Kunnen melatonine tabletten de natuurlijke productie ervan schaden?

Is het mogelijk om de natuurlijke melatonine productie blijvende schade aan te doen? Bijvoorbeeld door een lange periode een hoge dosis melatonine in te nemen in vorm van een tablet of pil? Waardoor het lichaam afhankelijk is geworden en het zelf minder produceert (voor altijd?)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ en + bij Ritsuk..
Ben ik alleen wel nieuwsgierig wat je onder een hoge dosis verstaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zo'n 5 mg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok, dat is hoog maar wel een van de normaal gegeven doseringen. Dan geldt inderdaad het antwoord van R. Er is namelijk ook met veel hogere doseringen geëxperimenteerd. (niet zomaar aan te raden)

Antwoorden (2)

Melatonine supplementen beinvloeden niet de natuurlijke productie van het hormoon in je lichaam, en het is niet verslavend: http://examine.com/supplements/Melatonin

Je word er dus niet afhankelijk van.
Ritsuka
8 jaar geleden
Nee, niet het slikken van melatoninetabletten heeft invloed op de natuurlijke aanmaak van de stof in je lichaam. Maar wel de hoeveelheid licht die je krijgt.

In het menselijk lichaam wordt melatonine aangemaakt in een kleine klier in de hersenen, de pijnappelklier (epifyse). Een gezonde pijnappelklier produceert elke vierentwintig uur 2,5 milligram melatonine. Overdag wordt nauwelijks melatonine aangemaakt. De productie ervan komt rond 21.00 uur op gang. De hoogste waarde wordt bereikt rond 3.00 uur en de basis waarde wordt weer bereikt rond 8.00 uur.

Door het innemen van een tablet melatonine stijgt na een half uur tot twee uur de hoeveelheid melatonine in het bloed. Drie mg melatonine is ongeveer 200 keer zoveel als de normale hoeveelheid melatonine in de hersenen.

Het adagium ‘baat het niet, dan schaadt het niet’ gaat voor melatonine niet op. Nogal eens wordt het effect van het zomaar geven ervan onderschat. Pas twee tot drie maanden nadat men is gestopt met slikken wordt het oorspronkelijke melatonineritme van het lichaam weer bereikt. Iemand moet het dus niet zomaar gaan slikken. Het is een synthetisch product dat wordt vervaardigd met farmaceutische technieken, ook al wordt erover geadverteerd dat het een 'natuurlijke slaapbevorderaar' zou zijn.

Melatonine bevordert het inslapen onder gunstige omstandigheden (in bed liggend in een rustige, donkere niet te koude kamer) bij mensen die een laag melatoninegehalte hebben, of die kampen met een verstoring van hun biologische klok. Dit is vast te stellen door middel van een speekseltest.

Je eigen melatonineproductie wordt sterk beïnvloed door de blootstelling aan licht. Normaal gesproken wordt tijdens de schemering geleidelijk meer melatonine aangemaakt. Maar zie je tijdens de avonduren nog fel kunstlicht, dan wordt de melatonine-afgifte onderdrukt. Ook het blauwe licht van het beeldscherm van een laptop of smartphone heeft invloed op je melatoninespiegel. En cafeïne onderdrukt het ook.
Amadea