Kan ik beter jus eten bij de maaltijd of pinda/sate saus?

Het gaat eigenlijk om waar de minste vetten/kcal inzitten. De jus word gemaakt met water.

Weet jij het antwoord?

/2500

Jus is relatief gezien gezonder, zeker als het met water word gemaakt. Jus bevat dan vooral water en kruiden. Pinda/saté saus is gemaakt van pinda's, die bevatten sowieso al een aantal natuurlijke vetten en de fabrikant stopt er ook nog van alles en nog wat bij. Dus jus is 'beter' ;)

Kijk op de verpakking naar de hoeveelheid en soort vetten. Het ligt ook aan de hoeveelheid die je nodig hebt. Dan wordt het een rekensommetje met twee uitkomsten die je naast elkaar kunt zetten. Voorbeeld van een bepaald merk vleesjus die per 100 ml 3,5 gram vet bevat. Voor satesaus is het per 100 gram 12 gram vet. Toegevoegd na 2 minuten: Zelf jus maken doe je door na het bakken van het vlees aan de boter waarin het gebakken is er water aan toe te voegen.

Pindasaus is best lekker bij bepaalde gerechten en heeft een tamelijk hoog vet /cal. gehalte in vergelijk met jus. Jus kun je practisch bij iedere maaltijd serveren en het verhoogd ook de smaak.Ik zou dit aanbevelen. Je kunt jus uit een pakje nemen, maar als je vlees in niet te veel vetstof braad, is het lekkerder om zelf jus te maken. Het is niet zo moeilijk. Tomatenpuree, ketchup of verse tomatenpulp zorgt niet alleen voor een mooie kleur maar ook voor een volle smaak. Gebruik niet teveel, de tomaten maken de jus zuurder. Mosterd heeft de neiging om naast een pittige smaak ook enigszins zuur te smaken. Wanneer je mosterd toevoegt aan het braadvocht en met de garde goed mengt is de zure smaak verdwenen en blijft het pittige overeind. Een aanrader in combinatie met gefruite uitjes. Is de jus niet bruin genoeg? Voeg dan een beetje sojasaus toe. Gebruik niet teveel, de meeste sojasauzen zijn zout en ketjap manis maakt de jus zoet. In plaats van water is het lekkerder om bijvoorbeeld bruin bier of rode wijn te gebruiken, of sherry, madeira of cognac. Fruit uien voor de smaak en de kleur. Natuurlijk kunt je ook verse paprika, knoflook, bosuitjes en prei meefruiten.

Jus. Qua calorieën zullen de sauzen elkaar niet veel ontlopen. Het is langzamerhand wel duidelijk dat veel fabriekssauzen in feite suikerstroop zijn met nog een ander smaakje. Dat geldt ook voor veel soorten kant en klare satésaus. Suiker levert weliswaar minder calorieën dan vet maar omdat je van suiker veel meer naar binnen kunt tanken dan van vet en eiwitten voordat je verzadigd bent verdienen sausjes met wat meer vet in plaats van suiker toch de voorkeur.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100