten dat ik ongelimiteerd geraffineerde suikers kan nemen. Ik hoef alleen op te letten op vet! Bedankt.. ;-)
liveisgreat
11 jaar geleden
ivodepivo : dat bedoel ik helemaal niet, maar misschien was dat niet zo duidelijk onder de term "mager eten" en "vet innemen"? Suikers, koolhydraten e.d. worden omgezet in vet als je er teveel van inneemt. As you probably know. Teveel is : meer dan de hoeveelheid die jij persoonlijk nodig hebt. Deze hoeveelheid hangt af van je bouw, je stofwisseling, je gewicht, je lengte, idd ook van je activiteitsgraad enz.
BTW Ritsuka : inderdaad maar...een teveel aan gezonde vetten is ook niet goed :)
Ritsuka
11 jaar geleden
dat is waar, alles met mate uiteraard :)
Jazeker! Voor sommigen van ons is het in eerste instantie zelfs wenselijk om vet te verliezen zonder te sporten. We worden allemaal meegezogen in de hype dat je naar de sportschool moet of moet gaan hardlopen om af te vallen, echter werkt sporten voor velen van ons niet:

- Wanneer je sport, verbrand je meer calorieën dan normaal, daardoor heb je meer honger en ga je nog meer eten dan nodig.
- Het blijkt dat wanneer je gesport hebt, je de rest van de dag minder doet. Ieder mens heeft een bepaalde hoeveelheid energie om zijn normale dagelijkse activiteiten uit te kunnen voeren, exclusief het sporten. Wanneer je echter gesport hebt, is je energie voor de rest van de dag nagenoeg opgebruikt. Je lichaam reageert hierop en schakelt over naar een lagere activiteitsmodus. Hierdoor voel je je de rest van de dag sloom, moe en futloos en beweeg je nagenoeg niet meer.
- Als je al overgewicht hebt is het heel moeilijk om te beginnen met sporten. Het kost je erg veel energie en de eerste weken zijn erg zwaar en demotiverend. Als je niet oppast krijg je er nog meer stress door, raak je nog vermoeider en loop je tegen een burn-out aan.
- Bewegen op hoge intensiteit (sporten dus) zorgt ervoor dat je lichaam de verbrandde calorieën wil gaan compenseren. Dit compensatie mechanisme lokt een enorm hongergevoel uit, waardoor je je de hele dag slap voelt, tenzij je de verbrandde calorieën er weer bij gaat eten. Hierdoor val je niet af, maar kan het zijn dat je zelfs aankomt.
- Vele onderzoeken tonen aan dat sporten om af te vallen niet werkt. In een studie, uitgevoerd op de universiteit van Louisiana in de VS, werden honderden vrouwen met overgewicht op een trainingsprogramma gezet van 72, 136 en 194 minuten per week. De controlegroep deed helemaal geen sport. Er bleek geen verschil in gewicht na afloop.