Ik ben aan het lijnen en gebruik in sommige gevallen zoetstoffen. Zoetstoffen bv vaak aspartaam, en zijn niet goed voor je. Zijn er ook onschadelijke?

Bestaan er zoetstoffen met weinig tot geen calorieen welke niet/weinig schadelijk zijn voor je gezondheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Je kunt beter echte suiker gebruiken dan die chemische troep.
Spul bestaat nog niet lang genoeg om te kunnen zien wat de effecten op lange termijn zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
@tommie82, aspartaam is niet slecht voor je. Het enige is dat van aspartaam niet heel erg duidelijk is bewezen dat het onschadelijk is. Dat is iets anders dan dat bewezen zou zijn dat het schadelijk is, zoals je suggereert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ja, it's hard to prove a negative.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mijd alle producten welke aspartaam als bestanddeel hebben. Aspartaam kan leiden tot kanker (zie: http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_8/nummer_2/nieuwsbericht_276/). Ik eet daarom zoveel als mogelijk voeding zonder toegevoegde stoffen. Voel me er zeer goed bij en ben zeer gezond.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zodra wordt aangetoond, of zelfs maar vermoed, dat aspartaam tot kanker leidt, wordt het spul direct verboden.

Het beste antwoord

Heel natuurlijk en zelfs voornamelijk aan te bevelen voor diabetici is Stevia. Mijn broer is erg 'van de natuur' en hij kocht het lang geleden al in China omdat het overal verboden was. Volgens hem was dit om de suikerindustrie te beschermen, die wilden nl. verdienen! Hij gebruikt zelf al jarenlang niet anders en heeft altijd een klein doosje poeder op zak. Inmiddels is het niet meer verboden en is men er van overtuigd dat het een goed produkt is en niet alleen veilig maar ook beter dan suiker of andere chemische zoetstoffen. Het is wel super zoet, je moet even wennen aan de smaak maar dan is het zelfs lekker.
De tabletjes vind ik zelf niet zo lekker als de witte poedervorm. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Kijk eens op deze link;

http://www.desteviadrogist.nl/Producten/SteviJa-Natuurlijk/Stevia-Inuline/
komt van www.de steviadrogist.nl
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog duidelijker, en zelfs nog een site waar ik het kan bestellen. Helemaal super. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

De stevia plant kan ook gebruikt worden als zoetstof, ik heb zelf ooit een plantje ind etuin gehad, maar het is verdwenen (niet winterhard misschien). Kwam het toevallig ergens tegen, dus ik weet niet waar het allemaal te koop is
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super, bedankt voor je antwoord!
Jij kent natuurlijk ook de verhalen dat aspartaam en andere zoetstoffen kankerverwekkend zouden zijn. Dit blijkt helemaal niet waar te zijn, mits je niet overmatig gebruikt. Over de voor- en nadelen van veel voorkomende zoetstoffen kun je lezen op de website van het KWF (kankerbestrijding). Ik geloof al die fabeltjes niet meer. Mensen bedenken iedere keer weer iets om anderen angst aan te jagen. Dus om je vraag te beantwoorden: ja, er zijn onschadelijke zoetstoffen (mits je ze verantwoord gebruikt). Zie link! En... succes met lijnen ;-)